Første lege/jordmortime?

Anne My på landet

Andre møte med forumet
Når er det vanlig å ha første time hos jordmor eller lege i graviditeten? Klarer ikke å huske fra forrige gang, men lurer på om det var etter tolv uker? Høres det rart ut?

Mellom uke åtte og tolv, har jeg hørt, men noen går senere enn det også. Jeg skal i august, da er jeg ca tolv uker etter egne beregninger :)

Jeg har vært hos legen.... men det pga at jeg går på medisiner jeg måtte diskutere med han.

Uke 8 - 12. Hvis dt ikke er noe spes. Jg skal dit i morgen. Mn dt er pga sa uke 19. Min første graviditet var jg ikke før uke 12 :-)

Tror det er mest normalt med legen rundt uke 12.. men der skal jeg visstnok bare levere tisseprøve og sikkert litt annet dilldall.. Ringte jordmor idag og hun sa at man egentlig ikke trenger å komme til henne hvis det ikke er noe spesielt man lurer på som ikke fastlegen kan svare på. Jeg trodde det var hos jordmor man tok ultralyd, men det gjorde visst ikke min. Mye nytt man må sette seg inn i når man aldri har vært gravid før! :)

Jeg fikk beskjed mellom uke 10-12, mulig det varierer litt fra lege til lege? jeg skal iallefall helt i slutten av juli, dvs ca 11 uker :)

Tror jeg var til legen første gang i uke 12 med førstemann. men må ringe og få en time nå, bruker allergi medisin. Sluttet og ta da jeg fant ut at jeg var gravid, men sliter veldig med allergien.

jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente til jeg var 12+
Men virker som om folk får beskjed om litt forskjellige ting...

tror jeg var hos legen i uke 10 sist. men jeg ble sykemeldt pga utbrenthet så var vel derfor jeg var der. og så må vi ta en del blodprøver som skal tas før uke 13. Jordmor var jeg hos i uke 11. Men det var fordi jeg ville ta en prat med henne, vanligvis er ikke det vanlig å være hos jordmor før etter ordinær ul.

Sist var jeg på første time i uke 11, denne gangen blir det i uke 12. Det er ikke stort 'å gjøre' hos legen før den tid. På første kontroll fyller man ut helsekort for gravide, leverer urinprøve og tar en del blodprøver - rhesus minus feks. Mener også man begynner å måle symfysen. Legen bestiller ordinær ultralyd ved sykehuset og bestiller fødeplass.

Noen må også veie seg hos legen - jeg måtte det i alle fall forrige gang men har hørt mange som ikke gjør det. Jeg syns det er greit å holde litt track på vekta siden jeg ble så sykt svær sist...

Tok bare med litt ekstra info dersom det skulle være noen newbees her som er interessert 

Ring til fastlegen din å hørr når de ønsker at du kommer inn :)
De skal jo ha ferie og diverse de også? Så greit å hørre med dem, og det virker som det er litt forskjellig praksis fra lege til lege på når 1. time er :)

Forrige gang hadde jeg første time i uke 6, denne gang i uke 8+3. Har andre time i uke 14 ca.
Er litt hyppigere kontroller på legesenteret mitt enn andre steder, virker det som.

På mitt legekontor var det ikke vanlig før tidligst uke 12. Så fikk ikke time før jeg nesten er 14 uker på vei, da det klaffet så dårlig med ferie og alt. Greit nok. Er ikke så mye de kan gjøre så tidlig uansett. Har håp om at vi kanskje kan høre hjertelyden siden jeg er kommet så langt når det er kontroll...

Jeg har fått time når jeg er i uke 11. samme hadde jeg sist og det var ganske greit.

På legekontoret jeg bruker setter de opp time med en gang for å bekrefte graviditet også er vel neste sjekk av blodtrykk og urinprøve etc mellom uke 8-12.

Back
Topp