Første fødsel VS neste fødsler

karamell

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Skuddårsspirene 2024
Er det noen av dere som har født to ganger før (eller flere) som har lyst til å dele hvor lange fødslene var? Ble de kortere?

Og fødte dere før, på eller etter termin de ulike gangene? Var barnet større? Mindre?

Jeg kan ikke bidra så mye, men kan si at min første fødsel ble satt i gang på overtid. 24 timer med rier, der aktiv fødsel var i ca 12 timer. Det hadde jo vært kjekt å føde litt tidligere (!), og litt raskere enn sist. Hehe ...
 
Last edited:
Ganske like på mange måter, men to veldig raske her. 1 t 45 på første og underkant av 2 på andre. Grunnen til at det tok lengre tid på andremann var nok jeg fikk spinalbedøvelse som stoppet riene litt (rakk ikke epidural). Jeg er vel en av få som håper på anelse lengre fødsel denne gangen. De var også ganske rett på termindato, og omtrent like store:)
 
Sniker! Fødsel nr 1: 3,650 kg ca 4-5 timer aktiv fødsel hvorav 1 time med trykkrier. Fødsel nr 2: 3,725 kg ca 2 timer aktiv fødsel hvorav 10-15 min med trykkrier. Begge før termin. :)
 
Har bare født en gang, men håper neste blir vesentlig kortere, kom inn 3-4 på natten og han ble ikke født før 17 samme dag, kom inn med 4 cm åpning. De fant ut i slutten ved hjelp av UL at han var stjernekikker og derfor hadde kilt seg fast, derfor progresjonen stoppet opp, for de sa kl 13-14 at han straks var ute, hehe.. så håper inderlig denne ungen snur seg riktig vei i fødselen og vi ikke trenger klipping og vakum :)
 
Har bare født én gang før. Ble satt igang 38+3 og fødte 38+5, pga sv.dia. Vannet ble tatt på 4cm kl 13.13, og hun var ute kl 02.20. Epiduralen fjerna pressetrangen og jeg kjente ikke riene, det tok lenger og lenger tid mellom riene og hun ble stressa, så de hjalp henne med vakuum. Da hodet kom ut, roterte ikke skuldrene slik de skulle og hun ble stående fast uten luft i flere minutter. Når de endelig fikk henne ut, pusta hun ikke og de brukte lang tid på å få henne i gang. Jeg fikk ikke holde henne, de tok henne bare med seg til neo for å legge henne på pustestøtte og overvåke hjerneaktivitet for å kunne vurdere om de skulle legge henne i koma på respirator og kjøle henne ned for å begrense hjerneskade. Koma ble heldigvis ikke nødvendig og hun hadde bare pustestøtte i noen timer. Fikk holde henne når hun var rundt 4 timer gammel og alle vitalia responderte veldig godt på hud mot hud :Heartred

Skriver ikke dette for å skremme, men for å kunne si dette: jeg sitter ikke igjen med noen andre vonde følelser fra hennes fødsel enn en sorg over at jeg ikke fikk holde henne med en gang, men jeg forstår jo selvsagt at det var en veldig god grunn til at de ikke tok seg tid til det. Jordmødrene og legene hadde så utrolig god kontroll, de var ikke stressa, og det var helt tydelig for oss at de visste nøyaktig hva de drev med. Vi rakk aldri å bli redde og derfor er det heller ingen av oss som gruer oss til ny fødsel. Vi vet at vi blir godt ivaretatt :Heartred

Skal også på fødselsforberedende samtale med overlegen på føden neste uke for å legge en plan for hvilke tiltak man skal sette inn, og når, hvis man ser at denne fødselen også drar ut i tid. Foreløpig føler vi oss veldig hørt og tatt på alvor og jeg gleder meg til ny fødsel :Heartred
 
Har bare født 1 gang, men spent på neste. Vannet gikk spontant 38+3 og hun kom natt til 38+4. Ca 9 timer aktiv fødsel (2,5 med pressing).
Gikk ganske fort opp til 8-9 cm åpning, men hun lå langt oppe og brukte tid på å komme nedover bekkenet. Vis det går fortere mistenker jeg at neste fødsel kan gå ganske fort :)
 
