Føler meg så mislykket som mamma :(

HaRemamma

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hei alle sammen! Lille Viljar kom til verden 11.oktober klokken 10.40 etter nesten 24 timer med intense rier. ❤️ Prøver nå å få til ammingen med han, fikk det aldri til med de to eldste jentene mine.
Denne gangen har jeg lest, fått undervisning på sykehuset. Men jeg er Såe, så fryktelig sår. Bruker mam kompress og det hjelper på.
Men har måtte ty til mme flere ganger nå, på sykehuset tok de han og spurte om de kunne gi det. For han kunne henge i puppen 24/7 og aldri fornøyd. Sovnet kun etter mme.

Kom hjem igår, og har sovve en time. Jeg er utslitt og konstant på gråten. Har ammet han nesten 3 timer i strekk nå og han vil bare ha mer, er ikke fornøyd. Så endre opp med mme og han sovnet tvert...

Skal kontakte helsestasjonen i morgen, men måtte bare få det ut. Er så fryktelig sliten og frustrert.
 
Innom fra septemberklubben og ville bare skrive litt i tilfelle det kan være til trøst.
Det var likt hos meg både med forrige gang og nå. Ble fryktelig sår og til tross for at baby lå konstant ved puppen så fikk hun ikke nok. Selvom jeg hadde nok råmelk så tok det tid før melkeproduksjonen kom skikkelig igang. Løsningen her ble amming det jeg orket, pumping og mating med flaske og mme hvis ikke jeg hadde nok. Litt pes i starten da det ok ca en time å pumpe nok melk, men det har vist seg å være verdt det. Nå 4 uker etter så ammer jeg om natten og innimellom på dagen. Ellers pumper jeg og gir med flaske, og i de tilfellene hvor jeg ikke har hatt nok har hun fått mme i tillegg. I starten føltes det kjipt å gi mme men de følelsene er heldigvis borte nå. Alt hun kan få av mm er bra og jeg er fornøyd så lenge hun får det jeg har. Litt mme i ny og ne er helt i orden.
Lykke til videre :)
 
Hei alle sammen! Lille Viljar kom til verden 11.oktober klokken 10.40 etter nesten 24 timer med intense rier. ❤️ Prøver nå å få til ammingen med han, fikk det aldri til med de to eldste jentene mine.
Denne gangen har jeg lest, fått undervisning på sykehuset. Men jeg er Såe, så fryktelig sår. Bruker mam kompress og det hjelper på.
Men har måtte ty til mme flere ganger nå, på sykehuset tok de han og spurte om de kunne gi det. For han kunne henge i puppen 24/7 og aldri fornøyd. Sovnet kun etter mme.

Kom hjem igår, og har sovve en time. Jeg er utslitt og konstant på gråten. Har ammet han nesten 3 timer i strekk nå og han vil bare ha mer, er ikke fornøyd. Så endre opp med mme og han sovnet tvert...

Skal kontakte helsestasjonen i morgen, men måtte bare få det ut. Er så fryktelig sliten og frustrert.
Jeg var sykt sår med første, hun også lå mye til. Har du sett om du har mye for/sukker melk? Jeg fikk for mye melk fordi hun lå så mye te og måtte derfor amme mye, mens hun andre brukte vi mer tutt på sykehuset og då fikk eg passe med melk, jeg ble mindre sår og babyen var mer fornøyd. Mine har hatt et ekstremt suge behov, burde hatt tutt til første også men då følgte eg rådet om å vente, andremann fikk på sykehuset....men passet på at hun lå ofte til men heller i kortere doser.
 
Synes dette ammepresset er helt vilt fra sykehuset sin side. De presset stakkars gutten min gang på gang inn mot puppen og han bare skrek. Han klarte ikke gape skikkelig. Fikk litt mme i tillegg men det var jo ikke nok. Da vi kom hjem fra sykehuset bare skrek han konstant. Sånn 2 timer utrøstelig i strekk. Tett i nesen og surklete i halsen var han også. Ikke rart han ikke ville ha pupp. Han fikk jo ikke puste. Dro tilbake til Ullevål og fikk snakket med ny jordmor og lege og det viste seg at han var underernært og derfor han gråt. Så nå får han litt pupp på dagen, pumpet melk (ca 30-40 % av dagsbehovet) og resten mme. Gutten er mett og fornøyd og legger endelig på seg. Synes ikke man skal ha dårlig samvittighet. Man gjør sitt beste [emoji1]
 
Huff, sender en stor klem. Vet det er fryktelig slitsomt når man står i det, spesiely når man virkelig kun ønsker å få dey til!

