Man KAN faktisk ta første kontroll hos JM også. Noen JM tar blodprøver (de er jo faktisk sykepleiere med videreutdannelse, så de kan gjøre det) andre tar kontrollen, men bare skriver henvising til legekontor for å ta blodprøvene, litt avhengig av hvilke fasiliteter de har tilgang til.
Første gang gikk jeg ca annenhver gang hos jm og lege. Dvs, utenom UL hadde jeg kontroll hos 5 ulike personer, da både JM og lege ble byttet ut (sluttet, så jeg fikk ny) og legen min presterte å være syk så jeg fikk vikar. Det ga en veldig lite helhetlig oppfølging, jeg var stort sett 2 ganger hos de fleste, 1 gang hos den vikaren.
Derfor valgte jeg å gå til jm andre gangen. Jeg tok første timen hos legen, så fikk jeg tatt blodprøvene der, og så gikk jeg til alle videre kontroller hos jm. (den jm jeg hadde i siste halvdel av første svangerskap) Det ga en veldig fin helhetlig oppfølging, men denne gangen tror jeg at jeg vil veksle mellom lege og jm igjen. Vi får se, jeg har ikke truffet noen av dem, vi har flyttet siden sist, så det er ny jm, og ny lege. Legen har jeg forsåvidt truffet, men jeg har fått brev om at jeg får ny lege fra 1. juni og det er en lege jeg ikke vet hvem er, tror hun er ny på kontoret her. Så jeg avventer beslutningen litt, sånn i forhold til kjemi.
Men det som gjør at jeg heller mot å ha noen kontroller hos lege er rett og slett det at mitt andre svangerskap ble jeg ikke sykemeldt. Mitt første ble jeg det, litt "mot min vilje", men jeg kjente at legen hadde rett, det var godt å ikke jobbe fulle dager etterhvert. I mitt andre svangerskap var det bekkenløsningen jeg nok burde vært sykemeldt for (i alle fall kortere dager hadde nok hjulpet) men jeg sto i 100% til den dagen jeg gikk i permisjon (og kjente på lettelsen i hele kroppen hvor mye bedre det var for meg når jeg fikk hvile mer på sofaen så bekkenet fikk det bedre....)
Saken var den at jm også mente at jeg nok hadde hatt godt av å jobbe litt mindre på slutten, men hun kunne ikke skrive sykemelding, og jeg syntes at å bestille en legetime for å be om en sykemelding, SÅ dårlig var jeg jo ikke. Hadde jeg hatt en og annen kontroll hos en lege hadde det muligens blitt annerledes.
Nå er det ikke det at jeg har et mål om å sykemeldes, tvert imot planlegger jeg å jobbe 100% til permisjonen (men den begynner ca 2 uker etter at vi innleder overtidssesongen på jobb, det er mulig jeg dropper det å jobbe 12 timers dager 3 dager i uka (og vanlige 8 timers dager de to andre) de to siste ukene, ja...
Men om det skulle være slik at jeg har bedre av det, og vet at jeg selv ikke er den som kaster inn håndkleet frivillig, så tenker jeg at en second oppinion, og en og annen kontroll hos en som kan skrive sykemelding om det trengs, er kanskje ikke så dumt. Uansett håper jeg å slippe da, jeg liker ikke å måtte sykemeldes. (Så ja, derfor fikk jeg ordnet det sånn at jeg fikk en annen stol, jeg hadde "nå går jeg meg en sakte tur rundt kvartalet"-pause minst en gang for dagen, med sjefens velsignelse, og klarte å holde ut. Det holdt hardt på slutten da, det gjorde det, men det gikk.)
Dessuten er jeg tredjegangs, det er meget mulig at jm gjerne vil prioritere førstegangs litt mer, om kapasiteten ikke er så god.