Altså, her er det nok en endring av praksis på gang som sikkert tar lang tid for mange leger å få med seg.
Jeg ble satt tilbake 5 dager i forhold til menstermin på første ultralyd, trodde jeg var i uke 7, men satt tilbake til uke 6. Neste ultralyd var uke 10+1, og ut i fra målene kom han fram til 10+2, altså en dag fram igjen. Jeg spurte hvilken termin som gjelder resten av svangerskapet og da var svaret den første ultralyden.
Dette var altså en overlege gynekolog på KK i Bergen med topp utstyr vaginal ultralyd. Flere mål begge gangene. Og jeg er altså med i en studie der de er veldig opptatte av å vite nøyaktig tidspunkt for eggløsning, implantasjonstidspunkt og tidlig fosterutvikling.
Hvis man leser de aktuelle retningslinjene i obstetrikk så står det klart at beregningen ved første ultralyd skal brukes videre siden forskjellen på fostervekst øker etterhvert. Forutsatt at den første ultralydberegningen er av god kvalitet da.
http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/
Håndtering av ultralydundersøkelser før rutineundersøkelsen
Bruk av ultralyd for aldersbestemmelse har feilmarginer som skyldes biologisk- og målevariasjon. Variasjonen (95 % konfidensintervall) er lavest i første trimester (± 3-5 dager) og øker til ± 5-7 dager i andre trimester. Presisjonen i aldersbestemmelsen avtar med økende svangerskapsvarighet, innflytelsen av biologisk variasjon øker og innslag av svangerskapspatologi vil være mulig. Det samme gjelder evnen å predikere termin. Mens ca. 85 % av kvinnene føder innen 14 dager rundt estimert termin på bakgrunn av 2. trimester ultralyd, er tilsvarende andel 93 % for 1. trimester ultralyd.
Det finnes i dag ingen prospektive studier som har evaluert termin bestemmelse i 1. trimester på populasjonsbasis. Likevel vil vi i overenstemmelse med internasjonale retningslinjer anbefale en aldersbestemmelse i 1. trimester hos kvinner som på klinisk indikasjon får utført ultralyd. Vi foreslår det generelle prinsippet at aldersbestemmelsen som er gjort først i svangerskapet ikke blir korrigert på bakgrunn av senere målinger. Dette forutsetter at undersøkelsen er utført av
ultralydkompetent personale og dokumentert.
Måling av CRL viser minst variasjon mellom 6 til 10 uker (± 3 dager), men kan trygt brukes som basismetode opp til 14 uker (med en variasjon ± 5 dager).Det finnes robuste eldre referansekurver som i forhold til presisjon skiller seg lite fra nyere studier. Fra og med sen 1. trimester kan aldersbestemmelsen gjøres ved måling av HC, BPD eller FL.