Første kontroll!

LetsTry

Betatt av forumet
I morgen skal jeg på første kontroll. Jeg er da 12+2 ifølge TUL.

Det er nesten helt uvirkelig å ha kommet så langt. Etter sa’en og etter å ha prøvd i et år, hvor jeg ble usikker på slutten om vi kom til å klare dette uten hjelp, så er det en så fantastisk følelse å skulle til legen i morgen for å fylle ut helsekortet og alt. [emoji7]

Det eneste er at jeg har så sprøyteskrekk. Jeg har ikke tatt blodprøver siden jeg selv gikk i bleier pga skrekken, så nå som jeg virkelig MÅ, så gruer jeg meg utrolig mye.
Jeg vet jo at jeg ikke kommer uten, men det er bare veldig skummelt [emoji28]

Noen andre her som har sprøyteskrekk og som kanskje har noen råd til hvordan jeg kan gjøre det litt enklere for meg selv? [emoji28]

Beklager langt innlegg, følte bare for å dele noen tanker [emoji173]️

Jeg er heller ikke så veldig glad i sprøyter, men synes det går greit. For meg hjelper det bare jeg slipper se på det da jeg ikke synes det gjør noe særlig vondt. Kanskje det kan hjelpe litt for deg også:)

Jeg hadde veldig blodprøveskrekk i mange år, til tross for at jeg måtte ta mange blodprøver gjennom hele oppveksten. Hver gang tenkte jeg etterpå at dette var jo ikke vondt i det hele tatt?! Hva grudde jeg meg for? Men det hjalp ikke, for neste gang hadde jeg angst igjen.

Det har blitt MYE bedre de siste årene, og hemmeligheten for min del har vært meditasjon/mindfullness. Altså, jeg prøver å slappe av, fokusere på pusten, puste rolig, osv. Sist var blodprøven over før jeg hadde merka det.

Vet ikke om du har hatt vaksiner i voksen alder, men det gjør mye vondere enn blodprøve. Blodprøver gjør ikke fysisk vondt. Om man klarer å forstå at det er en irrasjonell frykt, og at det blir mye verre om en gruer seg, er det første steget.

Men siden du ikke har tatt blodprøve siden du var liten er det sikkert ekstra spennende. Jeg er likevel helt sikker på at etterpå kommer du til å tenke herregud, var det alt?!

Masse lykke til :) ❤️

Hadde litt sprøyteskrekk før, men er blitt vandt me det nå etter jeg gikk på noen medisiner som gjorde at jeg måtte ta blodprøve hver måned .

Men kan være lurt å distrahere seg fra sprøyten les noe eller spill et spill på mobilen.
Fortell at du har sprøyteskrekk til han/henne som skal ta blodprøven.
Ikke se på når de skal stikke.
Har også hørt at det skal hjelpe å hoste når stikke kommer.
Spør om du kan ligge når blodprøven tas.
Prøve å tenke gjennom hva det er som gjør at du er så redd for sprøyter.
Tenk at stikke ikke gjør så veldig vondt, du kommer til å kjenne et lite stikk der og da så er smerten vekke.

Du finner sikkert masse gode råd på nette også [emoji4]

Lykke til med blodprøve i morgen, håper det går bra [emoji170]

Kjøp embla plaster og sett på før du drar til legen. Det hjelper mot selve stikket. Forklar den som skal stikke at du er redd. De er vanligvis veldig flink og tar hensyn til skrekken. Spør om det eventuelt er mulig med barne nål. Den er mye mindre enn den de bruker på voksne.
Jeg har selv veldig sprøyteskrekk. Har kun en plass på ene armen de klarer å stikke på meg. Jeg har det de kaller rullende årer. Det betyr at når de prøver å stikke så flytter åren seg.

Jeg har også veldig sprøyteskrekk. Blodprøven de skal ta på deg nå er viktig i forhold til baby. Det er det som gjør at jeg klarer å gjennomføre. Ser vekk og fokuserer på pusten. Det går fort over :) masse lykke til :)

Har veldi sprøyteskrekk.. sitter å hulker å gråter(dritt flaut..) men det første jeg sier er at jeg liker det ikke å de må IKKE si når de stikker, de må bare stikke å bli ferdige:) å for gudsskuld ikke se når de stikker! Men kan se etterpå når de er inne for å se at "det gikk fint" haha.. gud jeg hater sprøyte.. lykke til♡

Tusen takk for mange fine råd alle sammen! [emoji173]️ jeg skal inn til legen om 40 minutter, så skal hvertfall ikke se på sprøyta og be om å få ligge [emoji85][emoji173]️
Ille å være så redd for noe som egentlig ikke er farlig [emoji28]

Tusen takk for mange fine råd alle sammen! [emoji173]️ jeg skal inn til legen om 40 minutter, så skal hvertfall ikke se på sprøyta og be om å få ligge [emoji85][emoji173]️
Ille å være så redd for noe som egentlig ikke er farlig [emoji28]
Hvordan gikk det?

Hvordan gikk det?

Det gikk kjempe greit! Var veldig nervøs, men satte meg bare ned og gjorde det! [emoji1319] og det var ikke så ille som jeg trodde [emoji85]

Mannen min som holdt meg i handa derimot gikk nesten i bakken stakkars [emoji28] han sa så kjekt etterpå «jeg tror ikke jeg tåler å se noen ta sprøyte jeg» mens han deisa ned på stolen likbleik [emoji23] [emoji173]️

Det gikk kjempe greit! Var veldig nervøs, men satte meg bare ned og gjorde det! [emoji1319] og det var ikke så ille som jeg trodde [emoji85]

Mannen min som holdt meg i handa derimot gikk nesten i bakken stakkars [emoji28] han sa så kjekt etterpå «jeg tror ikke jeg tåler å se noen ta sprøyte jeg» mens han deisa ned på stolen likbleik [emoji23] [emoji173]️
Haha, godt han fikk holde deg i hånda da [emoji23] Herlig at alt gikk bra, g vel gjennomført svangerskapskontroll [emoji4]

Back
Topp