Før jeg "popper"

La Cigogne

Flørter med forumet
Hva er det som skjer på et svangerskapskurs?
Er det veldig forskjellig fra sted til sted?
Hvor mye koster det?

På Bærum sykehus tilbyr de et kurs på 1000kr. Den ene kvelden er et kræsj-kurs i vanngym ser det ut som, den andre er besøk av fødestuen.
Synes det er litt lite?! Hva med pusteøvelser, avslapning, osv?

Vet dere om yogakurs e.l. på sommeren i Oslo?

(har lagt ut innlegget forskjellige steder jeg, kanskje det ikke var kult nok for "generell diskusjon"? [:(])

Hør med jordmor, hun har oversikt over alt dette [;)]

Hei,
av jordmoren på helsestasjonen fikk jeg en liste hvor det står:
"Dette er kun en oversikt over det tilbudet vi vet om. Vi går ikke god for noen av dem".
På helsestasjonen kunne de tilby en gratis-kveld, kanskje jeg rakk et kurs i slutten av august.

Jordmoren på sykehuset kunne ikke tilby besøk av fødeavdelingen, noe som er forståelig (jeg ville heller ikke likt å ha 12 gravide trampende inn på fødestua under fødselen). Samtidig har jeg inntrykk av andres tilbakemeldinger at akkurat det å se maskinene og fødestedet var det mest nyttige av hele kurset!

Pusteøvelser er gammeldags, sa jordmoren. Yogaøvelser i avslapning kunne kanskje være nyttig (ingen kurs mellom slutten av juni og slutten av august, bortsett fra et intensiv kurs i august).
Fikk beskjed om å massere mellomkjøttet (kjede og anus)med olje for å unngå ruptur (rift).

Sitter litt med inntrykket at det er bedre å melde seg på kurset enn å la være, samtidig som ingen av kursene jeg fant var optimale...

[&o]

Snakket såvidt med jordmor her om kurs, og hun sa at hun skulle prøve å få til et i løpet av sommeren, så jeg skulle slippe å vente helt til august (det blir litt for nært termin mente hun). Det hun har sagt er at det er litt samtaler om diverse rundt det å få barn og sånt, ingen pusteøvelser (hun fremhevet dette fordi det visstnok har vært vanskelig å få med mannfolk på kurs fordi de har fått for seg at man bare sitter i en sirkel og peser) og så er det i alle fall besøk på fødeavdelingen (man går nok ikke inn og ser på fødende eller sånne som nettopp har født, men på fødestuene, rommene, fellesrom, etc. Dersom det passer i forhold til ferie og sånt har jeg tenkt å melde meg på!

Back
Topp