Første kontroll hos lege før jordmor..

Lyckeliten10

Forumet er livet
VIP
✨️Julestjernene2023✨️
Septemberlykke 2024
Hvilke blodprøver er det som tas på første kontroll hos lege? Skal til legen på torsdag og er da 6+5. Har time til tidligtidlig ultralyd neste onsdag hos jordmor
 
Hvilke blodprøver er det som tas på første kontroll hos lege? Skal til legen på torsdag og er da 6+5. Har time til tidligtidlig ultralyd neste onsdag hos jordmor
Er ikke sikker på hvilke blodprøver man tar, men fikk beskjed hos min lege at han ikke tar blodprøvene før i uke 12.
 
Hvilke blodprøver er det som tas på første kontroll hos lege? Skal til legen på torsdag og er da 6+5. Har time til tidligtidlig ultralyd neste onsdag hos jordmor

Mange tar dem ikke før uke 10-12, men er viktig at de blir tatt før 16+0. Ferritin er ubrukelig etter dette.

Men blodprøver som skal taes?
* Jernlageret ditt, for å finne ut om du må ta jern enten fra nå, eller fra uke 20, eller ikke trenger.
* Hemoglobin
* Hiv/hepatitt B/syfilis, for å avklare smitterisikoen din hos helsepersonell. (Tar du ikke disse, blir du behandlet som smittepas.)
* Blodtype (rhesus). Om du er rh÷ må du ha ny blodprøve senere.


Ellers, så tar de ofte langtidsblodsukker, antistoffer mot røde hunder, kanskje toxoplasma og hepatitt C. Disse taes helst mer på indikasjon, men noen tar disse rutinemessig.
 
Fikk beskjed av jordmor at de prøvene skal ta tidligst i uke 12
 
Jeg var hos legen denne uken, han sa jeg skulle komme tilbake i uke 12 for blodprøver
 
Jeg tok alle blodprøvene 7+1, men jeg står på stoffskiftemedisiner som krever ekstra oppfølging:)
 
Tok prøve uke -2 når vi prøvde og fikk en rekke på 12 resultater eller noe. Satt meg ikke så mye inn i det ettersom alt var fint skal ha nye prøver hos legen nå, er 10+1
 
Jeg var hos fastlege i dag (7+0) og hun sa jeg skulle ta blodprøver neste gang når jeg er ca 12 uker. Jeg hadde med urinprøve i dag da, det ble jeg anbefalt å ta med i dag og hver gang fremover :happy:
 
Back
Topp