Før dere begynte prøverør - blodprøver osv

.Anonym.

Glad i forumet
Sjekket legen din deg for om dere hadde svulster i hypofysen eller hypothalamus eller andre ting før medisinene ?? Eller mange blodprøver ?

Tror de bare sjekket hiv/aids og Hepatitt tror jeg

Tok bare de standard blodprøvene før vi begynte med prøverør. Men har tatt mange forskjellige blodprøver opp gjennom tidene, under utredning for ting. De tar nok bare slike blodprøver om de har mistanke om at noe er galt og det sjekker de jo under utredningen, ikke i forbinnelse med prøverør.

Også var de jo oppi inni der med innvendig ultralyd og sjekket om alt så rimelig normalt ut.

Advarsel;

Før din fruktbarhet behandling startes legen vil ønske å kontrollere funksjonen av binyrene og skjoldbruskkjertelen, og at du ikke har svulster i hypofysen eller hypothalamus kjertler i hjernen, eller høyere enn normale blod nivåer av et hormon som kalles prolaktin kan alle påvirker fertiliteten.

Fant dette på nettet, hvorfor gjør ikke legen det om det er anbefalt å gjør ? Leser på medisinene at du IKKE ska bruke de om du har det. Og det vet man vell ikke uten at legen har sjekket det

Slutt å Google å stol på legene som faktisk er utrolig dyktige innenfor sitt felt. Du blir bare enda mer bekymret av å lese sånn!

Sant det. Men hvorfor sjekker det ikke sånne ting da.

Fordi de aller aller aller fleste er helt friske. Så det er først om man har grunn til mistanke om at noe er galt at man trenger å sjekke. Legene vet hva de skal gjøre, og hvorfor. Dessuten følger de så tett opp at det ikke er noe problem. Jeg tror du burde sperre Google på PCen/mobilen din, hold deg unna all informasjon bortsett fra det du får av din egen behandler som kjenner deg og din kropp. Alt annet er faktisk irrelevant for deg. :)

Sant det. Men hvorfor sjekker det ikke sånne ting da.

De anser det nok ikke som nødvendig.
Kostnaden for prøverørs ville nok ha blitt betydelig høyere med tanke på omfanget, samt at ventelistene ville ha vært mye lengre.

Fordi de aller aller aller fleste er helt friske. Så det er først om man har grunn til mistanke om at noe er galt at man trenger å sjekke. Legene vet hva de skal gjøre, og hvorfor. Dessuten følger de så tett opp at det ikke er noe problem. Jeg tror du burde sperre Google på PCen/mobilen din, hold deg unna all informasjon bortsett fra det du får av din egen behandler som kjenner deg og din kropp. Alt annet er faktisk irrelevant for deg. :)
Ja jeg burde vell stengt alt sånn. Uff..

Prolaktin er jo enkelt å sjekke og det er det nok faktisk en del av oss som har fått gjort uten å tenke over det. Det gjøres via blodprøve. Om man da har veldig høyt nivå, går man videre for å finne ut om det høye nivået f.eks. skyldes en (som oftest) godartet svulst på hypofysen. I såfall finnes det behandling mot dette og man kan fint gjennomgå assistert befruktning i etterkant. Ingen grunn til å google deg i hjel. Legene er stort sett mer enn oppdaterte på hva som bør sjekkes på forhånd, så stol på at de kan jobben sin! :)

Advarsel;

Før din fruktbarhet behandling startes legen vil ønske å kontrollere funksjonen av binyrene og skjoldbruskkjertelen, og at du ikke har svulster i hypofysen eller hypothalamus kjertler i hjernen, eller høyere enn normale blod nivåer av et hormon som kalles prolaktin kan alle påvirker fertiliteten.

Fant dette på nettet, hvorfor gjør ikke legen det om det er anbefalt å gjør ? Leser på medisinene at du IKKE ska bruke de om du har det. Og det vet man vell ikke uten at legen har sjekket det
Hvor fant du det?
Jeg er i gang med prøverørsmetoden. Har ikke hatt noen slike tester. Hiv, aids, hepatitt har jeg tatt. Og målt eggreserver selvsagt. Skjoldbruskkjertelen nå nettopp etter at jeg selv ba fastlegen om det. Har mistet 4 ganger og har ingen spesielle funn.
Dersom det hadde vært viktig og avgjørende å sjekke slikt som du har funnet frem til hadde det vært standard ved alle sykehus og IVF klinikker.

Hold deg unna Google!!!:D Du kommer til å bli gal og stresse deg i stykker om du ikke legger fra deg dette nå. Stol på legen, og spør legen din underveis om ting du lurer på. Du er jo bare så vidt igang med dette. :)

Om legen mistenker at du feiler noe, så sjekker de det. Om de skulle sjekket for alt mulig, så hadde vi kommet til å måtte betale vesentlig mer i egenandel hos legen enn hva vi gjør. Grunnen til at det stå at legen bør/skal/kommer til å sjekke ditten og datten her og der, har med at de er nødt til å skrive slik pga lover og regler i EU.
Sier som de andre, hold deg unna Google og stol på legen din. Så ville jeg kanskje bedt om hjelp til å takle alle disse tankene.

Back
Topp