Førskolelærerutdanning

Lisa81

Forelsket i forumet
Jeg har søkt denne utdanningen nå, men ble plutselig usikker på om jeg skulle ta nettbasert eller følge forelesningene ved høyskolen. Aller helst vil jeg vil jeg være en del av et studentmiljø ved en skole.

Problemet er at jeg har ca en times reisevei til skolen, og er litt usikker på om hvordan dette funker sammen med levering og henting av barn i barnehage og skole.Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som vet sånn ca hvordan timeplanen til en førskolelærerstudent ser ut? Er det tidlige forelesninger og er det ofte timer sent på ettermiddagen? Og er det meste obligatorisk oppmøte, eller er det litt åpning for hjemmelesing? Dette er høyskolen i telemark, Porsgrunn.

Hei!!

Jeg har gått førskolelærer ved høyskolen i Østfold og fulgt forelesninger. Det har vært mye obligatorisk både ved oppmøte og leveringer. Arbeidskrav som må være godkjent for å få gått opp til eksamen i alle fag. Både gruppe og inviduelt.

Timeplanen har vært litt forskjellig fra år til år. Første året så startet vi kl 0815 et par dager i uka og kl 0915 andre dager. Seneste var kl 1500. Ved spesielle opplegg så holdt vi på til kl 1600. I praksis så hadde vi 6,5 timers vakter. Andre året startet vi 0915 fleste dager, men også kl 10.15. Ferdig ved 15 tiden, mens noen ganger tideligere.
Tredjeåret var fordypning, så da var det litt forskjellig ut fra hva studentene valgte.( første halvår) Etter jul så startet vi ved 0915 og var ferdig ved 14 tiden hvor 1 gang i uka var det ingen forelesninger.

Er du alene som står med å levere/hente på skole og i bhg? Eller har du noen kan steppe inn ved krise?

Jeg begynte på førskoleutdanninge i Porsgrunn høsten 2010, men ble fort sykmeldt pga bekkenet mitt. Men jeg fikk en liten "smakebit" på hvordan det var. Og vi var så mange elever at vi ble delt i to klasser. E og F eller noe. Og noen dager begynte vi 08.05 og andre dager kunne vi begynne 12.15 feks.
Men jeg anbefaler virkelig å gå der! Jeg vet at den klassa jeg gikk i har et kjempe bra miljø, så om du får det til å passe med barnehagen så burde du virkelig begynne der :)

Jeg trodde det var litt valgfritt om vi ville komme på skolen eller ikke, men på førskoleutdanningen der så måtte vi være der mest mulig. Vi var mye i grupper og da passer det ikke å være borte. Og det er ikke alltid at de gikk gjennom ting som sto i boka og som man kan få på eksamen :)

da jeg gikk på hio så var det veldig uforutsigbart. altså det er perioder med grei timeplan (ca 4 timer forelesning om dagen (det meste er obligatorisk) og en studiedag i uken), men i perioder er det gruppearbeid og da blir det fort fulle dager.

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg er ikke alene om å levere og hente, har en samboer som også kan det. Men innimellom må han jobbe overtid o.l. At det er lange dager innimellom er ingen problem, det skal vi takle fint. Er verre om det er obligatoriske forelesninger til 16-17 tiden hver dag, pluss da en times kjøring hjem. Og siden mannen begynner på jobben kl 7, og vi må levere både i bhg og SFO, så rekker ikke han begge deler. Men om forelesningene mine begynner 08.15 så rekker jeg jo det fint! :)

Da blir det høyskole på meg til høsten (om jeg kommer inn da!), jeg gleder meg!!

Back
Topp