Første jordmortime uke 14-15?

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Etter legebesøk der det ble tatt urinprøver og blodprøver (vet ikke helt hvilke) var jeg i kontakt med helsestasjon der jeg ikke fikk time før 5 november, altså 14-15 uker. Er dette litt i seneste laget? Har lest at alle over 35 år skal få tilbud om forskjellige tester som skal være før 10-14 uker. Tenkte jeg skulle bestille meg en tidlig ultralyd privat om en stund, er ca 6 uker nå. Når ville dere tatt tidlig ultralyd? Ser at det går ann fra 6 uker.

Jeg var hos lege for å fylle ut helsekort og ta blodprøver i uke 11-12, første time hos jordmor var i uke 15. Jeg var mye tidligere hos jordmor sist, men det var i en annen kommune og da hadde jeg kun oppfølging av jordmor, her ønsker de at man skal gå begge steder så handler vell om kapasitet i de ulike kommunene.
Spørs hva du vil ha ut av den tidlige ultralyden, jeg var på tidlig ultralyd i uke 12-13 hos privat forstermedisiner: da var det en organrettet ultralyd og han så på alle organer og at fosteret var friskt, vi fikk i tillegg vite kjønn med stor sannsynlighet :happy:

jeg er ikke over 35 så vet ikke hva slags rettigheter man har da, du kan jo evt høre med fastlegen om jordmortjenesten ikke tar deg inn tidligere.

6 uker kan det hende man ikke finner hjertelyden (alt etter apparat og kompetanse), men etter 7 uker skal de fleste greie finne den på UL. :) Så spørs det jo hva du skal med ultralyden. Før uke 9-10 så blir det jo bare for å konstatere liv. I uke 11-14 kan nakkefolden vet måles og slikt. Er vel rundt uke 13 de pleier ta fosterdiagnostikk.

Jeg ville bedt fastlegen om å henvise til kub og nipt, siden du er over 35. :)

6 uker kan det hende man ikke finner hjertelyden (alt etter apparat og kompetanse), men etter 7 uker skal de fleste greie finne den på UL. :) Så spørs det jo hva du skal med ultralyden. Før uke 9-10 så blir det jo bare for å konstatere liv. I uke 11-14 kan nakkefolden vet måles og slikt. Er vel rundt uke 13 de pleier ta fosterdiagnostikk.

Jeg ville bedt fastlegen om å henvise til kub og nipt, siden du er over 35. :)

Tusen takk for svar. Med tidlig ultralyd ønsker jeg å få vita at ting ser greit ut, også mye pga jeg had MYE smerter, men ingen blødning. Men ønsker ikke for tidlig ultralyd heller. :happy:

Jeg hadde første jordmortime i uke 20 jeg da:) Så lenge du har hatt svangerskapskontroll hos fastlege, så er det ikke noe standardsvar på når man bør ha jordmortime. Noen velger å ta alle sine kontroller hos fastlege :) Hvis det er noe risiko med ditt svangerskap så kan fastlege henvise til riktige instanser:)

Tusen takk for svar. Med tidlig ultralyd ønsker jeg å få vita at ting ser greit ut, også mye pga jeg had MYE smerter, men ingen blødning. Men ønsker ikke for tidlig ultralyd heller. :happy:
Jeg har hatt UL ved 7, 9, 10 og 12 uker, pga IVF og blødninger. Oppsummerer bare hva vi har fått vite på de ulike timene, så kan du jo vurdere selv når du vil inn:happy:

7 uker: ble konstanterer et embryo med plommesekk, og hjerteslag som passet med svangerskapslengde. Hadde i tillegg hatt mye sterke menssmerter og en stor blødning rett før, så jeg fikk også konstantert at dette var pga et hematom, og ikke graviditet utenfor livmor slik jeg fryktet.

9 uker: fikk sett hjerteslag på nytt, målt at størrelse tilsvarte svangerskapslengde, og fikk vite at morkaken var på plass og lå foran livmoråpningen. Var inne ved 10 uker etter en stor blødning og fikk da bare bekreftet at blødningen kom fra morkake pga plassering.

12 uker: organrettet UL. Mål av alle de viktigste organene, nakkefold, neseben, blodtilførsel fra morkake, hjerne osv, og fikk bekreftet at det ser ut som et friskt foster. Ny sjekk av plassering av morkake. Endel får et hint av kjønn så tidlig, men vår var en luring og nektet å vise seg frem.

