Første gangen... for alt

Ninusen

Andre møte med forumet
Dette blir nr 1 for både min del og samboeren sin del. Har dere erfarne mennesker der ute noen tips eller noe man absolutt må vite!?!!
Fint å kunne suge til seg alt en kan [emoji4][emoji4]
 
Har ikke noe annet jeg kommer på, annet enn det eneste jeg angrer på at jeg ikke satt meg mer inn i i forige graviditet var amming. Trodde det skulle være å bare legge bebien til puppen og vips så spiste hun og visste ingen ting om grep på puppen for å hjelpe henne, at det ofte var supervondt i starten, at masse kunne skje, tette melkeganger, brystbetennelse, sopp osv. Jeg ammet lenge og elsket det, så man får det jo til selvom man ikke vet noe på forhånd. Men jeg hadde kanskje sluppet mye smerte om jeg hadde vært litt mer opplyst på akkurat det på forhånd.

Men du har jo gooood tid på deg, og sikkert ikke vits å tenke noe på det før tredje trimester. Finnes fine kortfilmer «pupp er best» feks man kan se :)
 
Skal også sies at jeg hadde hele graviditeten min i Spania, hvor oppfølgingen er anderledes enn i Norge. Så kan jo være de er flinkere til å opplyse om det her :) Uansett greit å tenke på :)
 
Et tips herifra, til graviditeten og etter. Ikke ta alt til deg. Alle barn er forskjellige, og vi er forskjellige. Har fått så mange kommentarer på sover han ikke gjennom natten enda, og skal du ikke slutte med pupp nå. Hæ, sover han i sengen deres. Eller du er ufordragelig sprek (Denne kom fire dager på overtid med første). I starten ble jeg veldig lei meg og slet veldig med dårlig samvittighet, kanskje jeg skulle sluttet å amme, kanskje jeg skulle slutte å samsove. Vi har tatt alt etter vår rytme. Når han er klar, så har vi gjort ting. Følg hjertet å ikke stress så mye med alt som skal gjøres og alt som skal handles inn før fødsel.
Jeg brukte kanskje 20 % av klærne jeg hadde i de minste størrelsene. Men vet at dette også er veldig forskjellig fra person til person. Selv om en har veldig lyst til å bygge rede før barnet er født. Ser jeg i ettertid med første man at det ville vært veldig deilig å ikke ha kjøpt inn så mye, en vet ikke hva som fungerer før han eller hun kommer.

Ser at dette kanskje ble litt dårlige tips på hvordan en skal forberede seg. Er enig i det Careone skriver, forbered deg på amming. gå inn på ammehjelpen sine sider, ville hindret mye puppevondt hvis jeg viste det før han kom.

Ting jeg kjøpe som jeg ikke brukte:
Flaske med åpning 1 (han ville ikke ta flaske og har vel 9 sånne tuter med åpning 1 som aldri er brukt)
Smukk (Han nektet å ta smukk, gjør det fortsatt, eller han stjeler fetteren sin fordi han tenker det er en leke). Trenger iallefall ikke hamstre masse før en har sett om lille vil ha.
Babysåpe ( De har så fin hud den første tiden at de skal bare bades med olje).


Smarteste innkjøpene mine:
Babygym: Han kunne ligge under denne lenge å bare se, han syntes fortsatt at kosebamsene i den er veldig spennende).
Bøker, har lest for ham siden han var liten og ikke forstod så mye, nå elsker han bøker og vi koser oss masse med å lese bok.
Vogn med stor liggedel.

Sikkert masse mer, men det jeg kom på i farten :)
 
Back
Topp