M
Moderator Tone
Guest
Er du flink til å følge vaksinasjonsprogrammet til deg selv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Du kan sjekke på mine vaksiner hvilke du har og når. Stivkrampe/difteri/polio/kikhoste skal du jo revaksineres for hvert 10. år.. Ingen som kommer og minner deg på det, det er noe man får selv ansvar for å huske.. Dessverre - hadde vært kjekt med en mail eller noe.Altså, har fått alle sprøytene jeg skal ha til nå, og ikke fått beskjed om at jeg trenger påfyll eller noe. Har i alle fall antistoffer mot rubella, ellers vet jeg ikke.
Men tok ikke influensavaksine da jeg var gravid. Hvis det virkelig er slik at alle gravide anbefales å ta den så syns jeg det er dårlig implementert i helsevesenet, for ingen nevnte det før jeg spurte selv. Ble altså til at jeg ikke tok den, og fikk ikke influensa heller.
Du kan sjekke på mine vaksiner hvilke du har og når. Stivkrampe/difteri/polio/kikhoste skal du jo revaksineres for hvert 10. år.. Ingen som kommer og minner deg på det, det er noe man får selv ansvar for å huske.. Dessverre - hadde vært kjekt med en mail eller noe.
Syns ærlig talt man kunne hatt et system for påminnelser av slikt, spesielt nå som "alt" digitaliseres og "alle" bruker mail, det kunne jo vært automatisk. Men helt ærlig, om ikke jeg hadde hørt det her og nå, hvordan vet man liksom at man SKAL revaksineres da? har aldri fått beskjed om det, hørt det hos lege eller noe... Hvis det er så viktig, hvorfor nevner ikke fastlegen det når man er innom der?
Ja, altså. Jeg fikk jo digipost om å ta celleprøve fordi jeg blir 25 i år.. Og SMS fra FHI om hpv-vaksinen i fjor..
Burde sendt en sms til alle som ble.. 23..? Og påminnet om dette..
Jeg fikk vel info om dette da jeg tok siste vaksinen på vaksineprogrammet. Bare en sånn lett "dette er siste vaksinen du får i programmet, heretter må du passe på selv". Da går man jo på grunnskolen - veldig begrenset på hva man husker da.
Så. Ja. Burde vært bedre informert om...!
Nytter egentlig dårlig å si til en på ungdomsskolen at "du må huske vaksinene når du blir voksen" [emoji23]Hehe, ja man burde nesten få en påminnelse etter at man har blitt voksen.
Jeg tok heller ikke influensavaksinen da jeg var gravid (hadde ikke tatt den uansett da). Det var ingen som sa noe om den til meg heller, før på siste sv.kontroll. Først da nevnte jordmora vaksinen, men bare "ja, så finnes det en influensavaksine forresten, men den er det jo ikke vits i at du tar nå" (3 dager etter termin)..Altså, har fått alle sprøytene jeg skal ha til nå, og ikke fått beskjed om at jeg trenger påfyll eller noe. Har i alle fall antistoffer mot rubella, ellers vet jeg ikke.
Men tok ikke influensavaksine da jeg var gravid. Hvis det virkelig er slik at alle gravide anbefales å ta den så syns jeg det er dårlig implementert i helsevesenet, for ingen nevnte det før jeg spurte selv. Ble altså til at jeg ikke tok den, og fikk ikke influensa heller.