ORIGINAL: *Emma08*
sikkert helt på jordet nå.. men hvordan vet man hvor lang syklus man har?
hvordan regner man det ut?
Den dagen mensen starter er dag 1 i en syklus. Den dagen neste mens starter, er dag 1 i den neste, altså er siste dag før mensen starter siste dag i forrige syklus, da er det bare å telle. Dersom man har regelmessig mens, er det greit. For dem som ikke har det er det litt mer uforutsigbart, noen av oss måler tempen hver morgen sånn at vi vet når vi har eggløsning (tempen stiger dagen etter EL grunnet hormonelle endringer, forblir høy frem til mens(eller i ca tre mnd for oss nå som vi er gravide))
Sist fortalte jeg bare legen hvor langt på vei jeg var. Fikk tidlig UL grunnet blødning, da satte de en termin noen dager unna det jeg hadde beregnet, men på ordinær UL ble den flyttet tilbake (og litt til)
jeg beregner utfra at jeg hadde eggløsning syklusdag 21, skulle jeg gått ut fra 28 dagers syklus hadde jeg vært ei uke lenger kommet. hva legen forholder seg til vet jeg ikke enda, men normal oppfølging tilsier jo bare en kontroll før ordinær ul, så om vi er ei uke uenige, så tar jeg det ikke så tungt, avventer UL-terminen i september. Inntil det forholder JEG meg til min beregnede termin 26. februar, ikke "menstermin" 19. februar. Vi får se hva legen sier, ny lege siden sist (Eller, rettere sagt, sist hadde jeg vikar for den forrige fastlegen, jeg har fått ny fastlege, og vikar for den nye fastlegen...) men jeg kommer til å svare utfra egne beregninger når jeg bestiller timen i alle fall.