Førskolelærerutdanning

Lisa81

Forelsket i forumet

Jeg har søkt denne utdanningen nå, men ble plutselig usikker på om jeg skulle ta nettbasert eller følge forelesningene ved høyskolen. Aller helst vil jeg vil jeg være en del av et studentmiljø ved en skole.

Problemet er at jeg har ca en times reisevei til skolen, og er litt usikker på om hvordan dette funker sammen med levering og henting  av barn i barnehage og skole.Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som vet sånn ca hvordan timeplanen til en førskolelærerstudent ser ut? Er det tidlige forelesninger og er det ofte timer sent på ettermiddagen? Og er det meste obligatorisk oppmøte, eller er det litt åpning for hjemmelesing?

Jeg kan ikke svare på spørsmålene om førskolelærerstudiet, men jeg skal også studere til høsten og har litt over en times reise hver vei. Jeg satser på pendling med tog og min samboer får ta seg av henting og levering i barnehagen når jeg skal på skolen. Jeg vet heller ikke hvordan skoledagene er lagt opp, men vi tar det som det kommer. Vet ikke om du er sammen med pappaen, men hvis du er så ville jeg ikke sett på det som et problem emoticon Hvis ikke har du kanskje noen venninner eller familie som kan hjelpe deg de dagene du ikke får det til selv?

Vi hadde i allefall mye obligatoriske timer...Noen dager begynnte vi seint og var ferdig seint på dag...sånn 16.oo....andre dager var det motsatt!
Jeg begynner på 2 året no til høsten(har hatt permisjon 1 skoleår) og då blir det som oftest pappaen som må stå for henting og levering i barnehagen..
Har over 1 times reisevei med buss...

Vet ikke om du har funnet ut av dette til nå, men jeg har iallefall fullført andre året av førskolelærerutdanningen min nå, og de to første årene på dette studiet var fylt med veldig mye obligatoriske timer. Det kunne variere med hvor tidlig og hvor sent, men stortsett hadde vi skole fra 0900 - 14 eller 1500. Jeg vet ikke hvordan det er med henting og slikt, men hadde 1 og en halv time pendlervei (en vei). Men det beste er sikkert å ringe studiestedet og høre hvordan undervisningen er der du skal gå. Det er også mye praksis, som du sikkert kan få ta nært hjemstedet ditt? Lykke til! 

Vet ikke om du har funnet ut av dette til nå, men jeg har iallefall fullført andre året av førskolelærerutdanningen min nå, og de to første årene på dette studiet var fylt med veldig mye obligatoriske timer. Det kunne variere med hvor tidlig og hvor sent, men stortsett hadde vi skole fra 0900 - 14 eller 1500. Jeg vet ikke hvordan det er med henting og slikt, men hadde 1 og en halv time pendlervei (en vei). Men det beste er sikkert å ringe studiestedet og høre hvordan undervisningen er der du skal gå. Det er også mye praksis, som du sikkert kan få ta nært hjemstedet ditt? Lykke til! 

Jeg studerte i Halden og det var MYE obligatorisk i løpet av de 3 årene. Innleveringer, gruppearbeid, obligatoriske forelesninger og praksis hvor man kunne ha lite fravær, ellers måtte dette tas opp igjen.

Startet på skolen alt fra 0815-0915. Noen dager var lange dager, mens andre dager var litt kortere.

Ja, samme opplegg har det vært for oss. Veldig streng på fraværet, ingenting var gyldig fravær, verken legeerklæring, begravelser, sykdom, syke barn osv. Veldig travelt, sjønner ikke hvorfor de er så strenge på det, med tanke på hvor mye obligatorisk det er. 

jeg starter på tredje året nå til høsten, der jeg har pedsam1 og organisasjon og ledelse. har hørt at det er lite skole tilsammen på høstdelen. Hvordan var det for deg? Hadde du kanskje et annet valgfag? 

Sille skrev:

Ja, samme opplegg har det vært for oss. Veldig streng på fraværet, ingenting var gyldig fravær, verken legeerklæring, begravelser, sykdom, syke barn osv. Veldig travelt, sjønner ikke hvorfor de er så strenge på det, med tanke på hvor mye obligatorisk det er. 

jeg starter på tredje året nå til høsten, der jeg har pedsam1 og organisasjon og ledelse. har hørt at det er lite skole tilsammen på høstdelen. Hvordan var det for deg? Hadde du kanskje et annet valgfag? 

Tredje året var lagt opp slik: Høstdelen var kun fordypning hos oss. Var kortere dager, men skole hver dag. Synes de heller kunne samlet opp timer i stedet for å komme kl 0915-12/ 13 hver dag. Vårsemestret hadde jeg Rle og Ped 3+ bacheloroppgaven.

Slik jeg har forstått det med mitt tredje år, blir alle undervisningstimene samlet til samme ukene, slik det blir noen uker med undervisning og resten studietid hjemme. Jeg satser på det iallefall ;) 

Jeg gikk første året i halden, og her var det veldig mye obligatorisk, men som regel var de veldig snille hvis du var dårlig en dag og ikke kunne møte opp til forelesningen. En dag da jeg var dårlig så sendte jeg en mail til foreleseren og forklarte situasjonen, hun sa at man kan ikke noe for at man er syk, men for at jeg ikke skulle få fravær for denne dagen så måtte jeg skrive et sammendrag om hva klassen hadde gått igjennom. Selvom jeg var hjemme denne dagen så fikk jeg ingen fravær.. :)
--
Men jeg lurer på en ting. Hvordan er deres studieteknikker/ studievaner? Jeg har tatt meg et friår fra skolen pga graviditet, men skal forsette andre året fra høsten 2012, men er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å ta vare på en seksmåneders gammel gutt og studier i samme slengen. Noen som har tips om gode studievaner og gode rutiner? :)

Back
Topp