Første kontroll

charmiiss

Gift med forumet
Aprillykke 2017
Har dere tatt kontakt med lege/jordmor for bestilling av første svangerskapskontroll?
Hvem vil dere gå til? Lege eller jordmor?
 
Jeg skal ringe etter ferien da helsestarsjonen jeg hører til har ferie stengt.
Jeg velger å gå til Jordmor da min fastlege ikke jobber 100%, vet jeg får en annen lege men er veldig fornøyd med min nåværende fastlege.
 
Har ikke tatt kontakt enda, må få gjort det etter ferien. Der jeg bor har jordmor tilbudet blitt ganske dårlig. Så må nok gå til turnuslegen, selvom jeg aller helst vil gå til jordmor. Kan man foresten bruke jordmor ved andre legekontor enn det man fast går til?
 
Ikke tatt kontakt enda. Forrige gang ringte ieg da jeg var 6 uker, de syntes det var fortidlig å ringe, så jeg tenker å vente en mnd til, da er jeg 9 uker på vei.
Jeg skal bare gå til fastlegen, da jordmor som jeg gikk til forrige gang ikke er noe ålreit. Fikk ikke no god kjemi.
 
Jeg går til fastlegen min. Stoler 100% på henne og vi har god kjemi.
Sendte melding til legesenteret idag, skrev at jeg var gravid i uke 4 og om de kunne ordne en time sånn rundt uke 10-12.
Helt surrealistisk dette:D
 
Jeg ringte til fastlegen med en gang :) Skal der i uke 7 for å få henvisning til TUL og noen uker senere for første kontroll. Håper å gå mest til jordmor om alt går bra denne gangen.
 
Ved mitt første svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor, men ble så jeg gikk til bare jordmor på slutten da jeg følte legen kom til kort på enkelte ting. Denne gangen vil jeg kun gå til jordmor. Skal bestille time neste uke når jeg skal på 1 årskontroll med jenta vår :)
 
Første graviditet ringte jeg med en gang jeg fikk positiv test, kommentaren jeg fikk fra legekontoret var -"er det noe grunn til at du vil ha time nå? Vi tar somregel første kontroll time i den 3 mnd." Da ble jeg paff, var jo førstegangs gravid så viste ikke hva jeg skulle gjøre. tok ny test etter to uker hjemme og den var negativ skjønte ikke så mye. Mnd etterpå var den positiv igjen å da fikk jeg komme inn med en gang heldigvis!
 
Folk jeg har snakker med har sagt at det er en kontroll når man er 8 uker, det står det også i gravid boken jeg fikk fra apotektet:confused:
Må man virkelig vente helt til uke 12?
 
Er litt usikker. Sist gikk jeg til lege først, men jm sa etterpå at det egentlig ikke hadde noe for seg.
Men så tenker jeg at det kan være greit å ha starta dialogen med legen min også, så tar kanskje første kontrollen der sånn i uke 8-9, og så jm bare etter det..
 
Kommer til å gå til legen. Hos oss har ikke jordmor kapasitet til å ta gravide inn før uke 24.
 
Jeg har legetime på torsdag så skal si ifra da. (for noe annet) Håper på å gå til jordmor mest egentlig , for gjorde det sist og trivdes best med det. Hun hadde mer tid og hadde mer kunnskap enn fastlegen min sist. Har byttet lege nå, men likevel håper jeg på det. Men får se , jeg må dessverre jevnlig gå til legen så mulig jeg ikke for gått til jordmor så mye som jeg ønsker da.
 
Tenker det er greit med første kontroll i uke 12-14 for å få bestilt oul. Det er jo ikke så mye som skjer så tidlig :)
 
Har bestilt første kontroll hos lege 26.08. Da er jeg 9 uker på vei og klarer ikke vente lenger.

Skal dere ha med partner på aller første kontroll? Samboeren min er veldig ivrig og vil være med på ALT, men jeg vet ikke om det er vits når det bare er blodprøver og sånt? Har ikke vært gjennom dette før så jeg vet ikke hva som er vanlig.
 
Har bestilt første kontroll hos lege 26.08. Da er jeg 9 uker på vei og klarer ikke vente lenger.

Skal dere ha med partner på aller første kontroll? Samboeren min er veldig ivrig og vil være med på ALT, men jeg vet ikke om det er vits når det bare er blodprøver og sånt? Har ikke vært gjennom dette før så jeg vet ikke hva som er vanlig.
Som førstegangs foreldre så vil jeg at samboer skal være med i tilfelle der skulle komme info som vi begge kan ha nytte av:D
 
:love017Wee, hadde time hos legen I dag, så har fått mitt helsekort, tatt blodprøver , målt blodtrykket og sendt inn papirer til sykehuset for ul når den tid kommer. Jeg er litt utålmodig merker jeg, gleder meg til at jeg er litt lengre på vei!:)
 
Syns jeg så det på tv eller leste det en plass at det var lurt å være begge da det ikke er så lett å gi all info man får videre:D
Selv om den første kontrollen som du sier bare er blodprøver å slikt:happy:
Jeg leste det i gravidboken (tror jeg) forrige gang at det var lurt å ha med pappaen på første kontroll! Men hadde en inkompetent vikarlege som ikke kunne noe om graviditet, så det var totalt bortkastet for samboeren å ta fri for!!!! Men har man en lege som kan sakene sine er det sikkert godt å være to ;)
 
Jeg leste det i gravidboken (tror jeg) forrige gang at det var lurt å ha med pappaen på første kontroll! Men hadde en inkompetent vikarlege som ikke kunne noe om graviditet, så det var totalt bortkastet for samboeren å ta fri for!!!! Men har man en lege som kan sakene sine er det sikkert godt å være to ;)
Ja vi er litt usikre på om samboern får betalt fri for dette, så han må nesten høre med jobben:p
 
Back
Topp