Tidsmessig var begge fødslene jeg har vært igjennom, som har vært fullgåtte. Den ene ble igangsatt ved at de tok vannet (var sånn 3cm og tøybar, så de hoppa over ballong og den regla der), og den andre starta av seg selv 4 dager før termin (vannavgang). Skiller vel en halvtime-time på de i tidsbruk (5-6 timer) fra vannet ble tatt/vannavgang og til de var ute. Den som starta helt av seg selv tok lengst tid, og han var 3-400 gram større, men ruga jo noe lengre på han så ikke så unaturlig det.
 
Noen som har opplevd igangsatt (og langvarig) fødsel på overtid med første, og at neste startet spontant?
 
Har bare født én gang før. Ble satt igang 38+3 og fødte 38+5, pga sv.dia. Vannet ble tatt på 4cm kl 13.13, og hun var ute kl 02.20. Epiduralen fjerna pressetrangen og jeg kjente ikke riene, det tok lenger og lenger tid mellom riene og hun ble stressa, så de hjalp henne med vakuum. Da hodet kom ut, roterte ikke skuldrene slik de skulle og hun ble stående fast uten luft i flere minutter. Når de endelig fikk henne ut, pusta hun ikke og de brukte lang tid på å få henne i gang. Jeg fikk ikke holde henne, de tok henne bare med seg til neo for å legge henne på pustestøtte og overvåke hjerneaktivitet for å kunne vurdere om de skulle legge henne i koma på respirator og kjøle henne ned for å begrense hjerneskade. Koma ble heldigvis ikke nødvendig og hun hadde bare pustestøtte i noen timer. Fikk holde henne når hun var rundt 4 timer gammel og alle vitalia responderte veldig godt på hud mot hud :Heartred

Skriver ikke dette for å skremme, men for å kunne si dette: jeg sitter ikke igjen med noen andre vonde følelser fra hennes fødsel enn en sorg over at jeg ikke fikk holde henne med en gang, men jeg forstår jo selvsagt at det var en veldig god grunn til at de ikke tok seg tid til det. Jordmødrene og legene hadde så utrolig god kontroll, de var ikke stressa, og det var helt tydelig for oss at de visste nøyaktig hva de drev med. Vi rakk aldri å bli redde og derfor er det heller ingen av oss som gruer oss til ny fødsel. Vi vet at vi blir godt ivaretatt :Heartred

Skal også på fødselsforberedende samtale med overlegen på føden neste uke for å legge en plan for hvilke tiltak man skal sette inn, og når, hvis man ser at denne fødselen også drar ut i tid. Foreløpig føler vi oss veldig hørt og tatt på alvor og jeg gleder meg til ny fødsel :Heartred
Sterkt å lese! Takk for at du deler. :Heartpink
 
Første fødsel:
Startet av seg selv ca. kl 13 med rier. Hadde rutinekontroll med jordmor og fikk beskjed om å dra til sykehus (har 2 timer reisevei). Riene økte gradvis i styrke og hyppighet hele kjøreturen. Kom frem på sykehuset kl 16. Hadde 2 cm åpning, baby ble født kl. 20.30 samme kveld. Prøvde badekar som smertelindring, men fødte i seng, uten epidural. Totalt tok det hele ca 8 timer. 6 dager før termin.
Andre fødsel:
Startet av seg selv 03.30 på natta med vonde og tette rier. Kontaktet jordmorvakt og vi møttes på legevakt hvor vi ble sendt videre i ambulanse til sykehuset sammen med jordmor. Pga. ekstremt glatte veier tok reiseveien til sykehuset 1 time lenger. Kom inn på føden kl 07.10 med 9 cm åpning og baby ble født kl 07.35. Fødte i badekar - dette var klargjort da jeg kom inn. Totalt tok det ganske akkurat 4 timer. 5 dager før termin.

Har to jenter, og de var ganske lik i størrelse nr 1 var 47 cm og 3130 g og nr 2 var 47 cm og 3320 g. Husker ikke hodeomkrets.

