Første kontroll. Lege eller Jordmor?

Molte

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Tenker dere å gå til lege eller jordmor på første kontroll? Erfaringer? Og hva tenker dere videre? Jeg er jo helt ny i dette her, og har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal velge :-) Tenker å ringe å bestille time snart, så ivertfall det er klart, kan jo være lang ventetid.

Man må jo til lege første gangen for da skal ta blodprøver. Andre kontroll er oul. Etter det kan man fritt velge mellom jm og lege :)

Jeg liker legen jeg har nå godt (imotsetning til forrige gang) og mtp at jeg hadde alvorlig sf vil jeg gjerne følges av en lege også. Men vil gå til jm også, spesielt mot slutten da det blir litt snakk om fødsel. Greit å ha to forskjellige også, så får man en "second opinion" hvis man trenger det.

Jeg var mest fornøyd med jordmor sist, hun hadde tid til å svare på det jeg lurte på og sa ting av eget initiativ. Legen sjekket bare blodtrykk og andre ting man må. Håper å få gå til jordmor denne gangen også, men tror kommunen nedprioriterer andregangs og flergangs hos jordmødrene. Nå har jeg ny fastlege, så denne kan jo være bedre også da.

Jeg var mest fornøyd med legen, men hu gikk ut i permisjon så da likte jeg jordmor best. Vikarlegen var Blæ!

Jeg tar lege først (i uke 8), og så jordmor etter ordinær ultralyd. Drar på tidlig ultralyd i uke 7

Jeg tar nok i hvertfall kontakt med legekontoret først. Dette pga jeg får et risikosvangerskap.

trenger man dra så tidlig¨? bør jeg bestille time snart?

Man trenger ikke :) Sist gikk jeg til legen når jeg testet positivt. Da var jeg 6+3. Jm gikk jeg til i uke 20. Men jm og jeg har innmari god kontakt,så derfor begynner jeg der tidligere :)

trenger man dra så tidlig¨? bør jeg bestille time snart?
Første kontroll er mellom uke 8-12. Noen drar vel tidligere hvis de har en grunn til det. Ring legen din og spør nå h*n vil ha deg inn

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Man KAN faktisk ta første kontroll hos JM også. Noen JM tar blodprøver (de er jo faktisk sykepleiere med videreutdannelse, så de kan gjøre det) andre tar kontrollen, men bare skriver henvising til legekontor for å ta blodprøvene, litt avhengig av hvilke fasiliteter de har tilgang til.

Første gang gikk jeg ca annenhver gang hos jm og lege. Dvs, utenom UL hadde jeg kontroll hos 5 ulike personer, da både JM og lege ble byttet ut (sluttet, så jeg fikk ny) og legen min presterte å være syk så jeg fikk vikar. Det ga en veldig lite helhetlig oppfølging, jeg var stort sett 2 ganger hos de fleste, 1 gang hos den vikaren.

Derfor valgte jeg å gå til jm andre gangen. Jeg tok første timen hos legen, så fikk jeg tatt blodprøvene der, og så gikk jeg til alle videre kontroller hos jm. (den jm jeg hadde i siste halvdel av første svangerskap) Det ga en veldig fin helhetlig oppfølging, men denne gangen tror jeg at jeg vil veksle mellom lege og jm igjen. Vi får se, jeg har ikke truffet noen av dem, vi har flyttet siden sist, så det er ny jm, og ny lege. Legen har jeg forsåvidt truffet, men jeg har fått brev om at jeg får ny lege fra 1. juni og det er en lege jeg ikke vet hvem er, tror hun er ny på kontoret her. Så jeg avventer beslutningen litt, sånn i forhold til kjemi.

Men det som gjør at jeg heller mot å ha noen kontroller hos lege er rett og slett det at mitt andre svangerskap ble jeg ikke sykemeldt. Mitt første ble jeg det, litt "mot min vilje", men jeg kjente at legen hadde rett, det var godt å ikke jobbe fulle dager etterhvert. I mitt andre svangerskap var det bekkenløsningen jeg nok burde vært sykemeldt for (i alle fall kortere dager hadde nok hjulpet) men jeg sto i 100% til den dagen jeg gikk i permisjon (og kjente på lettelsen i hele kroppen hvor mye bedre det var for meg når jeg fikk hvile mer på sofaen så bekkenet fikk det bedre....)

Saken var den at jm også mente at jeg nok hadde hatt godt av å jobbe litt mindre på slutten, men hun kunne ikke skrive sykemelding, og jeg syntes at å bestille en legetime for å be om en sykemelding, SÅ dårlig var jeg jo ikke. Hadde jeg hatt en og annen kontroll hos en lege hadde det muligens blitt annerledes.

Nå er det ikke det at jeg har et mål om å sykemeldes, tvert imot planlegger jeg å jobbe 100% til permisjonen (men den begynner ca 2 uker etter at vi innleder overtidssesongen på jobb, det er mulig jeg dropper det å jobbe 12 timers dager 3 dager i uka (og vanlige 8 timers dager de to andre) de to siste ukene, ja...

Men om det skulle være slik at jeg har bedre av det, og vet at jeg selv ikke er den som kaster inn håndkleet frivillig, så tenker jeg at en second oppinion, og en og annen kontroll hos en som kan skrive sykemelding om det trengs, er kanskje ikke så dumt. Uansett håper jeg å slippe da, jeg liker ikke å måtte sykemeldes. (Så ja, derfor fikk jeg ordnet det sånn at jeg fikk en annen stol, jeg hadde "nå går jeg meg en sakte tur rundt kvartalet"-pause minst en gang for dagen, med sjefens velsignelse, og klarte å holde ut. Det holdt hardt på slutten da, det gjorde det, men det gikk.)

Dessuten er jeg tredjegangs, det er meget mulig at jm gjerne vil prioritere førstegangs litt mer, om kapasiteten ikke er så god.

Takk for svar damer!! Blir vel lege på første kontroll og jordmor på resten :-)

Skal til legen først så snart som mulig (har historie med alvorlig hyperemesis) så vil kartlegge litt hva slags hjelp jeg skal få om jeg blir like dårlig.. tok for mange uker før jeg fikk innleggelse sist, og nå har jeg en toåring som skal tas vare på, så må få hjelp så tidlig som mulig.. Tror også jeg skal bestille meg en time hos JM da jeg sliter litt mtp MA i desemvber. MEN hadde jeg hatt en normal situasjon ville jeg gått første kontroll hos legen og resten hos JM. Min erfaring er at JM ofte har mer omsorg for gravide.

Back
Topp