Førkje

TinaCelineeey

Forumet er livet
Hva forbinner du med det ordet??

Jeg (og mange andre her på hedmarken) hater det..
Det er så stykt,at FYSJ[:'(]

ORIGINAL: juliejepp

ORIGINAL: Mamma*til*Marcus

Megge...bitch..
whaaaaaat??????

Mhm...men vi bruker det ikkje her då..ikkje mange vertfall.

skal slutte og si det jeg...[8|] her er det gammal dialekt for jente...eller de sie ung førkje..som i ugift jente(troooor jeg)  bruker og si det som litt intern humor..men skal slutte med det nå...haha  [:D]

ORIGINAL: juliejepp

skal slutte og si det jeg...[8|] her er det gammal dialekt for jente...eller de sie ung førkje..som i ugift jente(troooor jeg)  bruker og si det som litt intern humor..men skal slutte med det nå...haha  [:D]

hehe..det har sikkert forandra seg i løpet av åra...og har sikkert fleire betydninga, som så mange andre ord.[:)]

Har aldri hørt det før!

ORIGINAL: Solaa

Jøss, jeg hadde ingen anelse om at det ordet kunne brukes i noen form for positiv forstand... For meg er det et stygt ord for "jævla kvinnfolk" "drittkjærring"

Om noen hadde kaldt meg det så ville jeg reagert, da jeg ikke visste at noen brukte det i positiv forstand, så for meg er det er stygt ord!

Så godt å ha deg tilbake!

OG jeg signerer![:D]

Ville nok ikke blitt overlykkelig over å bli kalt det, nei. Er ikke noe positivt ladet ord, slik jeg kjenner det.....

ORIGINAL: siven79

Som nordlenning er det ett nyansert ord.

Det er negativt om du bruker ordet om noen du ikke kjenner.
Det er positivt om det er noen du kjenner.

Derfor...siden jeg regner med det er inspirert av den gamle hjemmesiden min...så er det ett tveegget utrykk.

Jepp :) Jeg kan gjerne bruke det om jenter som er litt røffe i kantene, dvs har litt baller på en måte :) Sånne som ikke ville ha blitt fornærmet om jeg kalte dem det oppi trynet :D

Kjærringa og førkja går hånd i hånd her e bor
dvs kjærringa e mer kona - førkja e mer dama

Skjellsord!

ORIGINAL: Mamma*til*Marcus

Megge...bitch..

ORIGINAL: *yummymummy*

jeg har aldri hørt det før jeg da...

ikkje eg heller

ORIGINAL: Solaa

Jøss, jeg hadde ingen anelse om at det ordet kunne brukes i noen form for positiv forstand... For meg er det et stygt ord for "jævla kvinnfolk" "drittkjærring"

Om noen hadde kaldt meg det så ville jeg reagert, da jeg ikke visste at noen brukte det i positiv forstand, så for meg er det er stygt ord!

Signerer denne!

Tja. For min del spørs det på sammenhengen det blir sagt i og hvordan det blir sagt. Kan være både negativt som et skjellsord, eller et annet ord for eks tullejente.

Back
Topp