Har nevnt det før, men gjentar det heller - med første brukte jeg lang tid. På sykehuset var det ikke noe melk å hente hos meg; men de vegret seg mot å gi mme. Ikke før på tredje dagen når vi skulle dra hjem, prøvde de. Hn slukte det rått og sluknet mef en gang.
I tre mnd delammet jeg; prøvde med pupp først, begge sider og så fikk han tilnærmet full dose mme (som om det ikke kom.noe sv puppen) - gulpet sjelden :/ pumpet mellom slagene, men kom jo nesten ikke noe og vurderte ofte å gi opp. Spesielt i starten, nipplene var så såre at jeg gråt hver gang han fikk tak, det var så vondt.
Til slutt ble det til sår, og måtte rett og slett ta en pause; når det bare kom blod i pumpen stoppet jeg noen dager. Irriterte meg egentlig met enn noe annet at folk bare var hyggelige og sa at det ble folk av flaskebarn og, og st jeg ikke skulle stresse med det.

Men ga heller ikke helt opp; og etter tre mnd merket vi forskjell. Plutselig så gulpet han etter full dose, oftere og oftere. Trappet ned på mme og til slutt fullammet jeg.

Var jo noen positive sider ved det og; pappaen fikk følelsen v å kunne delta litt mer, d han kunne gi mme (var spesielt deilig på natten, du ;)).
 
Det er vel ingen skam å gi barnet litt mme så du får litt ro? Da får puppene hvilt seg, du får kanskje sovet litt, og babyen får også slappet av. Jeg hadde en skikkelig sårbar dag både dag 3 og 4, og gråt for ganske mye. Husk at det er en del av barseltiden det også - det er lov å være sårbar og lei seg!
Jeg er også kjempesår på ene siden. Har hatt tidenes brystspreng, og småen har ikke fått skikkelig tak. Vi er på dag 5 i dag, og det er allerede bedre. Smør masse med purelan, luft puppene når du kan, og gi småen litt erstatning. Vi gjorde det med førstemann uten at det ødela på noen måte for amming eller annet :)
Sender deg en klem <3
 
Jeg fikk lille Mina den 5 oktober. Fra første amming fikk jeg bildene brystvorter og masse smerter. Fikk hjelp til å hente henne på hver gang og det endte bare opp med å bli mer og mer sårt.

Nå kombinerer jeg pumping, håndmelking, mme og amming. Takket være dette har nå ene brystvorten min grodd, den andre er nesten det og Mina har fått bedre kontroll med å få opp munnen og legge ned tungen.

Men skal ikke lyve og si det ikke er tøft.
Hadde også TIDENES brystspreng da jeg kom inn på sykehuset på mandag at de lurte på om det kunne være betennelse.
Fikk tidenes hjelp av en JM på sykehuset som håndmelket meg to ganger mens jeg var på sykehuset fordi det var så sprengt. Mina fikk ikke brystet i munnen, det var smertefullt og pumpet lite til ingenting.
Har hylgrått flere ganger, følt meg udugelig og gråt senest for 1 time siden fordi jeg er redd jeg ikke har nok melk til henne. Ammet jeg er hun sulten etter 1 time og vi må enten da ta pumpet melk for da får jeg ut litt mer eller mme...

Er utrolig tøft og jeg har ikke noe gode råd bortsett fra at du må huske at hvordan du har det er også viktig :Heartred

Sender deg en god klem :Heartred
 
Vet jeg ikke skal føle det slik. Har oppfostret to eldste på mme og de tok Inge skade av det. Men denne gangen merker jeg ekstra godt presset fra alle kanter om at jo amming det må jeg være FLINK å få til! Etter nok en urolig natt ga jeg mme. Han slukte hele flaska. Og nå etter 4 tima uten amming fikk han ingenting utav venstre bryst, svelget ikke noe. Jeg får heller ikke håndpumpet ut noe dær.

