Første kontroll

Beklager dumt spm, men jeg har aldri vært gravid og egentlig aldri vært hos legen heller… hvordan tar dere kontakt med legekontoret? Ringer dere legesenteret eller går man på Helsenorge og bestiller en vanlig time? De timene man bestiller med fastlege på legekontoret er jo vanligvis kun på et kvarter og koster penger, og jeg vil jo anta at en svangerskapskontroll er lenger?

Beklager dumt spm, men jeg har aldri vært gravid og egentlig aldri vært hos legen heller… hvordan tar dere kontakt med legekontoret? Ringer dere legesenteret eller går man på Helsenorge og bestiller en vanlig time? De timene man bestiller med fastlege på legekontoret er jo vanligvis kun på et kvarter og koster penger, og jeg vil jo anta at en svangerskapskontroll er lenger?
Svangerskapsoppfølging fra legen er gratis, kan hende det er noe utstyr man må betale for, men det er minimalt. Eller så ville jeg kontaktet helsestasjonen og bedt de sette deg opp på time med jordmor, de har best tid til å følge deg godt opp, og setter ofte av en hel time på første kontrollen :happy:

Jeg har fått time hos legen for første kontroll når jeg er ca 9 uker. Men snakket med legen min på fredag pga forkjølelsen min. Da henviste han meg bare videre til tidlig UL og Nipt test med en gang uten at jeg har hatt noe blodprøve taking. Spendt på når den timen blir satt. :) Er vare 4+4 idag.

Skal ha første kontroll med jordmor i dag. Har helt ny jordmor da jeg ikke var noe fornøyd med hun jeg hadde. Kjenner jeg gruet meg skikkelig. Bakdelen er at jeg må forholde meg til en ny person, så håper hun er mye bedre.

Skal ha første kontroll med jordmor i dag. Har helt ny jordmor da jeg ikke var noe fornøyd med hun jeg hadde. Kjenner jeg gruet meg skikkelig. Bakdelen er at jeg må forholde meg til en ny person, så håper hun er mye bedre.
Føler med deg! Jeg blir også veldig «låst» til helsepersonene mine, og det tar litt tid før jeg har tillitt til dem, og det gjelder spesielt når jeg er gravid, blir veldig defensiv. Har time til jm i morgen

Har første time hos jordmor i morgen. Snakket med henne på telefon da hun ringte for å sette opp timen, og fikk generelt et godt inntrykk, så blir spennende å se om kjemien er der. :happy:

Er det noen som vet om jordmor pleier å gå med på å se etter hjertelyd med doppler i uke 10? (Har lyst på en ny "bekreftelse" før vi forteller familien, og mannen synes det var så lenge å vente til etter TUL i uke 12-14 (som vi fremdeles ikke har fått time til enda) :hilarious:

Vil bare si at her finnes det ingen dumme spørsmål! :)
Vi har alle vært førstegangsfødende og lurt på mye av det samme opp gjennom, så her er det nok bare å spørre i vei!
En av fordelene med forumet er jo nettopp dette - å kunne spørre og støtte hverandre :)
Om ikke du har bestilt enda så er det bare å ringe og si du har fått positiv test og vil bestille time til kontroll. Som nevnt ovenfor er det gratis, men kan betale små summer for forbruksmateriell - sjeldent dyrere enn 150 kroner etter min erfaring :)

Har første time hos jordmor i morgen. Snakket med henne på telefon da hun ringte for å sette opp timen, og fikk generelt et godt inntrykk, så blir spennende å se om kjemien er der. :happy:

Er det noen som vet om jordmor pleier å gå med på å se etter hjertelyd med doppler i uke 10? (Har lyst på en ny "bekreftelse" før vi forteller familien, og mannen synes det var så lenge å vente til etter TUL i uke 12-14 (som vi fremdeles ikke har fått time til enda) :hilarious:
Med min nummer to lyttet hun etter hjertelyd på første kontroll :) Men jeg kjenner henne litt fra før, og hun visste at jeg ikke kom til å få panikk om vi ikke fant hjertelyd.
Det kan hende de ikke finner med doppler så tidlig, så tror ikke det er vanlig siden det lett skaper unødvendig bekymring.

Med min nummer to lyttet hun etter hjertelyd på første kontroll :) Men jeg kjenner henne litt fra før, og hun visste at jeg ikke kom til å få panikk om vi ikke fant hjertelyd.
Det kan hende de ikke finner med doppler så tidlig, så tror ikke det er vanlig siden det lett skaper unødvendig bekymring.
har inntrykk av at det ikke er vanlig pga akkurat dette med unødvendig bekymring dersom de ikke finner noe, og forstår det i grunn veldig godt. Men håper likevel litt at vi kan gjøre et forsøk i morgen (9+5), sånn at jeg (forutsett at hun finner hjertelyden) kan føle meg trygg på å fortelle foreldre og svigermor nå, istedenfor å vente til etter ultralyd uke 12+5 :smiley-ashamed005 er litt av en emosjonell karusell dette første trimesteret :bag::hilarious:

Var til første kontroll hos jordmor i dag. Veldig koselig dame, så lover godt :) I og med at mannen har sååå lyst til å fortelle til familie (mens jeg vil vente til etter ultralyd), fikk jeg henne til å prøve doppleren for å finne hjertelyd (pleier egentlig ikke å gjøre det så tidlig, men siden jeg var veldig klar over på at jeg vet sannsynligheten var liten, så ville hun gi det et forsøk ). Som forventet fant hun ingenting. Så da blir det privat ultralyd, sånn at mannen slipper å vente 3 uker på å fortelle :hilarious: Overraskende nok fikk jeg time allerede i morgen! :bag:

6+1
Var på første kontroll i dag. Fikk helsekort og tok blodprøver. Blodtrykket er i det lavere sjiktet så det forklarer svimmelheten. Hvis det går videre nedover så må vi vurdere vævæskebehandling. Er veldig usikker på når jeg skal booke kjempetidlig ultralyd. Vil jo gjerne vente til godt ut i uke 7, men trenger også å vite om det er liv slik at jeg ikke er kvalm for ingenting.

Første møte med jordmor igår!
Litt spesielt å traske rundt på helsestasjonen, da jeg samarbeider mye med de i jobben min :nailbiting: hun hadde skrevet meg opp på «hemmelig liste» foreløpig, så ingen av de andre kan se navnet mitt i systemet enda, for en service!
På vei ut døra hennes møter jeg selvfølgelig ei jeg kjenner litt fra før, og jeg ser på henne at hun skjønner at dette ikke er et jobbrelatert møte :hilarious: menmen! Hun sendte henvisning til ahus for TOUL og Oul. Jeg uttrykte ønske om så tidligt TOUL som mulig, ellers vil jeg bestille enda en privat pga mine tidligere opplevelser, hun skulle skrive ønsket mitt i henvisningen så får vi se:love017 veldig hyggelig hvertfall, vi er jo kollegaer også:happy:

Bestiller til uka hos min private gyn- blir nok da tatt blodprøver for å måle hCG-stigning og skal skrive ut kvalmestillende Afipran, Stemetil og Xonvea. Zofran har jeg ifra før, det funker ikke på meg. Og ber han om å søke fødeplass og OTUL :love017

Back
Topp