Første kontroll

Jeg fikk beskjed om å ta før uke 12, så det er tydeligvis forskjellog praksis:)

Litt rart at det er så ulikt. Ifølge helsedirektoratets nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorg skal blodprøver tas i første trimester. Helsenorge skriver også i sin veileder for svangerskapskontroller at første konsultasjon er mellom uke 6-12, og at blodprøver tas da. Men ferritinin skal måles innen uke 16 og eventuelle tiltak etter rhesus-typing skjer jo mye senere, så det har kanskje ikke så stor betydning :p for Hb derimot står det bare «første trimester og uke 28».

Litt rart at det er så ulikt. Ifølge helsedirektoratets nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorg skal blodprøver tas i første trimester. Helsenorge skriver også i sin veileder for svangerskapskontroller at første konsultasjon er mellom uke 6-12, og at blodprøver tas da. Men ferritinin skal måles innen uke 16 og eventuelle tiltak etter rhesus-typing skjer jo mye senere, så det har kanskje ikke så stor betydning :p for Hb derimot står det bare «første trimester og uke 28».

Da tenker jeg at det må være en tanke om at det fint kan vente til uke 12, for da er man mer sikker på at svangerskapet ikke ender i SA/MA. Kan ikke tenke noen annen grunn. :wideyed:

Var hos legen 6+5, for å få info på hva som skjer framover egentlig. Hos jordmor i uke 10, og har neste jordmortime i uke 16 før OUL i uke 19. Tok blodprøver i uke 11. Min første graviditet:)

Back
Topp