Tenker at ingen fødsel er lik så må bare ta det som det kommer. Har heldigvis to gode opplevelser bak meg, og håper på nok en god opplevelse. :)
 
Last edited:
Første fødsel: ble satt i gang dagen før termin grunnet BT begynte å øke. 15 timer aktiv fødsel. Fikk epidural så fort riene ble litt sterke pga BT. Hadde derfor ikke noe følelse av pressrier og måtte presse på kommando. Etter 1 time aktiv pressing ble han tatt med vakuum. Jeg fikk en blødning på 1,2 liter..ble litt action der og da, men ble sydd sammen og baby hadde det fint. (Ble satt i gang med kun tbl.)

Fødsel 2: ble satt i gang 1 uke før termin pga. sv.dia. De tok først vannet, så fikk jeg riedrypp da det ikke var effektivt nok. Fødselen giret ombb1 time aktiv fødsel hvor jeg ikke rakk noe lindring.

Håper nå denne gangen at jeg kan få oppleve at fødselen settes i gang selv :)
 
Kan absolutt bidra med det :laughing002

Fødsel 1: 40+4
Slimproppen gikk dagen før (ikke blodspor). Ingen andre tegn til fødsel.
Våknet på natten av rier. Hadde rier i 19 timer før han ble forløst med vakuum pga truende asfyksi. Jeg ble klippet og hadde stor blødning, svimte av etterpå. Fikk to poser blod og var sånn noenlunde meg selv igjen, men slet med blodtrykksfall i flere uker.
4060g, 51.5cm og 35cm rundt hodet.

Fødsel 2: 39+1
Hadde tegningsblødning ca kl 18, men ingen andre tegn til fødsel. Litt hardere kynnere fra 2330, men vil ikke si det gikk over i rier før 00.30. Fødte 3t og 12 minutter senere, så hadde rier i ca 3 timer da. Aner ikke lengde på aktiv fødsel, da jeg kom inn med full åpning og ungen på tur ut, men mistenker styrtfødsel med tanke på total lengde pluss at jeg hadde stormrier (null pause frem til pressriene).
Null komplikasjoner, sprek unge som skrek før hun var ute.
3375g, 50cm (egt 49) og 33.5cm rundt hodet.

Fødsel 3: 39+6
Hadde maserier hele dagen i forveien (1-4 smertefulle sammentrekninger i timen), ellers ingen tegn til fødsel. Dagen jeg fødte våknet jeg uthvilt for første gang siden jeg ble gravid. Klokken var mellom 5 og 6. Gikk på do, og det var slim med litt blod i da jeg tørket meg, så da "visste" jeg at jeg trolig ville føde i løpet av de nærmeste dagene. Hadde sovet dårlig om natten, våknet ca 2 ganger i timen av smertefulle tak, men det var først da klokken nærmet seg 6 (etter at jeg hadde stått opp) at det gikk over i rier. De ble ikke regelmessige, men kjente igjen det som starten på fødsel. Reiste inn etter vaktskifte, sto i gangen på føden kl 745 og ventet på at de skulle ha tid til meg. Mannen fikk ikke bli med inn pga covid (mai 2020), men måtte vente i bilen til jeg hadde blitt sjekket og de var sikker på at jeg var i aktiv fødsel. Fikk undersøkelsesrom ca kl 8, men var alene der inne i 30 minutter før jeg selv gikk og hentet meg en jordmor. Hadde da 9cm åpning og mannen fikk komme. Fødte 944, så hele greia tok vel ca 4 timer med rier. Null komplikasjoner og reiste hjem samme dag, siden hun ble født på storebrors bursdag (var ikke lov med besøk av søsken).
3300g, 51cm og 33cm rundt hodet.

Fødsel 4: 38+5
Våknet uthvilt mellom 6 og 7. Gikk på do, kjente jeg hadde litt murringer, men ikke noe mer. Sendte mannen på jobb, men måtte ringe like før 7 og be ham komme hjem igjen da jeg fikk tegningsblødning og skjønte at jeg ville føde før han var ferdig på jobb. Leverte selv i bhg rundt halv ni-ni, med rier og alt. Så hjem for å pakke fødebag, men det måtte mannen ta gitt :laughing002
Klarte å glemme spekematen min, så måtte snu og hente den. Var på sykehuset 941. Ble undersøkt til 6 cm ca kl 10, 8cm ca kl 11 og fødte 1146 (trooor jeg det var). Så min nest lengste fødsel målt i rier. Ca 5 timer. God form og ingenting ekstra.
3560g, 49cm og 33cm rundt hodet.
 
