Første innlegget mitt her.

Lykke27

Betatt av forumet
Septemberlykke 2021
Hei. Jeg og min mann begynte å prøve i begynnelsen av 2018. Vi har ikke prøvd like lenge som kanskje mange av dere andre, men jeg og mannen min hadde en rar følelse siste mnd før utredningen at noe ikke var slik det skulle. Vi begynte utredning i slutten av november. Vi ble ringt opp den 21.desember om at mannen min sin prøve var svært dårlig og at vi ikke kan klare dette på egenhånd.

Det kom som et sjokk på begge to, spesielt ble det veldig vanskelig når vi rundt samme tidspunkt hadde fått vite at hans bror skulle bli far og at de hadde klart det på første forsøk. (kanskje litt kynisk å tenke men den dagen klarte vi ikke å unngå det)

Vi skal til samtale i januar, å han skal levere inn ny prøve, og fortelle oss veien videre, men ble fortalt at de var nesten sikker på at neste steg var ICSI. Veldig spent på tiden fremover. Vi er samtidig glad for at vi nå vett hva det er og at de kan gjøre noe. Men dette er så nytt på oss at jeg høres kanskje kjempe deppa, blir nok bedre etterhvert

Noen av dere andre som noe erfaring IVF/ICSI? Hvordan fungere det?
 
Last edited:
Vi har holdt på en stund nå (litt usikker på hvor lenge, men er snakk om år og ikke mnd). Er ikke noe galt med oss nå, men jeg har hatt problem med for høyt prolaktin (pga mikroprolaktinom).

Har vært på forsamtale, og skal starte opp med IVF i februar. Er inne i siste pp nå, den 3. vi har på Letrozol. Vet ikke så mye mer enn det de fortalte på forsamtalen, men de var veldig hyggelige på Haukeland i hvert fall :)
 
Hei. Jeg og min mann begynte å prøve i begynnelsen av 2018. Vi har ikke prøvd like lenge som kanskje mange av dere andre, men jeg og mannen min hadde en rar følelse siste mnd før utredningen at noe ikke var slik det skulle. Vi begynte utredning i slutten av november. Vi ble ringt opp den 21.desember om at mannen min sin prøve var svært dårlig og at vi ikke kan klare dette på egenhånd.

Det kom som et sjokk på begge to, spesielt ble det veldig vanskelig når vi rundt samme tidspunkt hadde fått vite at hans bror skulle bli far og at de hadde klart det på første forsøk. (kanskje litt kynisk å tenke men den dagen klarte vi ikke å unngå det)

Vi skal til samtale i januar, å han skal levere inn ny prøve, og fortelle oss veien videre, men ble fortalt at de var nesten sikker på at neste steg var ICSI. Veldig spent på tiden fremover. Vi er samtidig glad for at vi nå vett hva det er og at de kan gjøre noe. Men dette er så nytt på oss at jeg høres kanskje kjempe deppa, blir nok bedre etterhvert

Noen av dere andre som noe erfaring IVF/ICSI? Hvordan fungere det?


Hei,
Icsi skal ha like god suksessrate ved befruktning og graviditet som v ivf.


Jeg ville ikke latt meg stresse veldig over dette, men skjønner at dette kan oppleves som en nedtur. Kjenner fler inkludert meg selv som har partner m nedsatt kvalitet.

Ofte vil kvalitet variere litt og menn fornyer beholdningen sin etter ca 3 mnd. Vi fikk råd om multivitamin fra Møller, unngå setevarme i bil.alkohol har lite påvirkning på dette hos mannen.(dere kan jo spørre om det)


Icsi fungerer som et ivf forsøk. Kvinnen stimuleres. Man henter ut egg, men forskjellen ligger i befruktningen.

Ved icsi injiseres sperm i egget.. ved ivf møter sperm og egg hverandre på en måte som når man blir gravid naturlig. Begge deler fungerer like bra , men icsi blir ofte brukt v nedsatt kvalitet / dårlige svømmere ..

Jeg har en sunn super gutt via icsi. Måtte ha ED jeg da min eggkvalitet var veldig dårlig. Minus og minus ble veldig lenge minus, men tilslutt ble d pluss:)
 
Tenker tross alt er det kansje bedre å bli satt rett på slik behandling enn de skal prøve ut all slags andre medisiner og ting for dere skal klare det på egenhånd dersom det ikke er altuelt uansett. Dere slipper karusellen med håp og skuffelser på ting som ikke hadde virket...

Ja det er kibt når andre sniker i køen og klarer det på første forsøk, viktig å tenke igjennom hvor mye dere vil dele av deres vei... deler dere noe så husk det er også ubehagelig å være heldig og være gravid når du vett andre slitter:/
 
Back
Topp