Førerkort og epilepsi....

minoja

Elsker forumet
Når man har så kraftig epilepsianfall (ca 1 time og kun medisin fra lege klarer å roe det) at man havner på sykehus, er det noen automatikk i at førerkortet inndras av politiet da?? Eller er det en papirmølle på 11 mnd som gjør at du får beholde førerkortet til dette er "behandlet" som vedkommende da hevder....??? Jeg tenker jo dette er jo snakk om andres sikkerhet og høres rart ut i mine ører.....skjønner det sånn at om du er heldig å slipper anfall så får du det da igjen, men ikke på knapt en uke vel?!? Noen som vet??

Du får det ikke igjen på en uke nei, man må være anfallsfri ett år (tror jeg) før man kan søke om å få det tilbake.
Men jeg tror ingen kommer og tar lappen fra deg, du må levere den inn selv.
Var i allefall sånn med min mamma.

Man skal som Yuna sier være anfallsfri i ett år og førerkortet skal innleveres. Men om fastlegen/sykehuset eller andre ikke melder fra om at man har hatt anfall så blir det overlatt til en selv å si ifra og ikke kjøre bil...  Om du kjenner til noen som har hatt anfall og ikke har levert inn førerkortet burde du ta kontakt med fastlegen og be de inndra førerkortet.. (vet ikke hvordan det fungerer men legen kan iallefall sende erklæring til biltilsynet om at pasienten ikke er frisk nok til å kjøre og derfor skal ha inndratt førerkortet)..

Dette gjelder selvsagt om pasienten har påvist epilepsi og har hatt anfall av denne årsak, man kan jo ha krampeanfall av andre årsaker som IKKE tilsier at førerkortet blir inndratt..

Lege/sykehus er plikta til å melde inn anfallet og en mister førerretten.
En må være anfallsfri i 1-2år før en kan fæ førerretten tilbake

Tanta til mannen min hadde anfall for 6år siden.Og ho fikk ikke lov til å kjøre før etter 6mnd, ho måtte da være anfallfri i 6mnd før ho kunne kjøre.Ho behøvde ikke å levere lappen i fra seg. Men kan også ha noe med hvor stort anfallene er også

Har også en svoger som har epilepsi og han har altid hatt lappen selv om han noen ganger har anfall,men han merker når han får et andall slik at han får da parkert.

politiet kommer ikke på døra for å hente førerkortet men det vil bli gjort ugyldig i systemet til politiet så om vedkommende blir stoppet av politiet så finner de ut at det er ugyldig hvis de sjekker det med databasen sin.
Jeg har epilepsi selv og den første gangen jeg hadde anfall så fikk jeg beskjed fra legen om at jeg ikke fikk lov å kjøre bil, dette blir også sendt videre....da leverte jeg selv inn førerkortet til politiet, de andre gangen jeg har "mistet" lappen pga epilepsi har jeg beholdt førerkortet men det er ikke gyldig.
det høres litt rart ut at h*n skal kunne fotsette å kjøre bil i 11 mnd etter anfallet pga behandlings tid...det gir ingen mening, grunnen til at man ikke får kjøre bil er jo fordi man kan være til fare for seg selv og andre i trafikken, det gjelder fra den dagen man får beskjed fra legen! dette gjelder jo uansett hvor stort anfallet er, så lenge legen mener at man ikke skal kjøre bil.

Strikkeguri skrev:
politiet kommer ikke på døra for å hente førerkortet men det vil bli gjort ugyldig i systemet til politiet så om vedkommende blir stoppet av politiet så finner de ut at det er ugyldig hvis de sjekker det med databasen sin.
Jeg har epilepsi selv og den første gangen jeg hadde anfall så fikk jeg beskjed fra legen om at jeg ikke fikk lov å kjøre bil, dette blir også sendt videre....da leverte jeg selv inn førerkortet til politiet, de andre gangen jeg har "mistet" lappen pga epilepsi har jeg beholdt førerkortet men det er ikke gyldig.
det høres litt rart ut at h*n skal kunne fotsette å kjøre bil i 11 mnd etter anfallet pga behandlings tid...det gir ingen mening, grunnen til at man ikke får kjøre bil er jo fordi man kan være til fare for seg selv og andre i trafikken, det gjelder fra den dagen man får beskjed fra legen! dette gjelder jo uansett hvor stort anfallet er, så lenge legen mener at man ikke skal kjøre bil.

I tillegg må man pr i dag være annfallsfri i ett år før man får mulighet til å kjøre bil igjen!!

kommer helt ann på om det ER eplipsi da... det finner man jo ikke ut over natten. det kan være mye rart som har lignende symptomer.

en på jobben min hadde 3 anfall før førerkortet ble fratatt. den andre gangen fikk han beskjed om at hvis det skjedde en gang til mistet han det på dagen. og det skjedde 2 ganger til - heldigvis ikke når han kjørte bil men det kunne godt ha gjort det. det var ikke eplipsi men betennelse på hjernen som påvirket på mange forskjellige måter - blandt annet eplipsi-lignende anfall.

Back
Topp