Første barn

Studenten

Studenten
Er det flere som blir helt stressa av å tenke på alt vi må ordne og alt vi trenger til den lille kommer? Skal sies jeg ikke har barn fra før, men jeg blir helt stressa av å lese om vogner, bilstol osv osv! Skulle ønske noen bare sa hva vi skulle kjøpe..føler meg såå dum som har null peiling!

Hilsen en litt hormonell kommende mor!

Vi er studenter. Vi har heldigvis tanter mødre og to mormorer som er flinke til å strikke, også er det mange som har litt ting her og der. Men det blir kjøtpt mye utstyr brukt! Det må det bare! Trøster meg med at det blir mye innkjøp med en gang og mindre etterhver for så å bli mer når den lille krever mer ting.. :)
Det blir det minimale av det som trengs, det viktigste er jo at de har mat og et trygt hjem :)

Det går seg til.

Og det dukker trolig opp shoppinglister og utstyrslistetr her etterhvert, så er det bare å plukke det du tror du trenger og lage din egen, og butikkene er faktisk åpne i januar også Og februar. Det er ikke krise om du mangler noe.
Skal dere kjøre selv hjem fra sykehuset må dere ha bilstol, også bør dere absolutt ha noen skift i klær og en pakke bleier når dere kommer hjem. Bilstol er mest smak og behag, det er ikke sånn enormt stor forskjell på babystolene egentlig. Da snakker jeg BABYstolene, ettersom de vokser er det flere ting å ta stilling til.

Vogn er jo absolutt noe de fleste har bruk for, men da er det litt å finne ut, og evt se det med bilstolen i sammenheng, en del stoler og vogner er slik at du kan feste stolen på undersellet og trille den. Ellers er det å fastslå om en trenger noe som er lett å få i bilen, eller stødig å trille på snø og grus, noe som svinger lett på kjøpesenteret eller noe som tar liten plass sammenslått,her har vi ulike behov.

Her er det tredje, så vi er erfarne. Og har det meste vi trenger. Trolig ny vong, men jeg har såpass sterke føringer for hva jeg vil ha at det nok ikke er så mange alternativer som vurderes. Utfra mine preferanser og behov.

Føler med deg! Vi har bestemt oss for å lage/bygge en del selv og kjøpe brukt. Vogn og bilstol + litt klær (ull bla.) er det vi kjøper nytt. Syns det gjør prosessen litt lettere :)

Meld deg på barnas hus sitt nyhetsbrev og babyshop. Begge har masse gode tilbud. Hold øynene oppe for babykveld på barnas hus, da kan du spare mye penger!:) før den tid; les deg opp på tester og spør andre som har barn hvilke merke de har osv:) og ikke kjøp klær! Det får dere masse av i gaver, og er du heldig får du arve av noen :) følg med på finn.no! Mye barneutstyr kan kjøpes veldig billig;) det eneste jeg ville kjøpt nytt er barnesete:) sjekk forøvrig om den vognen du har tenkt har adaptere til den bilstolen du velger!:)

Jeg kan bare si en ting... man trenger ikke halvparten av det man kjøper!! Jeg var skikkelig redebygger og tok helt av... det beste er egentlig å ta ting litt etterhvert.. man finner ut av hva man trenger! Vi kvitta oss med mye fordi vi følte vi var ferdig etter 1... så denne gangen kommer jeg til å kjøpe mye brukt! Og det er så mye som nesten ikke er brukt og så mye man kan få finere enn nytt med er malingsstrøk! Spør venner med barn.. der fikk jeg vite masse jeg trengte eller burde vite..! Ellers er jo disse sidene supre til det! Lykke til i den store jungelen!

Jeg er førstegangs og begynner sånn halvveis å få forståelse for hva man trenger og ikke. Hvilke typer forskjellige ting som passer meg best osv syns jeg er vanskelig.
Nå har det hjulpet meg masse å være involvert i to nære venninner på shopping og googlet meg ihjel på sjekkliste hva man TRENGER og hva som kan være kjekt å ha.
Var veldig stresset, men kjenner nå at jeg er ganske rolig. Jeg er veldig takknemlig for familie som driver å kjøper masse til oss i hytt og pine og venner som spør og spør hva vi trenger og ønsker oss.
Men blir nok litt mer stresset når det nærmer seg tenker jeg :p

Takk for så mange gode tips!! Det er notert :) litt roligere nå..men kjente jeg holdt på å eksplodere av spørsmål som; hvilke vogn skal du ha? Bilstol? Har dere tenkt på....? Vet alt er godt ment, men jeg blir så stressa! For vi aner ingenting og har ikke satt oss inn i alt enda! Igjen; takk for alle gode råd :)

Av bilstol har jeg fått inntrykk av at Maxi Cosi er et godt merke, eller BeSafe. Men som det blir nevnt ovenfor: babybilstolene er generelt ganske like og gode i kvalitet. Om du vil ha bilstol som kan festes på vogn så må du såklart sjekke hva som kan brukes sammen (ofte Maxi Cosi etter det jeg erfarer?)

Vogn: jeg har nok bomma noen ganger nå og kjøpt billig fra f.eks lekmer.no og så måtte retunert igjen fordi den ikke var som jeg hadde tenkt, så mitt beste tips der er å titte i butikker først, eller evt hva de du kjenner bruker så du får sett ordentlig. Personlig liker jeg f.eks vogner som lett slåes sammen og tar liten plass, har svinghjul, stor kalesje for skjerming av sol på sommeren, og gjerne mulighet for at sittedelen kan sitte både mot og fra meg. Dette gjelder jo først fra ca 6mnd og oppover, men det er sportsvognen du bruker lengst, og det kjøpet burde gå ut ifra! For ellers er det jo "bare å sette på" bag-delen som babyen bruker den første tiden. Jollyroom.no har mange fine pakkepriser for deg som trenger alt for første gang!

Vi har MaxiCosi bilstol som vi kjøpte til jenta vår, og kommer til å bruke samme stolen, var veldig fornøyd:-) Som vogn valgte vi Emmaljunga sportsvogn og kjøpte bag til den utenom. Her er vi også veldig fornøyd, god og myk madrass i bagen og lun og god sportsdel:-) Eneste jeg ville byttet om på er å ha svingbare forhjul istedenfor fire faste som vi har nå. Og så anbefaler jeg stokke trip trap stol med newborn sete, da kunne vesla sitte med bordet når vi spiste og jeg tok også av setet og tok det med meg inn på badet slik at hun kunne sitte/ligge i det når jeg dusja:-)

Og et lite tips, vent med å kjøpe de dyre tingene, det kommer ofte gode tilbud utover høsten:-)

Back
Topp