Førskolelærer VS Almennlærer 1-7 klasse

Kløpulver

Forelsket i forumet
Det har seg sånn at jeg søkte restplasser gjennom samordna opptak i år.. Hadde vel egentlig ikke regnet med noen plass i det hele tatt, men så viser det seg nå at jeg har fått plass på begge linjene denne høsten.
Vel og bra det, men er ikke noe lett og velge dette her.
Prøver å finne positive og negative sider ved begge deler, men enda så sitter jeg litt fast.

Noen her som er utdannet det ene eller andre eller noen som kan hjelpe meg med fordeler og ulemper?

Hva ville DU valgt om du satt i samme knipe som jeg gjør?[8|]

Jeg hadde ikke villet bli førskolelærer. For det virker som de alltid havner i barnehage[;)]

hmm?? vil du jobb i skole? i såfall bør du jo vælg almennlærer..

Henger meg på den at man stort sett alltid havner i barnehage om man blir førskolelærer, men som lærer havner man jo alltid i skolen[8D]

Blir man førskolelærer kan man jo utvikle seg og tilslutt lage sin egen barnehage eller bli styrer i en barnehage.

Jeg ønsker jo å jobbe med barn og det egentlig i alle aldersgrupper.. Det er nok derfor det blir så vanskelig.[8|]

Jeg hadde nok valgt allmennlærer fordi jeg innbiller meg at det gir flere valg enn førskolelærer...[:)]

ORIGINAL: Rimpro

jeg fikk beskjed om at det lureste er å velge almennlærer 1-7.. for da kan du jobbe både på skole 1-7 og i barnehage.. mens førskolelærer har kun 1-4 kl og barnehage..
etter almennlærer kan du også gå ett tillegsår, som gjør at du har begge utdanningene..

Det visste jeg faktisk ikke, takk for informasjonen[:)]
Jeg tenker at skal jeg jobbe i skolen så vil jeg helst jobbe hele veien fra 1-7 klasse fordi man da vil ha ett ansvar for de elevene de første 7 årene til de skal opp i ungdomsskolen. Ser for meg at det er kjipt og måtte slutte med den klassen allerede i 4. klasse.
Men jeg hørte noen sa engang at man kan jobbe i skolen 1-4 klasse som førskolelærer, men man kan ikke få det fulle og hele ansvaret og det er begrenset med oppgaver siden man ikke har gått en lærer utdannelse, noen som vet?

Førskolelærer har ikke lov til å ha mer enn 1 klasse nå. Iallefall så ansetter ikke skolene det lenger, fordi det går på kompetanseheving. Det betyr barnehage med andre ord. Så hvis du ønsker å arbeide i skole, så tar du det andre.

ORIGINAL: cleo_84

Førskolelærer har ikke lov til å ha mer enn 1 klasse nå. Iallefall så ansetter ikke skolene det lenger, fordi det går på kompetanseheving. Det betyr barnehage med andre ord. Så hvis du ønsker å arbeide i skole, så tar du det andre.

Da hadde jeg rett i det jeg skrev over.
Så kanskje det er like greit å gå lærer da med tanke på valgmulighetene som man har.

Pokker at det skal være så vanskelig å velge[8|]

ORIGINAL: Kløpulver

jeg fikk beskjed om at det lureste er å velge almennlærer 1-7.. for da kan du jobbe både på skole 1-7 og i barnehage.. mens førskolelærer har kun 1-4 kl og barnehage..
etter almennlærer kan du også gå ett tillegsår, som gjør at du har begge utdanningene..

Jeg tenker at skal jeg jobbe i skolen så vil jeg helst jobbe hele veien fra 1-7 klasse fordi man da vil ha ett ansvar for de elevene de første 7 årene til de skal opp i ungdomsskolen. Ser for meg at det er kjipt og måtte slutte med den klassen allerede i 4. klasse.
Men jeg hørte noen sa engang at man kan jobbe i skolen 1-4 klasse som førskolelærer, men man kan ikke få det fulle og hele ansvaret og det er begrenset med oppgaver siden man ikke har gått en lærer utdannelse, noen som vet?

Før kunne man jobbe 1 til 4 klasse det kan man ikke lenger. Da må man ha et ekstra år på skolen. Allmennlærer er 4 år da og førskolelærer 3 år.. Så du får nok flest muligheter med lærer

greia er jo at førskolelærer er en "mildere" form for lærerutdanning.. så går du almennlærerutdanning 1-7kl, så har du nok kompetanse til å få jobbe som førskolelærer..
førskolelærer studiumet er nok litt lettere ett almennlærer, men du har større muligheter som almennlærer..

Dette stemmer ikke helt. Det blir tatt opp andre ting på førskolelærerutdanninga enn det gjør på lærerutdanninga. Flere barnehager er nå mindre villige til å ansette lærere i forhold til førskolelærere nettopp pga dette.

