Første kontroll og vekt

Viica

Forelsket i forumet
Uff, egentlig et veldig teit problem... Har første kontroll hos legen på tirsdag, 10+2, og merker jeg gruer meg skikkelig, ene og alene fordi jeg må veie meg. Har ikke veid meg på en god stund, men har gått opp MYE det siste året. Gikk ned 20 kg i 2018 og nådde endelig matchvekt, men så har det gått gradvis oppover. Vil i grunnen ikke vite hva jeg veier, ønsker ikke å fokusere på tallet, og enda verre blir det å stå på vekta foran legen og måtte si tallet høyt... Skikkelig nederlag å måtte konfronteres med vekta, og en bekreftelse til meg selv at jeg har mistet mye av selvkontrollen i forhold til overspising.

Noen flere som føler på det samme? (Er det innafor å tippe en ca. vekt og så oppgi denne til legen så man slipper å gå på vekta der?)
 
Det er lov å ikke veie seg. Mange som har vansker med det. Det er også lov å veie seg hjemme og notere selv inn på helsekortet om man er komfortabel med det. Svigerinnen min veide seg selv hjemme og førte inn tallet selv, og så så legen bare på tallet uten å kommentere det på kontrollen.
Har også en venninne med spiseforstyrrelse som hverken veide seg hjemme eller hos legen da det å se vektoppgang ville forværre forstyrrelsen hennes.
 
Jeg veier meg konsekvent ikke hos verken lege eller jordmor,jeg er veldig klar over at jeg er for tung ut fra BMI og trenger ikke å få høre det fra noen andre! Sist svangerskap var avtalen at jeg veide meg hjemme på morgenen før kontroll.
 
Uff, egentlig et veldig teit problem... Har første kontroll hos legen på tirsdag, 10+2, og merker jeg gruer meg skikkelig, ene og alene fordi jeg må veie meg. Har ikke veid meg på en god stund, men har gått opp MYE det siste året. Gikk ned 20 kg i 2018 og nådde endelig matchvekt, men så har det gått gradvis oppover. Vil i grunnen ikke vite hva jeg veier, ønsker ikke å fokusere på tallet, og enda verre blir det å stå på vekta foran legen og måtte si tallet høyt... Skikkelig nederlag å måtte konfronteres med vekta, og en bekreftelse til meg selv at jeg har mistet mye av selvkontrollen i forhold til overspising.

Noen flere som føler på det samme? (Er det innafor å tippe en ca. vekt og så oppgi denne til legen så man slipper å gå på vekta der?)

Vet det kan være ubehagelig med vekt men grunnen til at di følger med er jo å passe på at vi ikke går opp for mye for det kan skape komplikasjoner eller skade på fostere i form av forskjellige sykdommer. Derfor er det ikke lurt å gjette en vekt for da kan disse målingene bli veldig feil! Men selv om det er vanskelig så kan d hjelpe å snakke med jordmor/lege at du syns det er ubehagelig å snakka så mye om vekt og hva er best løsning for at d skal bli behagelig for deg og rett for målingene? Jeg hadde et veldig fint møte med jordmor, hun har veldig rolig, behagelig, snill og støttene og jeg kunne spørre om alt uten å føle meg dum! Fikk også veldig tilitt og trygget da hun var behagelig å prate me! :happy: Håper det ordner seg for deg :Heartred
 
Sniker.
Jeg var akkurat lik som deg i første svangerskap, og gruer meg enda mer dette svangerskapet da jeg har gått opp enda noen kg. Har og hadde BMI over 30 så jeg gruvde med fryktelig til å høre talene til jordmor om å passe på kosthold og måtte si hva jeg veide.
Iløpet av sist svangerskap ble jeg veldig positivt overrasket da det aldri ble noe skikkelig tema, mot slutten av svangerskapet sa jeg selv at jeg visste jeg hadde gått opp litt mye til å være overvektig, men jordmor svarte at det viktigste er at du spiser sunt og begge har det bra og ikke noe mer.
Når jeg veide meg sto bare jordmor på siden å noterte vekten uten å si noe mer rundt det, noe jeg synes var mye bedre enn å måtte si det høyt selv :oops:
Så ville tatt det opp med den du har kontroller til at du vil ha minst mulig fokus rundt vekt og gjøre det mest mulig "diskre", men man bør veie seg og få riktige tall for og kunne følge med f.eks svangerskapsforgiftning. :happy:
 
