Første kontroll uke 11

Mamarialykke

Flørter med forumet
Novemberlykke 2022
Skal på første kontroll hos fastlegen denne uka, og til nå har jeg vært veldig chill og tenkt at så lenge ting føles greit og jeg ikke blør o.l så er jeg gravid. Har nå begynt å bekymre meg for MA, falsk graviditet, sjeldne medisinske tilstander osv. Noen som vet om det fortsatt er mulig å måle hcg for å bekrefte en graviditet så "sent", eller er TUL eneste mulighet? Noen andre som ikke har vært på TUL og har fått bekreftet på andre måter? :smiley-ashamed008
 
Du kan fortsatt måle HCG i blodet for å bekrefte graviditet, men ikke lett å følge utviklingen av HCG så sent da den kan synke naturlig.
 
På dette tidspunktet er det nok bare ultralyd som er aktuelt. HCG er synkende fra rundt uke 10 og kan bare måles for å bekrefte riktig utvikling de første ukene. Så måle hcg hos lege nå vil ikke si mer enn om du tar en graviditetstest hjemme. Man kan også med noen høre hjertet med doppler, men i fare for at det er for tidlig og at man blir mer bekymra da, er det svært sjelden lege/jordmor lutter med doppler før rundt uke 16!
Sannsynligheten er aller størst for at alt er i orden ❤️
 
Back
Topp