Første kontroll

marno95

Betatt av forumet
Okei, så dere får bare holde ut med mine 1000 spørsmål, og jeg lever etter mottoet at dumme spørsmål fortjener dumme svar, og ja jeg vet at jeg sikkert kan Google, men vil mye heller prate med dere!! xsmile9

Når skal dere på første kontroll? Jordmor eller lege?

kan de ta blodprøver hos jordmor også? Eller må man til lege?
Jeg oppdaga jo graviditeten midt i julestrida, så kan ikke bare ringe :joyful:
 
Jeg har fri den 10 januar (skal reise vekk), så derfor bestilte jeg like godt time hos fastlegen den dagen. Da slipper jeg å ta fri enda en dag for å gå til legen (har fastlege litt langt unna bostedet).
Da er jeg akkurat 7 uker på vei og håper det går greit. Hun har ul-apparat på kontoret, så jeg håper virkelig at hun vil bruke det på meg slik at jeg kan få se hjerteslag! Da jeg var gravid sist bestilte jeg TUL i uke 6 privat, og det var beroligende å se at det var liv.

Sånn generelt virker det som de helst vil at man skal komme til første kontroll i uke 8-12 (det varierer litt). Jeg har alltid tatt blodprøver hos legen, også tatt de øvrige kontrollene hos distriktsjordmor :)
 
Jeg skal til legen pga svangerskapspenger 02.01, men vet ikke om han tar det som første kontroll :p så tul 06.01.
 
Jeg har legetime 3/1, men det er pga diabetes så må henvises til dia.pol.
 
første kontrollen kan du ringe din lokale jm og spørre når tid dem ønsker at du kommer. Noen har jo behov for oftere kontroller enn andre, men som regel har jeg vært på 1 kontroll hos jm før oul da det er de som sender henvisning dit på den plassen jeg bor. :)
 
Eg skal til legen 6.1. Da e eg 6+6. Men jeg må ha tett oppfølging pga GBP og MA i sommer. Ligger lavt i jern og må mest sannsynlig få dette intravenøst videre.
 
Jeg skal følge opp levaxin-doser og jern, så jeg kommer til å sjekke nivåer i midten av januar.

Fikk beskjed om å bestille time til første ordinære kontroll i uke 12. jeg sa jeg venter litt og ser om jeg er gravid fremdeles når det nærmer seg :facepalm:
 
Jeg skal til legen 2/1, hu tar det som første kontroll. Videre skal jeg bestille time hos jordmor rundt uke 7/8. Håper på tul rundt uke 7. Bare å ringe å spørre. Noen sier første kontroll rundt uke 12
 
Sniker
Ring til fastlegekontoret og hør, men det kom nye retningslinjer for noen år siden og dersom kontoret holder fast på dem, har man første kontroll i uke 12,fordi blodprøvene ikke skal tas før dette. Tidligere sa man 8-12 og en del legekontor har den praksisen fremdeles, men blodprøvene skal egentlig tas etter 12+0.
Men, dersom man behøver å dra til legen av en eller annen årsak, som for eksempel henvisning til ekstra oppfølging eller annet man vil få sjekket/snakket om i forbindelse med svangerskapet, kan man såklart kontakte lege eller jordmor når som helst :) :)
 
Back
Topp