Første hjerteslag

Memme

Glad i forumet
Hører så mye forskjellig på når man kan høre hjerte for første gang. Er det noe bestemt uke eller kan det være individuelt i forhold til livmor osv..???

Det kan nok helt sikkert være individuelt ja.. Både etter livmor og jordmor! Men de nye reglene sier at ingen skal få høre hjertelyd før etter den ordinære ultralyden i uke 18-20.. Heldigvis finnes det noen snille jordmødre som driter lengst i de reglene[:)]

mange leger/jordmødre vil ikke leite etter hjertelyden før man er kommet til uke 15-16. grunnen er at mange blir redd for at noe er galt når man ikke finner den.
Når jeg var 11 uker på vei så fikk jeg overtalt legen min til å leite etter hjerte lyden, hun fant den ikke. jeg gikk med nerver i 5 uker. jeg ble kjempe bekymret for at hun ikke fant hjertelyden på meg. men når jeg var kommet til uke 16 så fant de hjertelyden med engang. men herregud så redd ejg var, jeg var sikker på at det ikke var noe liv der inne. Så grunnen til at noen ikke leiter etter hjertelyden så tidlig er pga legene/jordmoren ikke vil uroe deg hvis de ikke finner hjertelyden.

Back
Topp