Første graviditet- en del spørsmål…

Blpo

Andre møte med forumet
Hei!
Dette er min første graviditet og jeg er 7 uker på vei. Alt er derfor veldig veldig nytt for meg. Jeg har mange symptomer og det virker som det foreløpig går fint. Jeg har vært hos legen og tatt første svangerskapskontroll hvor alt var helt fint. Jeg har en litt spesiell lege som ikke alltid tar seg tid til å høre eller tid generelt til pasientene sine. Hadde en del spørsmål jeg skulle stille han som jeg ikke fikk stilt, så tenker å spørre her.

1. Tar man selv kontakt med jordmor? Eller kan jeg be lege om å «overføre» meg dit?
2. jeg har noen mensensmerter som kommer og går, er dette vanlig?
3. i uke 4, noen dager etter positiv test fikk jeg en type utflod som hadde brunfarge og det kom litt rosa på papiret. Nå er jeg i uke 7, og tror jeg skulle hatt mensen typ disse dagene. Da jeg var på do i sta, kom det bitte litt rosa på papiret. (Kan legge ved bilde). Har lest litt der det står at dette er helt vanlig ved forventet mens, men er det da snakk om hver måned ved forventet mens? Er det vanlig å få sånn type spotting?

Er selvfølgelig veldig redd for at det ikke skal gå bra, og etter den sportingen i uke 4, så ble jeg litt paranoid.

håper noen kan gi meg beroligende svar
 
Hei hei :) så kjipt ar fastlegen din er litt kjapp i vendingen. Min fastlege stoler jeg ikke på med spørsmål om graviditet, så det tar jeg med jordmor.

1. Du kontakter helsestasjonen du hører til selv.
2. Det er helt vanlig med ligamentsmerter. Livmoren skal strekkes og tøyes veldig mye nå i starten.
3. Spotting kan skje fra tid til annen. Man har ganske skjøre slimhinner nå, og økt blodvolum som surfer rundt i kroppen. Det er som regel ufarlig. Det er jo ikke klumper med svart og rødt blod du nevner.

Det er også veldig vanlig å være bekymret i svangerskapet. Men for de fleste, så går alt helt fint :)
 
Hei!
Dette er min første graviditet og jeg er 7 uker på vei. Alt er derfor veldig veldig nytt for meg. Jeg har mange symptomer og det virker som det foreløpig går fint. Jeg har vært hos legen og tatt første svangerskapskontroll hvor alt var helt fint. Jeg har en litt spesiell lege som ikke alltid tar seg tid til å høre eller tid generelt til pasientene sine. Hadde en del spørsmål jeg skulle stille han som jeg ikke fikk stilt, så tenker å spørre her.

1. Tar man selv kontakt med jordmor? Eller kan jeg be lege om å «overføre» meg dit?
2. jeg har noen mensensmerter som kommer og går, er dette vanlig?
3. i uke 4, noen dager etter positiv test fikk jeg en type utflod som hadde brunfarge og det kom litt rosa på papiret. Nå er jeg i uke 7, og tror jeg skulle hatt mensen typ disse dagene. Da jeg var på do i sta, kom det bitte litt rosa på papiret. (Kan legge ved bilde). Har lest litt der det står at dette er helt vanlig ved forventet mens, men er det da snakk om hver måned ved forventet mens? Er det vanlig å få sånn type spotting?

Er selvfølgelig veldig redd for at det ikke skal gå bra, og etter den sportingen i uke 4, så ble jeg litt paranoid.

håper noen kan gi meg beroligende svar

Du tar selv kontakt med jordmor
Nr 2 dette er helt normalt, livmoren din strekker seg så du vil også kunne kjenne litt stikk eller rivende smerte som også er helt normalt.
Nr3 dette er også helt normalt, noen får en liten festeblødning å man kan oppleve en liten blødning når man egentlig skal ha mensen. Fortsatt normalt nå i uke 7, men får du en ordentlig blødning så må du undersøkes av lege. Skjønner du kan lure på masse så bruk gjerne oss her inne å det kan være lurt å evt. Skrive deg opp en liste med spørsmål du har å ta den med til jordmor eller lege når du skal dit. Man kan fort glemme når man er der å da kan en liste være til hjelp
 