Jeg hadde første jordmortime i uke 20 jeg da:) Så lenge du har hatt svangerskapskontroll hos fastlege, så er det ikke noe standardsvar på når man bør ha jordmortime. Noen velger å ta alle sine kontroller hos fastlege :) Hvis det er noe risiko med ditt svangerskap så kan fastlege henvise til riktige instanser:)

«Svangerskapskontroll hos fastlege»; hva går det ut på? Tok urinprøve og noe blodprøver jeg ikke vet hva var.. :playful:

Etter legebesøk der det ble tatt urinprøver og blodprøver (vet ikke helt hvilke) var jeg i kontakt med helsestasjon der jeg ikke fikk time før 5 november, altså 14-15 uker. Er dette litt i seneste laget? Har lest at alle over 35 år skal få tilbud om forskjellige tester som skal være før 10-14 uker. Tenkte jeg skulle bestille meg en tidlig ultralyd privat om en stund, er ca 6 uker nå. Når ville dere tatt tidlig ultralyd? Ser at det går ann fra 6 uker.

Helt vanlig, men da ville jeg bestilt første svangerskapskontroll hos legen 12+0
Skal du ha utvidet fosterdiagnostikk pga alder er det lege som skal henvise deg og det bør kanskje gjøres mellom uke 8-10.
Ville ikke tatt ultralyd før 7+0, da plassering av den lille kan gjøre at man ikke set ordentlig eller hjerteslag før. Har opplevd det en gang og det var unødig stress.

Da ville jeg ha bestilt time til ca 7+0 for å sjekke hjerteslag og at baby ligger på riktig sted og slikt (jeg synes det er en god tid for det), samt fått lege til å henvise videre til kub/nipt

«Svangerskapskontroll hos fastlege»; hva går det ut på? Tok urinprøve og noe blodprøver jeg ikke vet hva var.. :playful:
Det er det de gjør på første svangerskapskontroll Hvor langt var du på vei? Jeg fikk laga svangerskapspapirene mine først når jeg var 12 uker

Da ville jeg ha bestilt time til ca 7+0 for å sjekke hjerteslag og at baby ligger på riktig sted og slikt (jeg synes det er en god tid for det), samt fått lege til å henvise videre til kub/nipt
Men har vi over 35 rett på KUB/NIPT nå? Var hos jordmor i går og hun sa ingenting om dette? Jeg spurte om tidlig ultralyd, og det var ikke i gang enda i alle fall. Jeg er ikke fylt 36 enda da, så er kanskje ikke "over 35".

Men har vi over 35 rett på KUB/NIPT nå? Var hos jordmor i går og hun sa ingenting om dette? Jeg spurte om tidlig ultralyd, og det var ikke i gang enda i alle fall. Jeg er ikke fylt 36 enda da, så er kanskje ikke "over 35".

Mener jeg har sett folk få henvisning fra det? Ble i alle fall sagt at alle som fyller 35 før fødsel, skulle få.. Men står litt tvetydig rundt omkring. Skulle være i gang innen midten av -21, så....
Jeg ville bedt om den henvisningen i alle fall.. Skader ikke å spørre, og verste fall får man avslag, og får ta det privat istedet. :)

Mener jeg har sett folk få henvisning fra det? Ble i alle fall sagt at alle som fyller 35 før fødsel, skulle få.. Men står litt tvetydig rundt omkring. Skulle være i gang innen midten av -21, så....
Jeg ville bedt om den henvisningen i alle fall.. Skader ikke å spørre, og verste fall får man avslag, og får ta det privat istedet. :)
Da får jeg kanskje høre med fastlegen om det er mulig å få henvisning!

Da får jeg kanskje høre med fastlegen om det er mulig å få henvisning!

Lov å spørre. :) Jeg vet de SKULLE ordne det innen nå, men systemet er ikke alltid så kjapt. Så, ville hørt med legen. :)

De skulle også innen nå tilbudt tidlig ultralyd til alle gravide, men de har enda ikke kommet igang med det:confused:

De skulle også innen nå tilbudt tidlig ultralyd til alle gravide, men de har enda ikke kommet igang med det:confused:

Alt sånt skulle bli tilgjengelig for alle, men.. FØRST til 35+.
For alle hadde de ikke kapasitet til før tidligst til neste år.. Men 35+ skulle være klart innen midten av -21..
Så jeg tenkte de hadde kommet i gang med dét i alle fall o.o

Jeg har ikke første jordmortime før uke 24 (som nå er blitt uke 25 etter forskyving av termin etter OUL), men hadde svangerskapskontroll hos lege uke 12 (blodprøver, urinprøve og helsekort). Fikk også henvisning til TUL uka etter, men det er pga tidligere historikk.

Jeg hadde min første time i uke 17 fordi jeg ikke behov får å snakke med jordmor eller bekymringer.

Jeg er 38 og hadde første jordmortime i uke 7 og ble henvist til kubtest (blodprøver og tidlig ultralyd) som var i uke 12. Har en jordmortime til nå når jeg er i uke 16 og ordinær ultralyd i uke 19.

Back
Topp