Første kontroll

Sommerfugler

Forelsket i forumet
August 2018
legen sa det ikke er noe poeng i å komme til henne før uke 12. Men at man kan bestille privat ul hvis man absolutt trenger det.

Hvorfor velger dere tidlig ul? Er det noe man kan finne ut på den? Hvorfor er iså fall den ordinære så sen?

Last edited:
Skal ha tidlig UL grunna fleire spontanabortar. Første rundt 8 veker, og så ein til rundt 10-12 veker. Gjer det mest for å sjå at det er liv laga..

Fordi jeg ikke orker vente til uke 18. Tror begge trenger å se at det faktisk er en baby inni der :) Vår første

jeg har hatt første kontroll allerede men det var pga blødning, men har ikke laget helsekort og sånn enda siden det er greit å se hvilken vei det går...

med første gikk alt greit i starten og hadde ikke hatt tul dersom jeg ikke hadde begynt svangerskapoppfølgingen i utlandet (bodde ikke i norge på daværende tidspunkt) og ble sent automatisk til tul av legen....

Tenkte denne gangen trenger jeg det ikke, men hvis blodprøvene viser det går kansje bra skal jeg be om henvisning, hvis ikke kommer jeg til å gå privat, klarer ikke å slappe av lengre at det går bra...

Skal til ultralyd uke 8 for å se at det er liv, og rundt uke 12 for å se etter tegn til kromosomfeil. Dette er for sent i uke 18 (ordinær ultralyd). Ordinær ultalyd ble satt til uke 18-20 for mange mange år siden, og har ikke blitt endret siden. Før hadde man dårligere utstyr, og det var først så sent man mente man kunne si mye om fosteret. Kjønn, hjertefeil ++ Å gi gravide ultralyd uke 11-13 har vært diskutert (politisk), men har ikke blitt innført fordi man er redd for sorteringssamfunn der mange velger bort barn med bl.a downs syndrom.

Mistet tidligere og vil se liv. Skal ha neste uke og når jeg er 8 uker :)

Skal til ultralyd uke 8 for å se at det er liv, og rundt uke 12 for å se etter tegn til kromosomfeil. Dette er for sent i uke 18 (ordinær ultralyd). Ordinær ultalyd ble satt til uke 18-20 for mange mange år siden, og har ikke blitt endret siden. Før hadde man dårligere utstyr, og det var først så sent man mente man kunne si mye om fosteret. Kjønn, hjertefeil ++ Å gi gravide ultralyd uke 11-13 har vært diskutert (politisk), men har ikke blitt innført fordi man er redd for sorteringssamfunn der mange velger bort barn med bl.a downs syndrom.

Det var informativt, takk skal du ha. Du skal i uke 8 for å se at det er liv, det hører jeg mange som sier. Men hvis det ikke er liv, støtes det ikke ut da? Spør av ren uvitenhet altså..

Det var informativt, takk skal du ha. Du skal i uke 8 for å se at det er liv, det hører jeg mange som sier. Men hvis det ikke er liv, støtes det ikke ut da? Spør av ren uvitenhet altså..

Man skulle tro det, men det gjør ikke alltid det. Det er noe som heter missed abortion som vil si at fosteret dør/slutter å vokse, men kroppen skjønner det ikke. Man blør ikke, og man fortsetter som oftest å ha symptomer på graviditet. Men fosteret er altså dødt. Da må man få hjelp til å kvitte seg med det, som regel medikamentell abort.

Skal til legen tidlig for å ta en prat og kartlegge veien videre. Ha en dialog.

Skal på kontroll når jeg er 7+ 4 fordi vi ønsker å se at hjertet slår. Har også hengt meg opp i at det faktisk kan være svangerskap utenfor livmor (fastlegen som fortalte meg at det kan skje) . Så går rundt og grubler veldig. Har heller ikke fått no særlig symptomer og de jeg har er så svake. Så for at jeg skal kunne slappe av blir jeg nødt til å ta tidlig ultralyd. :)

Back
Topp