Jeg slenger meg på her, håper det er greit :)

Når tar dere kontakt med jordmor? Er det helsestasjonen da? Vi har et privat jordmorhus her i byen, men der er det ganske dyrt å gå o_O
Jeg har ikke fastlege for øyeblikket, så jeg må gå til vikar. Den vikaren er en mann på 61 år. Jeg har aldri vært hos han, men har bestilt time til 4 april. Kjenner jeg er litt skeptisk for å være ærlig. Jordmor frister mer :p
 
Jeg slenger meg på her, håper det er greit :)

Når tar dere kontakt med jordmor? Er det helsestasjonen da? Vi har et privat jordmorhus her i byen, men der er det ganske dyrt å gå o_O
Jeg har ikke fastlege for øyeblikket, så jeg må gå til vikar. Den vikaren er en mann på 61 år. Jeg har aldri vært hos han, men har bestilt time til 4 april. Kjenner jeg er litt skeptisk for å være ærlig. Jordmor frister mer :p
I min kommune ønsker jordmødrene at du skal ta kontakt så fort du finner ut av graviditet. Så de kan hjelpe deg fra starten av.
 
Jeg slenger meg på her, håper det er greit :)

Når tar dere kontakt med jordmor? Er det helsestasjonen da? Vi har et privat jordmorhus her i byen, men der er det ganske dyrt å gå o_O
Jeg har ikke fastlege for øyeblikket, så jeg må gå til vikar. Den vikaren er en mann på 61 år. Jeg har aldri vært hos han, men har bestilt time til 4 april. Kjenner jeg er litt skeptisk for å være ærlig. Jordmor frister mer :p
Det er bare å ta kontakt nå. Dere avtaler tid. Og jeg hadde ikke gått privat til et jordmorhus når det er gratis på helsestasjonen, og til og med gratis hos fastlege (alt som har med graviditetsoppfølging er gratis hos fastlegen).

Jeg hadde heller gått til TUL privat og brukt penger på det istedet.
 
Jeg slenger meg på her, håper det er greit :)

Når tar dere kontakt med jordmor? Er det helsestasjonen da? Vi har et privat jordmorhus her i byen, men der er det ganske dyrt å gå o_O
Jeg har ikke fastlege for øyeblikket, så jeg må gå til vikar. Den vikaren er en mann på 61 år. Jeg har aldri vært hos han, men har bestilt time til 4 april. Kjenner jeg er litt skeptisk for å være ærlig. Jordmor frister mer :p
Jeg skal bare til jordmor denne graviditen. Gratis på helsestasjonen.
 
Jordmor var jeg forrige fredag da var jeg 4+6., det var bare fint syntes jordmor. Som flere nevner er det bare å ta kontakt tidlig :)
 
Så greit :) det gjør ikke eg her. Men heilt greit. Må drikke det sukkerdrikken uansett hos legen. For å utelukke svangerskapsdiabetes.
Det virket som jeg kunne gjøre det også på helsestasjonen. Om ikke tar jeg det hos legen eller furst. Virket ikke som hun tenkte på det helt enda
 
Det virket som jeg kunne gjøre det også på helsestasjonen. Om ikke tar jeg det hos legen eller furst. Virket ikke som hun tenkte på det helt enda

Nei det er en stund til :) uansett så er alt som er med gravidet å gjøre gratis, også hos legen. Utenom den sukkerdrikke.
 
Nei det er en stund til :) uansett så er alt som er med gravidet å gjøre gratis, også hos legen. Utenom den sukkerdrikke.
Noen får den gratis også. Mens andre må betale for blodprøver og sykemeldinger. Men selve timen er gratis heldigvis:)
 
Back
Topp