Følger du vaksinasjonsprogrammet på deg selv?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
Delvis, har tatt de vaksinene jeg "skal", men er ikke så flink til å passe på å ta påfyll.

Altså, har fått alle sprøytene jeg skal ha til nå, og ikke fått beskjed om at jeg trenger påfyll eller noe. Har i alle fall antistoffer mot rubella, ellers vet jeg ikke.

Men tok ikke influensavaksine da jeg var gravid. Hvis det virkelig er slik at alle gravide anbefales å ta den så syns jeg det er dårlig implementert i helsevesenet, for ingen nevnte det før jeg spurte selv. Ble altså til at jeg ikke tok den, og fikk ikke influensa heller.

Har ikke tatt stivkrampe, blir vel snart på tide?:p svaret er nei. Men tar det jeg skal gjennom jobben, hepatitt b(?). Influensavaksine har jeg ikke lyst til å ta hvert år. Det er jo kanskje stygt av meg som helsepersonell.

Altså, har fått alle sprøytene jeg skal ha til nå, og ikke fått beskjed om at jeg trenger påfyll eller noe. Har i alle fall antistoffer mot rubella, ellers vet jeg ikke.

Men tok ikke influensavaksine da jeg var gravid. Hvis det virkelig er slik at alle gravide anbefales å ta den så syns jeg det er dårlig implementert i helsevesenet, for ingen nevnte det før jeg spurte selv. Ble altså til at jeg ikke tok den, og fikk ikke influensa heller.
Du kan sjekke på mine vaksiner hvilke du har og når. Stivkrampe/difteri/polio/kikhoste skal du jo revaksineres for hvert 10. år.. Ingen som kommer og minner deg på det, det er noe man får selv ansvar for å huske.. Dessverre - hadde vært kjekt med en mail eller noe.

... Og ja, jeg er vaksinert mot det på vaksineprogrammet + hep a og b.. Skal ta hpv om noen mnd, og revaksinerte meg i fjor med kombinasjonsvaksinen. Skal også ta ny rubella, da denne er blitt dårlig.

Har ikke tatt vaksine siden bcg`en på ungdomsskolen, så må vel nesten si nei da. Siden det egentlig skal fylles på.
HPV har jeg heller ingen planer om å ta, og er glad det er lenge til jeg må ta det valget for lillefrøkna.
Synes de bivirkningene som er meldt inn i andre land er litt for skumle enda, selv om de sier det ikke er sammenheng. (og nei, jeg er ingen vaksinemotstander, frøkna har fått de hun skal ha til nå).

Du kan sjekke på mine vaksiner hvilke du har og når. Stivkrampe/difteri/polio/kikhoste skal du jo revaksineres for hvert 10. år.. Ingen som kommer og minner deg på det, det er noe man får selv ansvar for å huske.. Dessverre - hadde vært kjekt med en mail eller noe.

Syns ærlig talt man kunne hatt et system for påminnelser av slikt, spesielt nå som "alt" digitaliseres og "alle" bruker mail, det kunne jo vært automatisk. Men helt ærlig, om ikke jeg hadde hørt det her og nå, hvordan vet man liksom at man SKAL revaksineres da? har aldri fått beskjed om det, hørt det hos lege eller noe... Hvis det er så viktig, hvorfor nevner ikke fastlegen det når man er innom der?

Har fått beskjed om å oppdatere barne vaksinene, så jeg må få det gjort :)

Syns ærlig talt man kunne hatt et system for påminnelser av slikt, spesielt nå som "alt" digitaliseres og "alle" bruker mail, det kunne jo vært automatisk. Men helt ærlig, om ikke jeg hadde hørt det her og nå, hvordan vet man liksom at man SKAL revaksineres da? har aldri fått beskjed om det, hørt det hos lege eller noe... Hvis det er så viktig, hvorfor nevner ikke fastlegen det når man er innom der?

Ja, altså. Jeg fikk jo digipost om å ta celleprøve fordi jeg blir 25 i år.. Og SMS fra FHI om hpv-vaksinen i fjor..

