Første kontroll

marima_sn

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hvem har vært på kontroll? Til lege eller jordmor? :)

jente 2010 ♥♥
nr 2 kommer i september 2014 ♥♥
 
var på kontroll i dag hos legen,mest for å få kvalmestillende. han bestilte time til oul. så skal jeg bare gå til jordmor resten av svangerskapet. pga jeg har flyttet og får ikke tak i lege her i nærheten. så jeg slipper så lang reisevei. :) er 7uker idag :)
 
Har vært å blitt henvist til ul, da tok legen alle blodprøvene. Ikke noe annet da, men da er i allefall det gjort :)
 
Jeg tenkte å ringe å høre når jeg bør komme på første kontroll i morgen. Er da 6+2. Er vel fort litt ventetid og mange er vel på første kontroll ca uke 8? :)
 
Jeg har ikke, men gleeeder meg veldig!!! Leeenge til :p
 
Skal til jordmor på tirsdag :)
 
Tenkte å bestille meg time til uka, mest pga kvalmestillende som nevnt over her av noen andre. Har tenkt å gå til JM og, men mest for å bli kjent med helsestasjonen og evnt flere mennesker her vi bor. Er ikke så lenge siden vi flyttet hit.
 
Jeg ringte og sa at jeg var gravid, så skulle jeg få komme inn senere den uken.

Så kommer jeg inn og han spør hvordan det går, og jeg bare nei etter forholdene bra, mye vondt i ryggen da men ellers ok.
Så begynte han å snakke om at dette har jeg jo ofte osv, og etterhvert gikk det opp for meg at han ikke skjønte/visste at jeg var gravid. Jeg trodde jo dette ble notert ned til legene når man kom inn til dem.

Da jeg sa nei jeg tror nok det er frodi jeg er gravid, så han rart på meg en stund, så bort og så sa han "Åja. Jaja. Så du er gravid ja. Hm. Jaja, gratulerer da" på en litt sånn irritert/sur måte.

Så spurn meg om noen spm om jeg røykte, hadde alkoholproblemer, psykiske lidelser osv, så fikk jeg et skjema i hånden så sa han at jeg måtte komme tilbake dagen etterpå og ta blodprøve og urinprøve.

Da jeg kom dagen etterpå, så tok han blodprøver, sjekket for UVI så sa han at jeg bare kunne gå.

Så jeg fikk ingen info, ingenting. Han skulle sende brev og søke om fødeplass.
Så jeg har googlet alt jeg kan og fant ut at jeg kunne ringe jordmor selv og heller gå der enn til legen på svangerskapskontroller.
Da jeg ringte idag sa hun damen at jeg skulle få komme inn litt tidligere siden jeg tydeligvis ikke hadde hatt noen kontroll. Så hva er kontroll? Hva sjekker de så tidlig? Jeg er gasnke blank :)
 
Har ikke vært til ordinær kontroll, men var hos legen på mandag fordi jeg har blødd en del og var bekymret. Fikk hcg-måling, men også en del annet, lurer på om han tok alle blodprøvene han vanligvis ville tatt på første kontroll.

Hvis det viser seg at jeg ikke har mistet blir jeg nok å ta første kontrollen i uke 11/12. Er 99% sikker på at jeg så et UL-apparat på kontoret hans, så da håper jeg han gidder å se etter liv på første kontrollen :)
 
Jeg snakket med legen min for en uke siden på tlf, han sa jeg ikke trengte å komme på kontroll før jeg er 12 uker og ta de vanlige blodprøvene da, for det var visst noen antistoffer el noe som ble til så sent så var ingen vits i å ta blodprøver såpass tidlig..

Skal uansett ringe jordmor imorgen og høre hva de sier, vil uansett gå på kontroll der for det er mye nærmere :)
 
Jeg ringte legen nå og fikk time 29. Jan. Da er jeg 8+0 :) De sa jeg skulle ta med urinprøve og ta blodprøver! Ble litt mer virkelig med en gang kjente jeg! :)
 
Jeg skal på første kontroll hos lege 27. Da er jeg litt over 8 uker.
 
Men når er det vanlig å ta kontakt med Jordmor egentlig?
Er det noe vits å ta kontakt nå med en gang, eller kan en bare vente til en er litt lenger på vei?
 
Back
Topp