Førskolelærer 2

Windy

Forumet er livet
kan noen fortelle meg litt om oppgavene og ansvaret til en som jobber som førskolelærer 2?
Hva er det som førskolelærer 2 slipper, som da blir pedagogisk leder/førskolelærer 1 sitt ansvar?

ORIGINAL: Windy

kan noen fortelle meg litt om oppgavene og ansvaret til en som jobber som førskolelærer 2?
Hva er det som førskolelærer 2 slipper, som da blir pedagogisk leder/førskolelærer 1 sitt ansvar?

Det varierer veldig fra sted til sted. Der jeg jobber har pedleder hovedansvar for å planlegge og gjennomføre det pedagogiske arbeidet, hun har personalansvar for oss på avdelingen, og ikke minst ansvar for å organisere hverdagen.

Jeg er i en førskolelærerstilling nå, og jeg har hovedansvaret for dokumentasjon, bilder, månedsbrev. Jeg har ansvar for en språkgruppe, og jeg må planlegge og gjennomføre halvparten av foreldresamtalene. Av oppgavene mine er også å holde på med faglig arbeid/utvikling av personalet, og jeg er pedleders stedfortreder når hun er borte.

Det som er bra (men kan også være negativt) med en førskolelærer/ped2-stilling er at man som regel kan i mye større grad være med å påvirke arbeidsoppgavene og ansvarsområdene sine. Men det krever mye kommunikasjon og rolleavklaring. Det er lett å bli gående som en "assistent pluss", hvis ikke man selv ytrer hva man ønsker å bidra med av sine fagkunnskaper.

Som pedleder er som regel oppgavene og ansvaret veldig avklart på forhånd.

Takk for flott svar! :)

har jobbet som assistent i bhg i 14 år, og ikke hatt lyst til å bli førskolelærer..  Mye av ansvaret som førskolelærer jeg ikke har hatt lyst på.. 

Men nå har jeg hørt at det er blitt mer og mer vanlig å ha førskolelærer 2, og da ble det å utdanne seg tild et myyyyye mer interressant!! :) :)

Vet du, eller noen andre, hvordan muligheten til å ta førskolelærer-utdanningen på deltid?

vi deler sånn 50/50 ca...eller så langt det lar seg gjøre....

ORIGINAL: Windy

Takk for flott svar! :)

har jobbet som assistent i bhg i 14 år, og ikke hatt lyst til å bli førskolelærer..  Mye av ansvaret som førskolelærer jeg ikke har hatt lyst på.. 

Men nå har jeg hørt at det er blitt mer og mer vanlig å ha førskolelærer 2, og da ble det å utdanne seg tild et myyyyye mer interressant!! :) :)

Vet du, eller noen andre, hvordan muligheten til å ta førskolelærer-utdanningen på deltid?

Jeg har tatt førskolelærer utdanningen på deltid. Tok det over 4 år. 6 ukes-samlinger i året.
Vet de har deltid i Trondheim (der jeg gikk) og på notodden, men der er det ett par uker til med skole tror jeg. Det finnes sikkert flere steder i norge som har det, men det er de to jeg vet om. [:)]

Back
Topp