Føler meg rådvill, tips anyone?

Rose88

Betatt av forumet
Har ei på 6,5 mnd som ikke vil ha fast føde. Har prøvd forskjellige typer grøt, banan, avokado, middagsglass, smoothie, gulrot og søtpotet. Hun vil ikke ha noe.. Kjenner jeg begynner å bli frustrert og rådvill her.. Noen som har vært i samme situasjon og det har løsnet, evt har noe tips?
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Har ei på 6,5 mnd som ikke vil ha fast føde. Har prøvd forskjellige typer grøt, banan, avokado, middagsglass, smoothie, gulrot og søtpotet. Hun vil ikke ha noe.. Kjenner jeg begynner å bli frustrert og rådvill her.. Noen som har vært i samme situasjon og det har løsnet, evt har noe tips?
Det forstår jeg er slitsomt! Du kan prøve å røre ut litt av matvaren i mm/mme avhengig av hva hun spiser til vanlig. Da venner hun seg til smaken sammen med noe du vet hun liker. Start med veldig lite og øk på etter hvert som hun venner seg til det :)
 
Er vel helt vanlig at de helst vil leke med og utforske maten i den alderen, mm eller mme skal fremdeles være hovednæringskilden en god stund til. Har du lest om baby led weaning, kanskje det kunne vært noe?
 
Sett henne ved bordet og la henne leke med maten. Etterhvert vil det komme. Storebror her var matvrak fra han fikk prøve første gang 4 mnd, mens lillesøster nektet noe som helst før hun var over 7 mnd. Men siden har hun ikke sluttet å spise heller
 
Helt vanlig. Er bare noen få babyer som faktisk spiser seg Mette på fast føde veldig raskt.
Min første var sånn. Ikke interessert i å bli matet, prøvde i 1 måned fra 6-7 mnd og progresjonen var omtrent ikke tilstedeværende.
Så da la jeg vekk tanken om at babyer må ha most mat for det ville jo ikke min, og leste meg opp på babystyrt mattilvending/ BLW i stedet. Noe som egebtlig tar utgangspunkt i babyens naturlig utvikling av motoriske og sensoriske egenskaper både med hender og munnen slm sanseapparat. Etter bare noen uker satt gutten og spiste 1 hel brødskive med leverpostei for egen maskin. Delte bare i 4 store biter og han åt alt, styrte tygging og regulere bitene om de ble for store. Han har vært matglad siden.
Gjorde det samme med neste baby, og det gikk også veldig bra. Bare mest smaking på og spytte ut mat mellom 6-8 mnd også løsna det og hun spiste fiskekaker, potetmos, grøt med skje (ga henne skjea også førte hun den til munnen selv), brødskiver, bananlapper, pasta osv.
 
Er vel helt vanlig at de helst vil leke med og utforske maten i den alderen, mm eller mme skal fremdeles være hovednæringskilden en god stund til. Har du lest om baby led weaning, kanskje det kunne vært noe?
Har det. Og jeg har lyst til å prøve det, men jeg er så redd for at hun skal bli kvelt, det stresser meg skikkelig.
 
Helt vanlig. Er bare noen få babyer som faktisk spiser seg Mette på fast føde veldig raskt.
Min første var sånn. Ikke interessert i å bli matet, prøvde i 1 måned fra 6-7 mnd og progresjonen var omtrent ikke tilstedeværende.
Så da la jeg vekk tanken om at babyer må ha most mat for det ville jo ikke min, og leste meg opp på babystyrt mattilvending/ BLW i stedet. Noe som egebtlig tar utgangspunkt i babyens naturlig utvikling av motoriske og sensoriske egenskaper både med hender og munnen slm sanseapparat. Etter bare noen uker satt gutten og spiste 1 hel brødskive med leverpostei for egen maskin. Delte bare i 4 store biter og han åt alt, styrte tygging og regulere bitene om de ble for store. Han har vært matglad siden.
Gjorde det samme med neste baby, og det gikk også veldig bra. Bare mest smaking på og spytte ut mat mellom 6-8 mnd også løsna det og hun spiste fiskekaker, potetmos, grøt med skje (ga henne skjea også førte hun den til munnen selv), brødskiver, bananlapper, pasta osv.
Jeg har tenkt på det, jeg er bare så redd for at hun skal bli kvelt. Jeg blir helt stresset av tanken og redd for at jeg da skal få panikk og ikke får hjulpet henne.
 
Hva har du lest om det? Jeg har ikke begynt noe særlig med mat enda, men har lest hele den originale boka av Gill Rapley og Tracy Murkett. Den er grundig og ble veldig beroliget og føler meg helt trygg nå. Å mate barn med skje har like stor sjanse (veldig liten) for kveling som blw, i følge dem. Det finnes kanskje en tilsvarende på norsk, som noen andre kan anbefale, hvis du heller vil lese det :)

Viktig at maten har riktig form, at du unngår noen typer matvarer og at baby aldri er alene, men les deg skikkelig opp på det selv!

6,5 måneder er fremdeles veldig tidlig og nå er det bare utforsking som er poenget, uansett hva du går for. Så ville tatt det med ro :Heartred
 
Last edited:
Back
Topp