Første innlegg her: 19 mnd mellom storesøster og baby- erfaring?

Mhla96

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Aprilspirene 2023
Heei!
Mitt første innlegg her da jeg (vi) nylig har funnet ut jeg er gravid igjen.Har fra før av en jente på 11 måneder så vi ble litt fort gravid igjen med nr2 litt før det vi hadde sett for oss. Nå som det har sunket inn en liten uke, har vi begynt og glede oss og ser for oss at de små vil få ett tett bånd. Det blir ca. 19 mnd mellomrom, er det noen fler her som har tette barn? Hvordan er det? :)

Ikke akkurat det du spør etter, men jeg er i samme situasjon. Har en Mini på 13 mnd og er allerde gravid igjen. Jeg er usikker på når det skjedde, men mistenker jeg kan være 4-5 uker på vei. Så kan jo ikke dele erfaringer sånn enda ;)

MEN legger til at det er kun 18 mnd mellom meg og min bror, og at vi var veldig nær i oppveksten (og er det enda!) <3

Jeg har to tette gutter:happy: Det er 1 år og 9 måneder imellom dem. Jeg syns dette gikk kjempefint, og ville ikke hatt det annerledes! De har så mye glede av hverandre, og det er utrolig praktisk med klær og utstyr som går rett fra den ene til den andre - og til og med kan brukes om hverandre. Det er også flott at de er jevne i alder med tanke på lek og aktiviteter vi finner på som familie. Minstemann har også fått mye "gratis", da han tar etter storebror:happy: Var dog uaktuelt med 3 tette, det hadde blitt for hektisk! Venter nå nr 3, og yngstegutten vår blir 4 år når babyen kommer. Det tror jeg blir veldig fint :Heartred

Hei. Jeg har to jenter med 21 mnd mellom dem. De er nå 9 og 11 år gamle, og har hatt sååå mye glede av hverandre opp i gjennom! Ja, det ER hektisk når de er små, skal ikke si noe annet, haha. Det som er så fint er at de alltid har hatt noen å leke med, og siden de er såpass tett i alder så kan de ofte leke med de samme tingene;) Det er jo også praktisk mtp arv av tøy/babyutstyr osv :D

Har ikke noe erfaring å komme med da vi bare har en fra før, men er i noe av samme situasjon. Mini er snart 7 mnd, så det blir 14 mnd mellom han og baby:)
Vi ønsker flere barn og minst 2 tette, så bi begynte prøvingen da han var 5 mnd:happy:
Klarer ikke helt se for meg hvordan det blir med to så små, men prøver å forberede meg på at det blir hektisk og utrolig tungt til tider. Så gleder jeg meg til å se de vokse opp sammen og håper de får et godt forhold, for jeg vet av erfaring hvor fantastisk det er å få vokse opp med søsken som er nær i alder:Heartred

Sniker her. Jeg har 17mnd mellom mine minste. Det var veldig hektisk da de var bittesmå. Men nå har de enorm glede av hverandre (4 og 5,5år) de leker sammen, krangler mye mindre enn de to eldste som det er 2,5år mellom, kjeder seg aldri og finner stor trygghet i hverandre når de er med på ting. På tross av dette så har de ulik vennegjeng i bhg, så de får også en naturlig pause fra hverandre. Med andre ord så syns jeg det er helt topp med så tette :) ❤️❤️

Ikke akkurat det du spør etter, men jeg er i samme situasjon. Har en Mini på 13 mnd og er allerde gravid igjen. Jeg er usikker på når det skjedde, men mistenker jeg kan være 4-5 uker på vei. Så kan jo ikke dele erfaringer sånn enda ;)

MEN legger til at det er kun 18 mnd mellom meg og min bror, og at vi var veldig nær i oppveksten (og er det enda!) <3

Det er 18 måneder mellom meg og min bror også, det er helt perfekt :happy:

Har ikke noe erfaring å komme med da vi bare har en fra før, men er i noe av samme situasjon. Mini er snart 7 mnd, så det blir 14 mnd mellom han og baby:)
Vi ønsker flere barn og minst 2 tette, så bi begynte prøvingen da han var 5 mnd:happy:
Klarer ikke helt se for meg hvordan det blir med to så små, men prøver å forberede meg på at det blir hektisk og utrolig tungt til tider. Så gleder jeg meg til å se de vokse opp sammen og håper de får et godt forhold, for jeg vet av erfaring hvor fantastisk det er å få vokse opp med søsken som er nær i alder:Heartred
Eg og bror min er 14 mnd mellom, og me har hatt ein veldig fin oppvekst, og tette bånd:Heartred Hadde det passa for oss å få så tett, hadde me nok gjort det mellom 1og 2. Lykke til i nytt svangerskap:happy:

Jeg har to tette gutter:happy: Det er 1 år og 9 måneder imellom dem. Jeg syns dette gikk kjempefint, og ville ikke hatt det annerledes! De har så mye glede av hverandre, og det er utrolig praktisk med klær og utstyr som går rett fra den ene til den andre - og til og med kan brukes om hverandre. Det er også flott at de er jevne i alder med tanke på lek og aktiviteter vi finner på som familie. Minstemann har også fått mye "gratis", da han tar etter storebror:happy: Var dog uaktuelt med 3 tette, det hadde blitt for hektisk! Venter nå nr 3, og yngstegutten vår blir 4 år når babyen kommer. Det tror jeg blir veldig fint :Heartred
Hei. Jeg har to jenter med 21 mnd mellom dem. De er nå 9 og 11 år gamle, og har hatt sååå mye glede av hverandre opp i gjennom! Ja, det ER hektisk når de er små, skal ikke si noe annet, haha. Det som er så fint er at de alltid har hatt noen å leke med, og siden de er såpass tett i alder så kan de ofte leke med de samme tingene;) Det er jo også praktisk mtp arv av tøy/babyutstyr osv :D

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg våknet dessverre opp med en stor blødning, så jeg har nok dessverre spontanabortert

Sniker.
20 mnd mellom barn nr2 og tvillinger (nr 3 og 4).
Babytiden med tvillingene gikk over all forventning. Storesøster tok en omsorgsrolle ovenfor babyene, noe som var overraskende da hun har ett enormt temperament og ikke forstod at jeg hadde babyer i magen.
Nå som de er 3 år og 1,5 år går det stort sett veldig fint. Litt krangling ift leker er det jo, men det er jo naturlig i den alderen, samt at storesøster gjerne vil at de to små skal være babyer å gjøre det hun vil.. Noe de ikke alltid er så gira på :p
Ufattelig verdifullt å ha søsken i tett alder som er på samme nivå /samme sted utviklingsmessig. De har veldig mye glede og selskap i hverandre.

Hvor lett/vanskelig det blir kommer jo litt an på barnas personlighet/forståelse/utvikling og interesser.
Beste man kan gjøre er å inkludere storesøsken i det babyen må, som stellesituasjon - at storesøsken kan hjelpe til å hente bleie osv.
Å forebygge sjalusi. Og å prøve å forberede eldstemann på at det kommer baby (bøker, leke med dukke osv) selvom det er begrenset og varierende hvor mye de forstår i den alderen (11-19 mnd).

Masse lykke til :)

Back
Topp