Første kontroll

Masie

Betatt av forumet
Hva gjør man egentlig på første kontroll?

Jeg har ikke bestilt time enda og er litt usikker på om jeg skal bestille hos jordmor eller fastlege.
Kommer litt ann på hva man gjør også xsmile2

Jeg har bestilt meg time pga litt usikker termin. Så håper jeg kan få TUL for å sjekket det og at alt er bra.

Hva gjør man egentlig på første kontroll?

Jeg har ikke bestilt time enda og er litt usikker på om jeg skal bestille hos jordmor eller fastlege.
Kommer litt ann på hva man gjør også xsmile2
Hos legen tar man urinprøve legen spør litt hvordan det går. 1 kontroll er rundt 12 om jeg husker rett, da kan man ikke høre hjerte, så skjer ikke så mye da.

Du kan velge om du vil gå til bare lege eller jordmor, eller om du vil gå til begge annen hver. Jeg gikka annen hver og syntes det var helt greit.

1 gang hos jordmor setter de ogæfte av 1 time tror jeg [emoji4] Hos en jormor får du jo forklart lett mer detaljert, det er jo dette de kan.

Til vanlig på kontroller blir det målt bt, tatt urinprøve, vekt, størrelse på magen og hører på hjertelyd etter hvert som det kan høres [emoji173]

Her bestod første kontroll av blodprøver, urinprøve, samtale og å fylle ut helsekort. Så første time her var til fastlegen, rundt uke 12. Men skulle bestill time tidligere til jm sist, de hadde en gruppe for førstegangsgravid Og min termingruppe var ferdig dagen før jeg ringte jm Var litt kjipt å bli med en annen termingruppe på den

Normalt sett er første kontroll ca i uke 12. Hos fastlege for å ta blodprøver. Og jordmor etter OUL. Jeg går nok snart til legen. Jeg pleier å få ekstra oppfølging av lege og jordmor. Men håper jeg slipper det denne gangen.

Back
Topp