Første kontroll hos fastlege?

amliv88

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Jeg er førstegangsgravid og har bestilt time hos fastlegen om ca 1,5 uke, vil være ca 10 uker da. Det jeg lurer på er hva skjer på denne første kontrollen hos fastlegen? Jeg føler meg helt grønn når det gjelder dette her og jeg liker å være forberedt når jeg skal noe, derfor spør jeg dere ;) Betaler man forresten for denne timen?

Alt svangerskapsrelatert er gratis. Du må ta med urinprøve (helst morgenurin og mellomstråleurin). Det blir tatt blodprøver, du blir veid og målt bt. Så fylles det ut et helsekort med personalia og viktig info for svangerskapet. De pleier ikke å lytte etter hjertelyd så tidlig, det gjør de senere sammen med å måle lengden på livmor.

Det er en artikkel på babyverden her som er ganske utfyllende om svangerskapskontroller :)

Alt som har med svangerskap å gjøre er gratis :)
Det som skjer er vel blodprøver, urinprøve og snakke litt med doktoren :)

Du betaler ikke for helsetjenester som har med svangerskapet å gjøre.

Den første timen blir brukt til å fylle ut det man kan i helsekort for gravide, og legen stiller spørsmål om din helse, genetiske sykdommer i familien etc. Legen regner ut termin og kommer med diverse formaninger.

Jeg var hos legen veldig tidlig, så hun ba meg komme tilbake i uke 12 med blodprøver og urinprøve, men det er sikkert noe mange tar på legekontoret der og da. Hun målte blodtrykket mitt. Dessuten fikk jeg en sånn fin svangerskapsbok.

Her er artikkelen: http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Hva-skjer-pa-forste-kontroll/

Back
Topp