TS: Virker som du ønsker å jobbe i skolen, og da ville jeg tatt lærerutdanninga!

Som førskolelærer blir du bak i køen i forhold til jobb i skolen, men man kan fortsatt få jobb, men da blir det vanskelig å få noe fast.

Det går jo ann å ta allmennlærerutdanningen og så få se hva du ønsker å jobbe med. Det kunne kanskje vært lurt å vært litt i en barnehage i tillegg og se hva du ønsker.
Da kan du kanskje velge fag som er mer relevant til barnehage det 3. og 4. året i lærerutdanningen. År 1 og 2 har obligatoriske fag, mens de to siste står du mer fritt til å velge selv. Lykke til med valget.

Eg ville valgt allmennlærar. I tillegg til argumenta dei andre har komme med, så har du høgre lønn som allmennlærar i grunnskulen. Som førskulelærar er det heller ikkje automatikk i at du får lønnsauke for kompetanseheving. Som allmennlærar får du det.

greia er jo at førskolelærer er en "mildere" form for lærerutdanning.. så går du almennlærerutdanning 1-7kl, så har du nok kompetanse til å få jobbe som førskolelærer..
førskolelærer studiumet er nok litt lettere ett almennlærer, men du har større muligheter som almennlærer..

Dette stemmer ikke. Førskolelærerutdanninga er så og si kun rettet mot barnehage, og man er ikke kompetent nok til å jobbe som førskolelærer om man har allmennlærerutdannelse. Derfor kan ikke lærere jobbe som førskolelærere med mindre man jobber på disp (men det kan "gud og hvermann" gjøre, selv ufaglærte..)

ORIGINAL: Pastell

Dette stemmer ikke helt. Det blir tatt opp andre ting på førskolelærerutdanninga enn det gjør på lærerutdanninga. Flere barnehager er nå mindre villige til å ansette lærere i forhold til førskolelærere nettopp pga dette.

TS: Virker som du ønsker å jobbe i skolen, og da ville jeg tatt lærerutdanninga!

sign

ho som jobba før meg (altså hadde min stilling) var lærer og gikk på disp. Altså hadde hun bare jobben 1 år om gangen, og hvert år måtte styrer søke etter førskolelærere....

Er ikke så lett og ta dette valget nei...

Positivt og negativ kverner og kverner i hodet mitt. Men akkurat nå så tror jeg nok det blir lærer, men spørr du meg om ett par timer så vet jeg nok ikke igjen[8D]

Dersom du ønsker å jobbe i skolen er nok almennlærer det lureste valget. Jeg har inntrykk av at barna allerede fra 1 klasse skal lære ganske så mye, så det er nok en fare for at førskolelærere mer og mer kun får jobb i barnehage.

jeg hadde valgt allmennlærer :) uten tvil der, ja. Mer muligheter for å f.eks velge ungdomsskolen seinere dersom dette skulle være interessant etc

Dersom du velger førskolelærer så er du kvalifisert til å jobbe i barnehage og i 1. klasse på skolen. Dersom du vil jobbe med elever opp til 4. trinn må du i tillegg ta det som før het PAPS. (Har byttet navn til GSML eller noe).
Som utdannet lærer kan du jobbe fra 1.-10. En almennlærer har i utgangspunktet ikke noe i en barnehage å gjøre pga utdannelsen. Pedagogikken er en helt annen enn den som kreves i skolen, men man kan få ped leder stilling på disp.
Angående lønn så kommer det helt an på hvilken kommune man jobber i. I oslo tjener faktisk pedledere mer enn almennlærere uten ekstra kompetanse. (Og det vet jeg fordi jeg jobber i skolen og mannen min i barnehage. Jeg har 4 års utdannelse, han har 3)
Lykke til med valget!

greia er jo at førskolelærer er en "mildere" form for lærerutdanning.. så går du almennlærerutdanning 1-7kl, så har du nok kompetanse til å få jobbe som førskolelærer..førskolelærer studiumet er nok litt lettere ett almennlærer, men du har større muligheter som almennlærer..

Nei, det stemmer ikke. Man har feks ikke småbarnsped i allmennlærerutdanninga, noe som det er mye av i førskolelærerutdanninga...

Vil du jobbe i skolen bør du velge allmennlærer.
vil du jobbe i barnehagen, bør du velge førskolelærer.

Jeg synes ikke førskolelærere har noe i skolen å gjøre, og jeg synes ikke allmennlærere har noe i barnehagen å gjøre. Det er forskjellige utdanninger innenfor samme felt. Jeg synes heller ikke professorer har noe i småskolen å gjøre, eller førskolelærere på universitetet. Man er utdannet det man er utdannet, fordi man da er bedre kvalifisert til å jobbe med det. Jeg tror ikke dataingeniører gjør jobben til bioingeniører heller.

Back
Topp