Første jordmortime... :/

<3LilleTrille

Bleieskiftarbeider
Hadde første time hos jordmor i dag(en ny siden forrige svangerskap), og kom derfra ganske skuffet..

For det første hadde sekretæren glemt å skrive at dette var første time, så vi hadde bare en halvtime og fikk derfor ikke fylt ut ferdig papirer,tatt prøver og alt som skulle gjøres..

Denne jordmoren startet i denne jobben 1. September etter å ha jobbet 12 år på fødeavdeling, og var derfor veeeldig usikker på denne type kontroller, og rotet endel med hvordan vi skulle gjøre det med prøvene og alt fremover.

Like før jeg skulle gå sier hun at jeg må bestille meg legetime fordi det var legen som skulle sende henvisning til OUL, og jeg burde i tillegg få en generell undersøkelse siden jeg ikke hadde vært hos lege etter positiv test..

Fikk ny time på tirsdag for å få ordnet prøver og papirer, men sitter egentlig som et spørsmålstegn her...
Var aldri hos lege i forrige svangerskap, og det var da jordmor som ordnet med OUL så vidt jeg vet...
På legesenteret her tar det en mnd ihvertfall å få komme inn hos lege, og jeg er over 13 uker nå.

Hadde gledet meg til å høre hjertet slå(fikk ikke det heller), så ble alt bare rot istedet...:(

Hvordan er det med dere andre, må dere ordne OUL og søke fødeplass utenom jordmor?

Jeg går bare til jordmor, og hun ordner alt. Men er vel forskjellig fra kommune til kommune, sikkert. Får alltid en god halvtime inne hos jordmor, dersom jeg ønsker det. Kan du ikke ringe legekontoret og ve om at legen din sender henvisning til OUL da?

Jeg går bare til jordmor, og hun ordner alt. Men er vel forskjellig fra kommune til kommune, sikkert. Får alltid en god halvtime inne hos jordmor, dersom jeg ønsker det. Kan du ikke ringe legekontoret og ve om at legen din sender henvisning til OUL da?

Er i samme kommune, men en annen jordmor enn jeg hadde sist. Forrige gang trengte jeg ikke å gjøre annet enn å møte opp på kontrollene, nå må jeg plutselig ordne henvisninger gjennom lege.. Skal jo selvfølgelig ordne det, syntes bare det var merkelig siden jeg ikke måtte gjøre det selv sist.
Hun var ikke engang sikker på hvilke blodprøver jeg måtte ha, så derfor jeg ikke fikk tatt de i dag...o_O

Jm her henviste meg til OUL.Her kan ikke Jm ta blodprøver, kun urinprøver ol.Ellers skulle det holde å gå til JM så lenge du ikke har noe spesielt og ta hensyn til.

Jordmor kan vel henvise til OUL. Det eneste jordmor ikke kan gjøre er å sykemelde.

Ja det er det jeg også mener. Hun virka veldig grønn på dette med svangerskapskontroll, og visste ikke helt hvilke blodprøver jeg skulle ta så derfor jeg ikke fikk gjort det i dag..
Hadde en fantastisk jordmor forrige gang, så kanskje forventningene er for høye..?

Høres virkelig ut som denne jordmora burde sette seg inn i den nye jobben sin. Både jordmor og lege kan sende inn papirene til OUL og fødeplass, men det er jo mest naturlig at jordmor gjør det når man først er det. Jordmor skriver også ut papirene for blodprøver, men man må enten bruke laboratoriet på legekontoret eller sykehuset for å levere de. Men nytt her var at man ikke søker om fødeplass om man skal føde på samme sykehus som man har OUL på.
Og det er ikke vanlig at jordmødrene hører etter hjerteslag før etter uke 14, så det kan være en naturlig grunn til at hun ikke gjorde det.

Jeg dro til jordmor i uke 12, og hun ordnet alt med oul i tillegg til papirer osv. Fikk også en lapp med henne som jeg skulle levere til laben for å ta blodprøve uken etter. I tillegg fikk jeg høre hjertelyd. Hun sa ingenting om at jeg måtte til lege i det hele tatt..

Høres virkelig ut som denne jordmora burde sette seg inn i den nye jobben sin. Både jordmor og lege kan sende inn papirene til OUL og fødeplass, men det er jo mest naturlig at jordmor gjør det når man først er det. Jordmor skriver også ut papirene for blodprøver, men man må enten bruke laboratoriet på legekontoret eller sykehuset for å levere de. Men nytt her var at man ikke søker om fødeplass om man skal føde på samme sykehus som man har OUL på.
Og det er ikke vanlig at jordmødrene hører etter hjerteslag før etter uke 14, så det kan være en naturlig grunn til at hun ikke gjorde det.

Ja, det ble en kjip "kontroll", virket ikke som hun hadde satt seg inn i noe av det..
Mener jeg fikk hørehjerteslag på første kontroll sist,da rundt uke 12.
Men blir jo 14 uker på søndag, så jeg skal spørre på neste kontroll på tirsdag.

Ja, det ble en kjip "kontroll", virket ikke som hun hadde satt seg inn i noe av det..

På en sånn sjekkliste på veggen hos jordmora mi står det at de skal ikke sjekke før etter at man er i uke 14, for å ikke skape unødvendig uro og sånt hos mor. For det er vanskelig å finne den før uke 14.

Legen min sjekket heller ikke hjerteslag på første kontroll. Forrige gang sjekket de ikke før uke 18! Det er fordi det kan være vanskelig å finne, og det kan skape mer uro hos mor enn noe annet.

På en sånn sjekkliste på veggen hos jordmora mi står det at de skal ikke sjekke før etter at man er i uke 14, for å ikke skape unødvendig uro og sånt hos mor. For det er vanskelig å finne den før uke 14.

Legen min sjekket heller ikke hjerteslag på første kontroll. Forrige gang sjekket de ikke før uke 18! Det er fordi det kan være vanskelig å finne, og det kan skape mer uro hos mor enn noe annet.

Ok, da var jeg kanskje bare heldig første gangen da!:)

Men håper det går bedre på tirsdag med det andre ihvertfall, det ble bare rot idag og hun virka veldig stressa pga det var satt opp enkeltime istedetfor dobbel...

Her er det lege som henviser til OUL, og jeg selv som sender inn søknad om fødested (får skjemaet av jordmor)

Back
Topp