Første kontroll!

Sigrid

Andre møte med forumet
Har første jordmorkontroll nå neste fredag. Hva kan jeg forvente? Får jeg høre hjertelyd om jeg spørr? Med doppler?:) er i uke 10

Det er nok varierende fra jm til jm. Hun jeg var hos ville ikke prøve i uke 10 på grunn av at hun var redd for å ikke finne den - og dermed gjøre meg mer engstelig..

Får mest sannsynlig ikke høre hjertelyd så tidlig. Men første time går man gjennom et skjema. Urinprøve er vanlig. Vet ikke om de kan ta disse prøvene som egentlig skal taes hos lege.

Er gjerne vanskelig å finne hjertelyd før etter uke 11. Livmoren kommer som regel ikke opp av bekken før etter det. Men du kan jo spørre om alt du lurer på :-) Og hvis du ikke har den fra før,så kan du kanskje på boken "gravid".

Du skal ha med urinprøve, morgenurin. Det gjelder alle undersøkelser. Rart de ikke sa noe. Blodprøver tas uke 12. Så er det generelt snakk om din helse, forventninger også får du noen papirer og informasjon :)

Fastlegen min prøvde å finne og har skrevet et tall på helsekortet mitt. Jeg var der uke 9 pga ferietid.

Det er nok varierende fra jm til jm. Hun jeg var hos ville ikke prøve i uke 10 på grunn av at hun var redd for å ikke finne den - og dermed gjøre meg mer engstelig..
Jeg ønsker å gå til jm istedet for lege. Tok du direkte kontakt med jm selv eller må man igjennom lege?

Jeg tok kontakt med helsestasjon.. vil råde alle til å gå til jordmor! Legene har ikke snøring på hva de driver med når det kommer til graviditet. Min lege mente at hjertelyden kunne IKKE høres før i uke 20, da hjertet var ferdig utviklet. Hørt på galskap??:finger: hun mente også at det ikke er mulig å kjenne livmoren i uke 10, men min kjennes veldig godt!. Var på ul idag og hørte hjerteslagene som var 163 i minuttet. Har sjekket og var faktisk til jordmor i uke 9 sist svangerskap og da hørte vi hjertelyd med doppler:)

Jeg tok kontakt med helsestasjon.. vil råde alle til å gå til jordmor! Legene har ikke snøring på hva de driver med når det kommer til graviditet. Min lege mente at hjertelyden kunne IKKE høres før i uke 20, da hjertet var ferdig utviklet. Hørt på galskap??:finger: hun mente også at det ikke er mulig å kjenne livmoren i uke 10, men min kjennes veldig godt!. Var på ul idag og hørte hjerteslagene som var 163 i minuttet. Har sjekket og var faktisk til jordmor i uke 9 sist svangerskap og da hørte vi hjertelyd med doppler:)

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min. Så bør ikke dra alle over en kam. Må nesten sjekke med legen sin før man stempler dem som idioter.

Følte sist jeg ikke fikk noe info hos legen. Følte meg bedre ivaretatt hos jordmor. Men fastlegen skal jo kunne litt om alt.. Så ikke bare bare. Men er sikkert noen leger som har godt utstyr til å lytte tidlig og med litt mer erfaring :)

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min. Så bør ikke dra alle over en kam. Må nesten sjekke med legen sin før man stempler dem som idioter.
Så klart! Men jordmødrene har gjerne bedre tid, de er bedre på hva som kan være god info og støtte for en gravid kvinne, mens legen ofte ser på deg mer med "er du syk"-brillene. De har helt forskjellig perspektiv og roller tenker jeg!

Så klart! Men jordmødrene har gjerne bedre tid, de er bedre på hva som kan være god info og støtte for en gravid kvinne, mens legen ofte ser på deg mer med "er du syk"-brillene. De har helt forskjellig perspektiv og roller tenker jeg!

Her var det travelt hos jordmor så det spørs vel på tilbudet til kommunen.
Legen min spurte om jeg hadde spørsmål, hva jeg tenkte ang tiden framover og forklarte hva det var jeg kjente og forklarte at det var normalt.
Men som det ble nevnt, jordmor spesialiserer seg på et område og fastlegen er jo innom flere felt.

Back
Topp