Første kontroll overstått. Noen spørsmål

Legen forholder seg til menstermin. Er du sikker på eggløsning så kan jo du forholde deg til termin etter den. Jeg gjorde det sist. Stemte på en prikk! Bommet med to dager fordi jeg regnet til uke 40 mens vi i Norge bruker 40+2, men ellers helt riktig. Du er nok trygt forbi uke 12.
Tror du det? Det hadde jo vært drømmen. Eggløsning kan jeg ikke være sikker på for jeg tempet ikke og brukte bare tester :(

Altså, her er det nok en endring av praksis på gang som sikkert tar lang tid for mange leger å få med seg.
Jeg ble satt tilbake 5 dager i forhold til menstermin på første ultralyd, trodde jeg var i uke 7, men satt tilbake til uke 6. Neste ultralyd var uke 10+1, og ut i fra målene kom han fram til 10+2, altså en dag fram igjen. Jeg spurte hvilken termin som gjelder resten av svangerskapet og da var svaret den første ultralyden.
Dette var altså en overlege gynekolog på KK i Bergen med topp utstyr vaginal ultralyd. Flere mål begge gangene. Og jeg er altså med i en studie der de er veldig opptatte av å vite nøyaktig tidspunkt for eggløsning, implantasjonstidspunkt og tidlig fosterutvikling.
Hvis man leser de aktuelle retningslinjene i obstetrikk så står det klart at beregningen ved første ultralyd skal brukes videre siden forskjellen på fostervekst øker etterhvert. Forutsatt at den første ultralydberegningen er av god kvalitet da.

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

Håndtering av ultralydundersøkelser før rutineundersøkelsen
Bruk av ultralyd for aldersbestemmelse har feilmarginer som skyldes biologisk- og målevariasjon. Variasjonen (95 % konfidensintervall) er lavest i første trimester (± 3-5 dager) og øker til ± 5-7 dager i andre trimester. Presisjonen i aldersbestemmelsen avtar med økende svangerskapsvarighet, innflytelsen av biologisk variasjon øker og innslag av svangerskapspatologi vil være mulig. Det samme gjelder evnen å predikere termin. Mens ca. 85 % av kvinnene føder innen 14 dager rundt estimert termin på bakgrunn av 2. trimester ultralyd, er tilsvarende andel 93 % for 1. trimester ultralyd.

Det finnes i dag ingen prospektive studier som har evaluert termin bestemmelse i 1. trimester på populasjonsbasis. Likevel vil vi i overenstemmelse med internasjonale retningslinjer anbefale en aldersbestemmelse i 1. trimester hos kvinner som på klinisk indikasjon får utført ultralyd. Vi foreslår det generelle prinsippet at aldersbestemmelsen som er gjort først i svangerskapet ikke blir korrigert på bakgrunn av senere målinger. Dette forutsetter at undersøkelsen er utført av ultralydkompetent personale og dokumentert.

Måling av CRL viser minst variasjon mellom 6 til 10 uker (± 3 dager), men kan trygt brukes som basismetode opp til 14 uker (med en variasjon ± 5 dager).Det finnes robuste eldre referansekurver som i forhold til presisjon skiller seg lite fra nyere studier. Fra og med sen 1. trimester kan aldersbestemmelsen gjøres ved måling av HC, BPD eller FL.
Wow for et svar!! Du er rå :D

Tror du det? Det hadde jo vært drømmen. Eggløsning kan jeg ikke være sikker på for jeg tempet ikke og brukte bare tester :(
Jeg er sikker. Når du har prøvd en stund kjenner du kroppen godt. Dessuten vet du jo når testen ble positiv første gang. Det kan umulig være like ett par dager etter at egget slapp. Du er forbi 12 uker nå. Legen forholder seg bare til menstermin fordi det er det retningslinjene sier de skal gjøre.

Jeg er sikker. Når du har prøvd en stund kjenner du kroppen godt. Dessuten vet du jo når testen ble positiv første gang. Det kan umulig være like ett par dager etter at egget slapp. Du er forbi 12 uker nå. Legen forholder seg bare til menstermin fordi det er det retningslinjene sier de skal gjøre.
Okei :) ja jeg håper du har rett :) dette gjorde meg litt mer optimistisk:)

Jeg forholder meg til TUL--termin fordi det gjør meg glad ;) menstermin blir ikke rett for meg uansett, pga lange sykluser :)

Må jo bare legge til en ting her. Var på UL igjen idag å da målte han fosteret til 13+0. Ifølge menstermin er jeg liksom 12+1 idag.
Hvordan gjør dere det,dere som har så sprikende målinger?
Teller dere begge to,følger dere bare den ene? Isåfall hvilken? Er så forvirret. Vil jo ikke følge den som er minst :hungover::hilarious:
Og hva skal jeg si til folk liksom...

Må jo bare legge til en ting her. Var på UL igjen idag å da målte han fosteret til 13+0. Ifølge menstermin er jeg liksom 12+1 idag.
Hvordan gjør dere det,dere som har så sprikende målinger?
Teller dere begge to,følger dere bare den ene? Isåfall hvilken? Er så forvirret. Vil jo ikke følge den som er minst :hungover::hilarious:
Og hva skal jeg si til folk liksom...

Jeg følger den som er minst, frem til OUL, bare for å ikke bli skuffet :( sist hadde jeg menstermin 04.06, TUL sa 31.05 begge gangene, men OUL sa 04.06 også..

Jeg følger den som er minst, frem til OUL, bare for å ikke bli skuffet :( sist hadde jeg menstermin 04.06, TUL sa 31.05 begge gangene, men OUL sa 04.06 også..
Okei. Ja tenker det er best å følge den som er minst. Var skikkelig dritt å bli satt tilbake så det er vel best!!

Okei. Ja tenker det er best å følge den som er minst. Var skikkelig dritt å bli satt tilbake så det er vel best!!

Det suger litt, for man vil jo gjerne være lengre på vei. Men for å ikke bli veeldig skuffet på OUL så holder jeg meg til menstermin enn så lenge..

I litt første svangerskap gikk de ut fra UL-termin fordi jeg ble gravid etter en SA og menstermin var totalt feil.

Denne gangen går de ut fra menstermin frem til OUL, men ut fra måling på TUL tror jeg at jeg egentlig skal flyttes 2-3 dager bakover.

Jeg har hørt at du får mest nøyaktige mål på tul sammenlignet med oul pga genetiske variasjoner blir større jo større barnet blir. Blir spennende å de hva de sier på oul da.

I følge Gro Nylander har vi ordinær ultralyd i uke 17-20 grunnet fosterene vokser nokså likt frem til dess og derfor er det best å måle ift beregning av termin. Etter den tiden begynner fosteret å vokse ulikt alt etter genetikk og man kan få feil beregninger. Så jeg har alltid tenkt at oul er den terminen man skal gå etter.

Sist gang ble jeg også satt tilbake på TUL, og det fulgte med meg til OUL - tre dager tilbake. Det stemte ikke i forhold til mensdato.

Menstermin kommer ikke til å dtemme for meg på grunn av lange sykluser, så jeg forholder meg til tul enn så lenge :)

Back
Topp