Første jordmortime

Jopi

Andre møte med forumet
Hei! Skal på første jordmortime neste uke og lurer på hva man går gjennom? Hadde dere med samboer? :)

Hei! Skal på første jordmortime neste uke og lurer på hva man går gjennom? Hadde dere med samboer? :)
Har aldri hatt mannen med meg til jm, da har liksom vært «mi» tid. Første timen går helst til å snakke om forventninger og generell informasjon om mat og livsstil i svangerskapet og sånne ting. Blir og forsiktig ymtet frampå om tidligere seksuelle misbruk og sånn. Er i tillegg fortsatt litt tidlig så ikkje sikkert ein får hørt noko hjertelyd på første time :-)

Forrige gang jeg var gravid hadde jeg med samboeren på første time. Han syntes det var kjekt å bli med, men det blei med den ene gangen. Det var ikke så veldig relevant for han. ;) jordmora snakket vi om hva de fremtidige kontrollene skulle inneholde og om forventninger og bekymringer. Hun snakka også om kosthold og kosttilskudd. Pluss andre spørsmål vi hadde da.

Jeg hadde med mannen på nesten alle timer hos jordmor. Han syntes det var koselig å være med, og jeg syntes det var veldig greit å være begge to- det er tross alt et felles prosjekt selv om den ene gjør jobben de 9 første mnd:) Men det er klart at det er smak og behag for hvert enkelt par.

Nå er det dog coronarestriksjoner i de fleste kommuner med at man ikke får ha partner med til jordmor så ville evt sjekket opp i det først:)

Jeg hadde første jordmortime i går. Spurte på forhånd om samboer burde bli med, men de anbefalte meg å komme alene første gangen. Snakket om kosthold, livsstil og planen fremover, samt at jeg fikk stilt de spørsmålene jeg lurte på :)

Har aldri hatt mannen med meg til jm, da har liksom vært «mi» tid. Første timen går helst til å snakke om forventninger og generell informasjon om mat og livsstil i svangerskapet og sånne ting. Blir og forsiktig ymtet frampå om tidligere seksuelle misbruk og sånn. Er i tillegg fortsatt litt tidlig så ikkje sikkert ein får hørt noko hjertelyd på første time :)

Skal ikke ha noe ultralyd enda, men hun har kanskje annet apparat man kan høre hjertelyd med? :woot:

Skal ikke ha noe ultralyd enda, men hun har kanskje annet apparat man kan høre hjertelyd med? :woot:
Jordmor pleie bruke doppler for å høre hjertelyd. E ofte jordmødre som tar ultralyd og, men dette er oftest på sjukehus og dei e vel videreutdanna til det. :-)

Var på min første time i forrige uke. (Var 8+2). Lyttet ikke etter hjerte pga. at det er såpass tidlig at det kan være vanskelig å finne den. Hadde ikke samboer med. Helsekort ble fylt ut, jeg ba om at det ble søkt fødeplass, og så snakket vi litt om kosthold, tidligere svangerskap, oppfølging og forsterdiagnostikk (jeg er 38 år). De spør etter urinprøve, så ha gjerne med... men ikke krise om det blir glemt. (Jeg glemte :D)

Jeg hadde med samboer på alt sist gang, godt for han også å få med seg, og delta hele veien. Mye glemte jeg fort, og han husket bedre :hilarious:
Vet ikke denne gangen, har ikke spurt om han vil være med. Kanskje være med på et par :)

Back
Topp