Følger dere legens 28 dagers syklus eller din egen for utregning av termin?

Rafi

Glad i forumet
Grunnen til at jeg spør er at jeg har 35 dagers sykluser, og det hadde jeg også sist nå som jeg ble gravid. Legen min regnet termin min ut etter 28 dagers syklus, og sier jeg nå er en uke lenger enn det jeg jo egentlig er. Det er jo til å bli forvirra av  så hva gjør dere?? 

jeg har regnet etter 27-28 dager, er det jeg har til vanlig [:)] vet du når du hadde el da? for da kan du isåfall regne etter det [:)]

Jeg regner også 28 dager enn så lenge. Frem til UL i hvertfall[:)]

jeg regner ut i fra mine sykluser, skal jeg regne¨på 28 dagers syklus blir jo alt feil spesielt når eggløsningen er.. jeg har aldri hatt 28 dagers syklus heller, min korteste har vært 31 dager og lengs har vært 45 dager. så nå har jeg godt ut i fra en syklus på 43

Jeg vet jo nøyaktig når jeg hadde EL og at vi kun hadde sex de to dagene. Så utregningen for min del er ganske enkel. Men legen min ville ikke høre snakk om 35 dagers syklus, enda jeg vet helt sikkert at det stemmer. Så hun skrev termindato en uke tidligere enn jeg tror jeg har.....

rekner etter min egen nå... men blir jo sikrere etter ul... da går jeg etter den [:D]

rare legen dIN[8|][8|][8|][8|][8|][8|][8|]

Siden du vet når el va så gå ut i fra det da, og så får du få henne til å forklare deg hvorfor 28 dagerssyklus og se om det stemmer med når du hadde el , det er jo forskjell på 28 dager kontra 35 dager, det kan tilsi en hel uke...

sikkert helt på jordet nå.. men hvordan vet man hvor lang syklus man har?
hvordan regner man det ut?

ORIGINAL: tigergirl

rare legen dIN[8|][8|][8|][8|][8|][8|][8|]

Siden du vet når el va så gå ut i fra det da, og så får du få henne til å forklare deg hvorfor 28 dagerssyklus og se om det stemmer med når du hadde el , det er jo forskjell på 28 dager kontra 35 dager, det kan tilsi en hel uke...

Ja det tilsier jo faktisk en hel uke i mitt tilfelle. Men er vel best å vente til UL slik at man får litt mer nøyaktig utregning kanskje. Jeg velger å stole på meg selv så lenge [;)]

Jeg har tidligere forklart legen min hvor lang syklus jeg har hatt før sv.skapet oppsto. Syns det er dumt av legen å gå ut i fra en 28 dagers syklus, kun fordi det er normalt. Er jo ikke nødvendigvis normalt for alle...burde vært stander at de gikk ut ifra den enkelte sin syklus...

hvet akkurat når jeg hadde el. og har sklus på 36 dager, termin ble ca 24 når man regner syklus lengde og siste mens dag, men en dag eller to forskjell hvis jeg regner etter el..........

akkurat nå er jeg litt forvirra hva jeg skal gå etter, så kommer til å snakke med legen. men hvis han går ut etter 28 dager........
blir jo mere riktig å gå ut ifra el da???

komplisert

Jeg har brukt lengden på de to foregående syklusene (30 dager). Jeg har hatt alt fra 25 til 35 dagers syklus, så det er ikke så godt å vite hvordan syklusen da jeg ble gravid var egentlig.

Min egen, jeg har 5 ukers syklus for tiden.

(med forrigemann hadde jeg EL syklusdag 50 eller noe sånn, jeg kan ikke følge noe 28-dagers opplegg.)

Det justeres uansett på UL om noen mnd.

Hmm jeg regner nå med 33dagers syklus da jeg har dette som gjenomsnitt. Syklusen min varierer fra 31-34dager, men det skal jo bli spennende og se hva gynekologen kommer fram til den 30juni når jeg skal på tilig UL.

ORIGINAL: *Emma08*

sikkert helt på jordet nå.. men hvordan vet man hvor lang syklus man har?
hvordan regner man det ut?

Den dagen mensen starter er dag 1 i en syklus. Den dagen neste mens starter, er dag 1 i den neste, altså er siste dag før mensen starter siste dag i forrige syklus, da er det bare å telle. Dersom man har regelmessig mens, er det greit. For dem som ikke har det er det litt mer uforutsigbart, noen av oss måler tempen hver morgen sånn at vi vet når vi har eggløsning (tempen stiger dagen etter EL grunnet  hormonelle endringer, forblir høy frem  til mens(eller i ca tre mnd for oss nå som vi er gravide))

Sist fortalte jeg bare legen hvor langt på vei jeg var. Fikk tidlig UL grunnet blødning, da satte de en termin noen dager unna det jeg hadde beregnet, men på ordinær UL ble den flyttet tilbake (og litt til)

jeg beregner utfra at jeg hadde eggløsning syklusdag 21, skulle jeg gått ut fra 28 dagers syklus hadde jeg vært ei uke lenger kommet. hva legen forholder seg til vet jeg ikke enda, men normal oppfølging tilsier jo bare en kontroll før ordinær ul, så om vi er ei uke uenige, så tar jeg det ikke så tungt, avventer UL-terminen i september. Inntil det forholder JEG meg til min beregnede termin 26. februar, ikke "menstermin" 19. februar. Vi får se hva legen sier, ny lege siden  sist (Eller, rettere sagt, sist hadde jeg vikar for den forrige fastlegen, jeg har fått ny fastlege, og vikar for den nye fastlegen...) men jeg kommer til å svare utfra egne beregninger når jeg bestiller timen i alle fall.

Back
Topp