Last edited:
Kan absolutt bidra med det :laughing002

Fødsel 1: 40+4
Slimproppen gikk dagen før (ikke blodspor). Ingen andre tegn til fødsel.
Våknet på natten av rier. Hadde rier i 19 timer før han ble forløst med vakuum pga truende asfyksi. Jeg ble klippet og hadde stor blødning, svimte av etterpå. Fikk to poser blod og var sånn noenlunde meg selv igjen, men slet med blodtrykksfall i flere uker.
4060g, 51.5cm og 35cm rundt hodet.

Fødsel 2: 39+1
Hadde tegningsblødning ca kl 18, men ingen andre tegn til fødsel. Litt hardere kynnere fra 2330, men vil ikke si det gikk over i rier før 00.30. Fødte 3t og 12 minutter senere, så hadde rier i ca 3 timer da. Aner ikke lengde på aktiv fødsel, da jeg kom inn med full åpning og ungen på tur ut, men mistenker styrtfødsel med tanke på total lengde pluss at jeg hadde stormrier (null pause frem til pressriene).
Null komplikasjoner, sprek unge som skrek før hun var ute.
3375g, 50cm (egt 49) og 33.5cm rundt hodet.

Fødsel 3: 39+6
Hadde maserier hele dagen i forveien (1-4 smertefulle sammentrekninger i timen), ellers ingen tegn til fødsel. Dagen jeg fødte våknet jeg uthvilt for første gang siden jeg ble gravid. Klokken var mellom 5 og 6. Gikk på do, og det var slim med litt blod i da jeg tørket meg, så da "visste" jeg at jeg trolig ville føde i løpet av de nærmeste dagene. Hadde sovet dårlig om natten, våknet ca 2 ganger i timen av smertefulle tak, men det var først da klokken nærmet seg 6 (etter at jeg hadde stått opp) at det gikk over i rier. De ble ikke regelmessige, men kjente igjen det som starten på fødsel. Reiste inn etter vaktskifte, sto i gangen på føden kl 745 og ventet på at de skulle ha tid til meg. Mannen fikk ikke bli med inn pga covid (mai 2020), men måtte vente i bilen til jeg hadde blitt sjekket og de var sikker på at jeg var i aktiv fødsel. Fikk undersøkelsesrom ca kl 8, men var alene der inne i 30 minutter før jeg selv gikk og hentet meg en jordmor. Hadde da 9cm åpning og mannen fikk komme. Fødte 944, så hele greia tok vel ca 4 timer med rier. Null komplikasjoner og reiste hjem samme dag, siden hun ble født på storebrors bursdag (var ikke lov med besøk av søsken).
3300g, 51cm og 33cm rundt hodet.

Fødsel 4: 38+5
Våknet uthvilt mellom 6 og 7. Gikk på do, kjente jeg hadde litt murringer, men ikke noe mer. Sendte mannen på jobb, men måtte ringe like før 7 og be ham komme hjem igjen da jeg fikk tegningsblødning og skjønte at jeg ville føde før han var ferdig på jobb. Leverte selv i bhg rundt halv ni-ni, med rier og alt. Så hjem for å pakke fødebag, men det måtte mannen ta gitt :laughing002
Klarte å glemme spekematen min, så måtte snu og hente den. Var på sykehuset 941. Ble undersøkt til 6 cm ca kl 10, 8cm ca kl 11 og fødte 1146 (trooor jeg det var). Så min nest lengste fødsel målt i rier. Ca 5 timer. God form og ingenting ekstra.
3560g, 49cm og 33cm rundt hodet.
Wow, takk! Enormt godt jobba!
 