Føler jeg rett og slett ikke har nok melk og han blir urolig og sliter og gråter ved brystet.

Er veldig nær å gi opp hele ammingen, gått helt i kjelleren og gruer meg til når han våkner. Har så vondt.
 
Jeg fikk aldri nok melk til førstemann, han var ikke klar for å die før han var fem uker, og da var det visst for sent. Føltes som et stort nederlag, spesielt da han måtte sondemates i noen måneder fordi han ikke ville ta flaske mer.

Det som hjalp mitt brustne mammahjerte var å delamme hele veien. Barnelegen fortalte meg at det ikke er mye som skal til, 20 ml om dagen, så får barnet alle fordelene som følger med morsmelk. Hvis det føles veldig viktig for deg å amme, så kan det kanskje være en trøst? Men går det ikke, så går det ikke. Barnet tar mer skade av deprimert og utslitt mamma enn av manglende amming.
http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Stor klem til deg! Du er en fantastisk mamma so bare vil det beste for ungene dine, og jobber så sykt hardt for det!
 
Først og fremst vil jeg bare gratulere deg så masse med lille Viljar! Nydelig navn :)
Men det høres fryktelig tungt ut dette, og jeg skjønner at du er veldig sliten og frustrert. Håper du får masse god hjelp på helsestasjonen, og at svarene her kan hjelpe deg også. Jeg er sikker på at du er og blir en fantastisk mamma for Viljar!
 
Sender deg en stor klem ♥ Jeg kjenner meg så godt igjen. Ammingen var vanskelig med første. Delammet i 2-3 mnd, men det var ofte ikke koslig da han var urolig ved brystet. Ammet, pumpet og ga mme. Nå har jeg en datter på 5 uker. Og det er akkuratt det samme nå. Var så sår etter to dager, tok pause. Pumpet og ga både mm og mme. Melken kom på dag 5. Men etter det vil hun bare amme i blandt. Hver gang hun ikke vil, blir jeg så lei meg. Men jeg vil samtidig ikkr gi opp. Får se hvor lenge jeg klarer dette.
 
Hei alle sammen! Lille Viljar kom til verden 11.oktober klokken 10.40 etter nesten 24 timer med intense rier. ❤️ Prøver nå å få til ammingen med han, fikk det aldri til med de to eldste jentene mine.
Denne gangen har jeg lest, fått undervisning på sykehuset. Men jeg er Såe, så fryktelig sår. Bruker mam kompress og det hjelper på.
Men har måtte ty til mme flere ganger nå, på sykehuset tok de han og spurte om de kunne gi det. For han kunne henge i puppen 24/7 og aldri fornøyd. Sovnet kun etter mme.

Kom hjem igår, og har sovve en time. Jeg er utslitt og konstant på gråten. Har ammet han nesten 3 timer i strekk nå og han vil bare ha mer, er ikke fornøyd. Så endre opp med mme og han sovnet tvert...

Skal kontakte helsestasjonen i morgen, men måtte bare få det ut. Er så fryktelig sliten og frustrert.

Sniker....
Spør etter ei flaske Syntocinon fra fastlegen. Det hjalp meg å få opp melkeproduksjonen. Ammeskjold ( medela sine syns jeg var best) kan hjelpe mot sårhet. Begge disse er starthjelp og ingen fast løsning.
Jeg hadde både sårhet og lite melk i starten, men etter disse hjelpemidlene ( + multimam- kompresser) kunne jeg etter hvert fullamme.

Husk at delamming er fantastisk det også! Hvis det blir for tøft å oppnå fullamming, hvorfor ikke være fornøyd med delamming :happy:?! Det er supert det også og kjempebra for bebis. Det må ikke være full-pupps-løsning :).
Bebis har det best når mamman har det bra! Du skal ha det bra du også!
Lykke til kjære mammaen:thumright:Heartred
 
Back
Topp