Første jordmor og legetime

Bev98

Forelsket i forumet
Augustbarna2024
Jeg har akkurat blitt gravid, og ringte helsestasjonen idag for å få time til jordmor. Får time i desember, og hun ville jeg skulle ringe legekontoret for å få time til blodprøve og urinprøve før jeg kommer til jordmor. Ringte til legekontoret, hun så ikke vits med det før uke 12, og at det ikke var veien å gå å ta blodprøve så tidlig. Jeg fortalte at det var det jeg hadde fått beskjed om, og at det ikke var jeg som hadde funnet på dette. Fikk til slutt time neste tirsdag, men hun hørtes ikke blid ut hun jeg snakket med. Hadde hun bare en jævlig dårlig dag på jobb eller er det bare tull det jeg fikk beskjed om på helsestasjonen?

Dette er første gang så jeg aner ikke hva som er rett eller galt, men jeg følte meg dum da jeg snakket med hun på legekontoret..
 
Grunnen til at man venter nærmere, eller akkurat til uke 12, er fordi at det er størst risiko for å miste de 3 første månedene av svangerskapet.
Derfor kan det være at hun var litt "krass" i telefonen.

Men, om du fikk time, blås i henne og ta prøvene :Heartred
 
Blås i henne! Legen min tar alltid inn gravide før uke 8 (senest) for blodprøve, slik at man kan justere vitaminer ved behov og ta en prat. Var selv hos legen 4+2 og 7+4 for blodprøver, veldig glad for det :Heartred Har første jordmortime i desember (12+1), og de også ønsket resultatene av blodprøven i forkant.

Så ignorer den sure damen, og dra til legen og ta blodprøve - det er veldig positivt for deg og babyen sin helse å ta en sjekk av vitaminer :love017
 
Fastlegen min kalte meg inn til første svangerskapskonsultasjon i uke 8. Tok blodprøver og ble henvist til tidlig ultralyd i uke 12-13. Helt vanlig å ha første konsultasjon før uke 12.
 
Det er vanlig å ta blodprøve og urinprøve med en gang man blir gravid, blant annet for å bekrefte graviditeten. :)
 
Her er er det vanlig å gå til jordmor rundt uke 8, der «huker» jordmor av en liste over hvilke prøver jeg skal ta og så tar jeg blodprøver på legekontoret i uke 12. Er sikkert veldig ulik praksis rundt om i landet, men rart at helsestasjon og legekontor i samme kommune kjører ulik praksis. Kjedelig å bli møtt med negativ stemning, når du bare videreformidler beskjed fra noen andre. Bra du fikk time til slutt hvert fall ☺️
 
Skulle på første svangerskapskontroll idag (12 + 3), fikk en vikar som aldri hadde hatt svangerskapskontroll og måtte lese seg opp på alt.
Urinprøven ble sjekket for urinveisinfeksjon i stedet for noe svangerskapsrelatert, så har ikke fått «bekreftet» graviditet, men fikk heldigvis tatt blodprøve da
Får se om ting går bedre hos jordmor.
 
Skulle på første svangerskapskontroll idag (12 + 3), fikk en vikar som aldri hadde hatt svangerskapskontroll og måtte lese seg opp på alt.
Urinprøven ble sjekket for urinveisinfeksjon i stedet for noe svangerskapsrelatert, så har ikke fått «bekreftet» graviditet, men fikk heldigvis tatt blodprøve da
Får se om ting går bedre hos jordmor.
De "bekrefter" ikke svangerskap ved urinprøve. De sjekker bl.a. for proteiner og uvi...
 
Back
Topp