Fødsel nr 1 startet med at slimproppen gikk og hadde rolige murringer hele dagen. Kom på føden i 16 tiden og var da i aktiv fødsel, 4,5 time etterpå var han ute. Perfekt fødsel med god kontroll på pust og sinn.
Fødsel nr 2 gikk fra 0 til 100. Begynte rieteller med ganske lange intervaller kl 12 på kvelden, kl 5 på moringer var hun ute. Utrolig intenst og grusomt fordi hun var stjernekikker i tillegg, noe de skjønte i det hun kom ut.
Spent på fødsel nr 3.
 
Første fødsel startet av seg selv 10 dager før termin, tok 1,5 time fra første merkbare rie til han var ute.
Nummer to ble satt i gang 11 dager før termin ved at de tok vannet, gikk 10 minutter fra de tok vannet til jeg merket første rie, og da 18 minutter før hun var ute.
Begge var rett over 3500gr.
Nå bor jeg over 2 timer unna sykehuset, så håper denne fødselen tar lengre tid.
 
Første fødsel startet av seg selv 10 dager før termin, tok 1,5 time fra første merkbare rie til han var ute.
Nummer to ble satt i gang 11 dager før termin ved at de tok vannet, gikk 10 minutter fra de tok vannet til jeg merket første rie, og da 18 minutter før hun var ute.
Begge var rett over 3500gr.
Nå bor jeg over 2 timer unna sykehuset, så håper denne fødselen tar lengre tid.
Wow!
 
Første fødsel startet av seg selv 10 dager før termin, tok 1,5 time fra første merkbare rie til han var ute.
Nummer to ble satt i gang 11 dager før termin ved at de tok vannet, gikk 10 minutter fra de tok vannet til jeg merket første rie, og da 18 minutter før hun var ute.
Begge var rett over 3500gr.
Nå bor jeg over 2 timer unna sykehuset, så håper denne fødselen tar lengre tid.
Ska du ikkje bli satt igang? Sjansen er vell nesten lik 0 at du rekker fram? ❤️ har fleire venninner som bur relativt nær sjukehus (30-60min) og likevell født både nr 1 og nr 2 bilen. Har då blitt satt igang med nr 3 :)
 
Nr 1 kom 8 dagar etter termin, varte ein heil evighet. Totalt 3 dagar fra første rie.
Nr 2 kom 3 dagar før termin, ikkje mindre enn 5 dagar fra første rie :hilarious: begge to gjekk relativt raskt fra 4cm - 8-9cm der det stoppa opp i maaaange timer. Fødte begge på 8-9cm på egen vilje, alternativet til legene varkeisersnitt og drypp!
Nr 3 var planlagt igangsettelse veke 38+0. Tok 2 døgn å få gang på fødselen, men gjekk relativt kjapt når det først var igang. Trur kanskje 5t eller så. Men eg blei overstimulert og me sleit med å finne balansen, men fødte han på 8cm og slapp dermed desse horrible timane eg hadde med jentene. Trur eg var på 8-9cm i 5t med nr1 og 6t med nr 2 før eg fant ut eg kunne føda uten full åpning.

Så sjølv om det ikkje akkuratt har vært noko enklere eller raskere fødsler på meg, så kan ein iallefall lære kroppen å kjenne og bli meir trygg på seg sjølv oppi situasjonen ❤️ med nr 2 forventa eg at det skulle gå SÅ mykje kjappere, og var SÅ skuffa etterpå. Går ikkje inn i ein fødsel med den innstillingen igjen for å sei det sånn :hilarious:
 
Ska du ikkje bli satt igang? Sjansen er vell nesten lik 0 at du rekker fram? ❤️ har fleire venninner som bur relativt nær sjukehus (30-60min) og likevell født både nr 1 og nr 2 bilen. Har då blitt satt igang med nr 3 :)
Slik jeg forstod jordmor så var ikke det et alternativ, men jeg kunne bli lagt inn på sykehushotellet 7-10 dager før termin. Men er jo ganske sannsynlig at jeg må føde alene da. Vi har ingen mulighet til barnevakt i over ei uke. Må sikkert prøve å ta det opp igjen på nytt.
 
Back
Topp