Jeg gruer også veldig for dette.. Har hatt et problematisk forhold til vekt og mat i mange år, og har prøvd å ikke være så opphengt i vekt etter at jeg fikk barn. Men jeg vet at legen ikke kommer til å godta at jeg veier meg hjemme, hun bare fnyser av meg hvis jeg spør. Så her må jeg til pers på vekta på legekontoret.. Spent på hvordan det vil påvirke psyken!
 
Jeg gruer også veldig for dette.. Har hatt et problematisk forhold til vekt og mat i mange år, og har prøvd å ikke være så opphengt i vekt etter at jeg fikk barn. Men jeg vet at legen ikke kommer til å godta at jeg veier meg hjemme, hun bare fnyser av meg hvis jeg spør. Så her må jeg til pers på vekta på legekontoret.. Spent på hvordan det vil påvirke psyken!
Her kan de fnyse så mye de vil, da hadde jeg gått igjen og bytta lege...
begynte med BMI på ca 30 sist også, såvidt under, og gikk opp 40kg!!! Ingen som sa noe på det ut over å notere noe ødem på slutten av svangerskapet.
 
Sniker
Det er jo en grunn til at de vil følge med på vekten, har kun fått en kommentar. Hadde en bmi på 38 før graviditeten og har allerede gått opp over 20 kg, er 25+6 i dag. Så det er ikke sikkert at de fokuserer så mye på tallet. Jeg får også bare spørsmål om jeg har veid meg den dagen så jeg veier meg hjemme de dagene jeg vet at jeg har kontroll :) men ta dette opp med jm!
 
Jeg veier meg hjemme og det var helt Ok for jordmor - både nå og alle de andre gangene :)
Jeg sa jeg var klar over at det var alt for høyt, men jeg vet også at vekten følges for min og barnets skyld. Ikke fordi helsevesenet vil være stygg med meg :)
 
Jeg nekter å veie meg hos lege eller jordmor, her veier jeg meg hjemme om morgningen før avtalen og forteller legen eller jordmor tallet bare. Funket fint med nummer 1, forventer at de godtar det denne gang også :cat:
 
Takk for svar alle sammen :) Det hjelper å høre at det er flere som ikke synes dette er så enkelt.

Husker det var like vanskelig forrige svangerskap, da veide jeg meg hos legen første kontroll etter å ikke ha veid meg på 2 år. Synes det var så ubehagelig, og etter dette veide jeg meg hjemme. Kommer til å gjøre det nå og. Er bare denne første veiingen som er ekstra vanskelig.

Gjør vel ikke saken bedre at de siste 6 ukene har vært preget av kvalme og ca 0 bevegelse, føler jeg aldri har hatt så rart kosthold som nå :yuck:
 
Her kan de fnyse så mye de vil, da hadde jeg gått igjen og bytta lege...
begynte med BMI på ca 30 sist også, såvidt under, og gikk opp 40kg!!! Ingen som sa noe på det ut over å notere noe ødem på slutten av svangerskapet.

Jeg har BMI innenfor normalområdet nå, men var overvektig helt frem til jeg var noen og tjue år. Så jeg vet at vekta er innafor nå, men det trigges noe i meg med den vektoppgangen som jeg vet kommer. Og jeg sliter litt med at jeg er tyngre nå enn jeg var ved oppstart forrige svangerskap.. Så jeg vet at det ikke er noe problematisk med vekten min sett utenfra, det sitter kun i mitt eget hode.
 
Back
Topp