Første gang hos jordmor?

Ejlis86

Betatt av forumet
Lurer på, kanskje mest fra dere som har barn fra før, på når dere har vært første time hos jordmor?

Jeg fikk beskjed av min lege om å få time hos jordmor i ca svangerskapsuke 12. Tror det er mest fordi han er så opptatt at jeg skjeldent kommer til hos han. og kanskje litt med at jeg har ekstra kg, som kan utgjøre en risiko. Men litt usikker. Jeg har helt i ørska, null energi og null konsentrasjon sist jeg var der. Men skrev ned jordmor, navn på hvem jeg skulle ta kontakt med og hvilke uke.

Men da jeg kom i kontakt med ei av de som tar telefonen på min lokale helsestasjon fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett på time før i svangerskapsuke 24.

Men av mine venner som er gravide er jo de fleste innom en jordmor lenge før det...

Så jeg ble litt forvirret...

Hvilke erfaringer har dere?

Jeg er nå 8+3

Lurer på, kanskje mest fra dere som har barn fra før, på når dere har vært første time hos jordmor?

Jeg fikk beskjed av min lege om å få time hos jordmor i ca svangerskapsuke 12. Tror det er mest fordi han er så opptatt at jeg skjeldent kommer til hos han. og kanskje litt med at jeg har ekstra kg, som kan utgjøre en risiko. Men litt usikker. Jeg har helt i ørska, null energi og null konsentrasjon sist jeg var der. Men skrev ned jordmor, navn på hvem jeg skulle ta kontakt med og hvilke uke.

Men da jeg kom i kontakt med ei av de som tar telefonen på min lokale helsestasjon fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett på time før i svangerskapsuke 24.

Men av mine venner som er gravide er jo de fleste innom en jordmor lenge før det...

Så jeg ble litt forvirret...

Hvilke erfaringer har dere?

Jeg er nå 8+3
Man har rett på jordmor fra uke 12 :) Jeg velger å gå til lege istedenfor i begynnelsen, men det er fordi jeg går på medisiner. Mulig jeg tar det annenhver gang.

Jeg går til legen først, så er det ultralyd og så er det jordmor i ca uke 24.

Jeg gikk til jordmor i uke 11, men man har rett til å gå dit fra uke 12 har jeg forstått. Greit å gå til lege først for å få tatt alle prøver å slikt, da kan du prate mer om alt med jordmor:)

Det er veldig forskjellig fra kommune til kommune hvilken kapasitet de har, men jeg vet at her prioriteres førstegangsgravide. Husker med eldstemann så bodde vi i Oslo, ringte jordmor og fikk ikke time på flere mnd pga det var så fullt. Til slutt klarte de å skvise inn en (etter noen hormontårer)
Jeg ringte nå i uke 10 og fikk første ledige time de hadde som blir uke 15.
Kontrollene er vel lagt opp til kontroll i uke 24, men de fleste er vel en gang til før det..

Jeg fikk også beskjed om å ringe jordmor og få time i uke 22-24. Får egentlig følelsen av at de ikke har tid nok...

Jeg møtte opp på sykehuset i dag og sa at legen hadde sendt meg for å avtale time (han sa jo forsåvidt at jeg skulle kontakte dem for oppfølging da han normalt sett ikke tar seg av sånt).

Fikk time til første kontroll hos jordmor rett over påske. Da er jeg ca 10 uker

Jeg gikk til jordmor i uke 11, men man har rett til å gå dit fra uke 12 har jeg forstått. Greit å gå til lege først for å få tatt alle prøver å slikt, da kan du prate mer om alt med jordmor:)

Jeg skal til legen også i uke 12 :)
Ja jeg synes å huske at jeg hadde, kanskje ikke rett, men hvertfall mulighet til å komme inn til jordmor før uke 24.
Fikk mail i dag med time i uke 12 :) Blir spennende.
Hva skjer første time hos Jordmor?

Jeg skal til legen også i uke 12 :)
Ja jeg synes å huske at jeg hadde, kanskje ikke rett, men hvertfall mulighet til å komme inn til jordmor før uke 24.
Fikk mail i dag med time i uke 12 :) Blir spennende.
Hva skjer første time hos Jordmor?

Jeg var nok litt tidlig inne hos jordmor (uke 11) hadde ikke vært hos legen først, så angrer på det. Har fått ny time i uke 15 etter legetimen:) selv om det var tidlig satt vi å pratet i 45 min om alt jeg lurte på angående svangerskapet. Hun kunne ikke si noe om helsen min og blodprøver å slikt da jeg må ta disse hos legen først. Men var betryggende å få snakke med henne uansett og gleder meg til neste gang. Da skal vi ta urinprøve og snakke nærmere om alt sa hun:) hvis du har vært hos legen å tatt prøvene i uke 12, går dere mer innpå deg og graviditeten din:) gled deg til det:)

Det er vel ikke alle jordmødre som tar blodprøver så da mener de sikkert at du skal ta dette hos lege. Vanlig med kontroll enten hos lege eller jordmor i ca uke 10-12. De skal jo også henvise til ul og fødeplass da, så du må jo få time en av plassene.

Virker som det er veldig forskjellig fra kommune til kommune. Her har de jordmor på legesenteret, jeg var der i uke 6 tror jeg og skal igjen nå etter påske. Med førstemann gikk jeg bare hos legen, med andre gikk jeg bare til jordmor, og begge gangene tror jeg at jeg var der hver 4-5 uke.

Jeg var hos jordmor på mandag, da var jeg 8+1 :) Snakket mye, fylte ut helsekortet og søkte om fødeplass. Fikk ny time 28 april, og da skulle vi ta alle blodprøver og sjekke hjertelyden blant annet :)

Jeg ringte jordmor når jeg var 6 uker, fikk time når jeg var 10 uker. Snakket mye og søkte fødeplass.
Jordmor tok alt av blodprøver og sånt, så jeg så ikke poenget med å gå til legen min først. Har ikke noe forhold til fastlegen, vært hos han 2 ganger de siste 3,5 åra. Har fått ny time hos jordmor ved 24 uker og venter på brevet om når vi får time til UL.

Sist tror jeg att jeg var rundt uke 12.. En tur innom pga hevisning inuke 7-8 var vi, men ingen kontroll da.. Etter det var jeg ca hver 14 dag tror jeg :)

Jeg var hos jm i går jeg. 6+1. Men skal ikke tilbake før i uke 15:) Legen har jeg ikke vurdert å ringe enda...

Back
Topp