Første kontroll, what?!

sommerseth

Betatt av forumet
Overalt leser jeg om at det nå i uke 8. er vanlig med første lege/jordmortime og at denne første kontrollen er en 'milepæl' i svangerskapet.
Vel, hvis en milepæl er ett blodprøverør? Jeg var hos legen i går for første gang, og hadde ikke høye forhåpninger etter råd fra venninner. Men ærlig talt, jeg kom dit 09:02 og var ute i bilen igjen 09:06. De tok to glass med blod, og sendte meg hjem. Noen som kan fortelle meg hva som skjer nå? Jeg har lest meg til at kontroll 2 er ultralyd i uke 17. Men er det ingen som skal veie og måle meg? Fortelle meg at jeg skal ta folat? Spørre om jeg røyker? Informere meg om veien videre ift. jordmor, kontroller o.l.? Fortelle meg at vondt i magen ikke er farlig? Gi meg en termin? .. Jeg fikk ikke engang vite hva som skjer next, på en måte.

Noen som kan hjelpe meg litt? Hvordan var ditt første legebesøk? Er dette normalt? Skal jeg bare vente til uke 17 nå?

-forvirret, førstegangsgravid!

Dette høres ikke ut som den normale første kontrollen nei. Men leger tar gjerne ikke den vanlige første kontrollen før i uke 10-12.

Da fyller man ut helsekortet. Helsekortet skal man ha med seg til hver kontroll sammen med urinprøve.

Legen/jordmoren sjekker symfysemål og spør om hvordan det går osv osv.

Også veies man ja.

Okei, nei det var noe slikt jeg kunne tenke meg, men var det ikke rart at jeg ikke fikk ny time? Får jeg innkalling kanskje..
Haha, nei, er vel bare å smøre seg med tålmodighet(som er det vanskeligst i verden i disse tider)..

Naaah d hørtes merkelig ut.

Jeg hadde kontroll forrige fredag. Å vi tok blodprøver å graviditetatest. Å henvisninger. Å ble enige om at jeg bestiller ny time etter ultralyden.

Ring jordmor å snakk med hun?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg måtte ringe og bestille time hos jordmor selv. Denne gangen tror jeg det bare blir lege for min del, siden jeg digger legen min. Men vi får se :)

Dette hørtes utrolig merkelig ut :S dette kan da ikke ha vært en svangerskapskontroll?!

Første svangerskapskontroll skal være akkurat som du beskriver det!

Hadde tatt en tlf til legesenteret og spurt om thats it?!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde ringt legesenteret og spurt de eller bedt legen ringe deg, eller bare bestilt ny legetime rundt uke 12. Du skal nok til en kontroll til før uke 17, du skal få helsekort for gravide og div. Men ja, en kontroll hos legen kan gå fort unna, så anbefaler å gå til jordmor i tillegg, det fikk i alle fall jeg mye ut av med spesielt nr 1, men også nr 2 :) hun hadde mye bedre tid (var der ofte en time) :)

Okei!:) jo, det var en svangerskapskontroll, det sa hun når jeg var der å tok en graviditetstest i uke 5..
Jeg kan jo evt ringe jordmor å høre hva hun tror:) har vurdert å bytte lege, da vi har flytta til ett nytt sted, og da ble det langt å dra. (Spesielt bare for en eneste blodprøve:p)
Men tusen takk for svar!:) skal sjekke opp:)

Takk gud for babyverden sier jeg bare. Hadde fantastiske jordmødre forrige gang - men jeg fant ut det meste selv her inne :-)

Back
Topp