Burde sendt en sms til alle som ble.. 23..? Og påminnet om dette..
Jeg fikk vel info om dette da jeg tok siste vaksinen på vaksineprogrammet. Bare en sånn lett "dette er siste vaksinen du får i programmet, heretter må du passe på selv". Da går man jo på grunnskolen - veldig begrenset på hva man husker da.

Så. Ja. Burde vært bedre informert om...!

Ja, altså. Jeg fikk jo digipost om å ta celleprøve fordi jeg blir 25 i år.. Og SMS fra FHI om hpv-vaksinen i fjor..

Burde sendt en sms til alle som ble.. 23..? Og påminnet om dette..
Jeg fikk vel info om dette da jeg tok siste vaksinen på vaksineprogrammet. Bare en sånn lett "dette er siste vaksinen du får i programmet, heretter må du passe på selv". Da går man jo på grunnskolen - veldig begrenset på hva man husker da.

Så. Ja. Burde vært bedre informert om...!

Hehe, ja man burde nesten få en påminnelse etter at man har blitt voksen. :p

Hehe, ja man burde nesten få en påminnelse etter at man har blitt voksen. :p
Nytter egentlig dårlig å si til en på ungdomsskolen at "du må huske vaksinene når du blir voksen" [emoji23]
Noen kan vel huske det, men.. Ja. Påminnelser er kjekt gitt..!
Skjer sikkert etterhvert da ;)

Jeg tok heller ikke influensavaksinen da jeg var gravid (hadde ikke tatt den uansett da). Det var ingen som sa noe om den til meg heller, før på siste sv.kontroll. Først da nevnte jordmora vaksinen, men bare "ja, så finnes det en influensavaksine forresten, men den er det jo ikke vits i at du tar nå" (3 dager etter termin)..

Tok influensavaksine både første og andre svangerskap. Og så fylte de på med røde hunder(?) eller en av de andre som det var lengst tid siden jeg fikk. Husker ikke altså. Men er enig, det kunne vært en påminnelse eller app på et eller annet vis. Blir vel kanskje problematisk med hensyn til personvernet, men gjennom Digipost er jo ikke så dumt? Får også påminnelser om celleprøver der.

Jeg kan ikke ta enkelte vaksiner pga medfødt immunsvikt. Kan ikke ta vaksiner med svekkede levende virus. De er rett og slett farlige for meg.

Aldri fått beskjed om at noe skal fylles på som voksen annet enn stivkrampe. Den fikk jeg sist i 2010 pga menneskebitt, og kommer til å fylle på hvert 10. år.
Rubella har jeg hatt som barn, og har fortsatt bra med antistoffer :)

Skal ta påfyll igjen i løpet av neste år tror jeg det er. Har tatt alle vaksiner jeg skal gjennom vaksinasjonsprogrammet (også bcg ettersom den var i det ordinære programmet da jeg var barn/ungdom) og fått påfyll. Har antistoffer mot rubella. Tar også influensavaksine hvert år grunnet grunnsykdommer hos meg som gjør det nødvendig.

Ang det å bli minnet på vaksine. De som har vært i militæret får vistnok påfyll da... Holdt på å si at alle mannfolk får påfyll i militæret, men nå er det jo krav om kvinner også [emoji4]

Jeg tok påfyll når jeg måtte ta vaksiner pga reise. Når jeg først stressa med det...
Ellers tar jeg influensavaksine hvert år pga jeg blir alltid dausjuk av influensa og fått det overraskende ofte. Og bruket lang tid på å bygge opp kroppen fra sykdom. Livskvaliteten steg betraktelig etter den vanen kom..

Hadde lave tall på rubella, så må ta den påny etter svangerskapet.

Har vurdert hpv men jeg har dårlig råd og når det har vært gratisprogrammer for studenter, så er jeg for gammel..

Fikk kombinasjons vaksinen for litt over 6 år siden, og burde tatt hepatitt B, men er utrolig treg der noe som er synd siden jeg ofte er i Egypt hvor de har flere tilfeller av hepatitt B men alt annet skal jeg være godt beskyttet mot og kommer til å ta en ny kombinasjons vaksine om litt over 3 år [emoji4]

Back
Topp