Føler meg presset til å ta kvalmestillende tabletter av jobben :-( lang..

Marlex

Glad i forumet
Etter å ha vært sykemeldt i 9 uker pga av svangerskapskvalme ble jeg oppmuntret til å ta kvalmedempende medisiner for å komme meg fortere i jobb igjen. ( Er førskolelærer i en barnehage, ikke lett å kombinere med kvalme og oppkast) Jeg har ikke gått ned i vekt fordi å være i ro og å ta det med ro hindrer den værste kvalmen, og slik unngår jeg å kaste opp mer enn et par ganger om dagen. Jeg er også flink til å spise regelmessig for å holde kvalmen under kontroll. Jeg er skeptisk til å ta medikamenter i graviditeten, og vegrer meg til og med for å ta paracet... Men nå har altså sjefen og en representant fra bedriftshelsetjenesten anbefalt at jeg skal prøve nozinan og afipran (i kombinasjon) i 2 uker for å se om det har noen virkning. Listen er lang på mulige bivirkninger, og den vanligste er sløvhet/ tretthet. ( Depresjon er også vanlig, noe jeg er disponert for å få. Har tidligere hatt svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon...) Jeg forstår ikke at det skal være bedre å "dope" seg og sove bort dagene, ikke kunne kjøre bil, ikke orke å være med ungene mine osv, enn å holde seg i ro og ha det tålig greit??! Jeg kan jo uansett ikke kjøre bil i 35 min til jobben hvis jeg blir sløv og trett?! Kjenner jeg er helt på gråten og føler meg presset til å utsette kroppen og babyen i magen for uante konsekvenser... Det er ikke påvist skader i 1.og 2.termin med bruk av disse medisinene, men fra 3.termin skal man ikke bruke dem da det kan føre til nevrologiske skader hos fosteret. Her går alle varsellampene mine av!!! Hvorfor ta sjansen liksom? Hva hadde dere gjort?!? :'(

Hør på kroppen din, de kan anbefale deg til de blir grønne, d betyr ikke at du trenger å følge disse "rådene".
Jeg mener, så lenge du har funnet en måte å takle tingene på uten medikamenter fortsetter du sånn, da går du bare til legen, å forlenger eventuell sykemelding og eventuelt blir satt over på svangerskapspenger.

Man skal alltid høre på hva kroppen sier, ønsker deg lykke til <3 å sender også en trøstende klem <3

Jeg hadde fått meg en legetime og fortalt legen om hvor talentløs de på jobben de er! 
Det er jo ikke anbefalt å ta det, med mindre man såvidt klarer å få i seg noe og går ned i vekt.. Som jeg har skjønt det.. 

Syns det er uprofesjonelt av jobben din.. 

Er jo ikke sikkert du er sånn som dette i mer enn noen få uker til.. :) 

Jeg hadde fått meg en legetime og fortalt legen om hvor talentløs de på jobben de er! 
Det er jo ikke anbefalt å ta det, med mindre man såvidt klarer å få i seg noe og går ned i vekt.. Som jeg har skjønt det.. 

Aldri i livet om jeg hadde gjort det! En jobb er ikke verdt det. Og de kan som sagt bare gi deg "råd". Si takk for tipset, men nei takk;-) Og forhåpentligvis så gir den verste kvalmen seg om noen uker:-) Lykke til!

LinnChristine skrev:
Hør på kroppen din, de kan anbefale deg til de blir grønne, d betyr ikke at du trenger å følge disse "rådene".
Jeg mener, så lenge du har funnet en måte å takle tingene på uten medikamenter fortsetter du sånn, da går du bare til legen, å forlenger eventuell sykemelding og eventuelt blir satt over på svangerskapspenger.

Man skal alltid høre på hva kroppen sier, ønsker deg lykke til <3 å sender også en trøstende klem <3

Takk for svar! Godt å få oppbacking på å stå på mitt og selv bestemme hva jeg putter i kroppen min. ;-) Trenger litt selvtillit for å stå imot "anbefalingene" :-)

Oy...leste litt fort der. Trodde du var 9 uker på vei, men du er jo 17;-) tenkte at kvalmen ga seg i ca uke 12-16;-)  hehe. Men kan jo være det gir seg om ikke så lenge uansett. You never know:-)

Uff, dette hørs ut som en lei situasjon.Har lignende problemer med sjefen min.
Men ut ifra hva du skriver hadde nok varsellampene mine gått også. Jeg ville ikke tatt sjansen på å ta medikamenter som kan føre med seg skader, selvom det står at det ikke skal skje i 1 og 2 trimester. Helsa di og babyen sin kommer først, og ingenting er sikkert når man tar piller.. Når i tillegg en bivirkning er sløvhet og tretthet, og en annen risiko er depresjon, så får du jo ikke jobba da heller. Du som jobber i barnehage, der det jo ganske viktig å være opplagt, barn følger sjeldent ditt tempo. Også har du barn hjemme som skal tas vare på. Hvis du føler deg skikkelig presset til dette hadde jeg bedt om en time hos jordmor eller lege og forklart hva du føler å synes. De har kansje et annet syn på saken.
Jeg hadde ikke gått med på dette iallefall.

Håper alt løser seg for deg :) Dette er jo det siste man vil bekymre seg over når en går gravid :/

Live2Learn skrev:

Jeg synes også at det var litt ekstremt å anbefale disse når jeg ikke har gått ned i vekt. Kanskje det var min egen feil som nevnte at vekten svinger og at jeg på forrige kontroll hadde ketoner i urinen... (Synes det er vanskelig å bli trodd på at jeg faktisk sliter med kvalme når jeg ser like "frisk og fin" ut og ikke har gått ned i vekt) :-( Men uansett så føler jeg de overtramper litt når de foreslår behandlingen videre... De er jo ikke leger, liksom! Hadde forslaget komt fra legen hadde det kanskje vært annerledes, men han synes jo også at det er unødvendig!

tessaeng skrev:
Uff, dette hørs ut som en lei situasjon.Har lignende problemer med sjefen min.
Men ut ifra hva du skriver hadde nok varsellampene mine gått også. Jeg ville ikke tatt sjansen på å ta medikamenter som kan føre med seg skader, selvom det står at det ikke skal skje i 1 og 2 trimester. Helsa di og babyen sin kommer først, og ingenting er sikkert når man tar piller.. Når i tillegg en bivirkning er sløvhet og tretthet, og en annen risiko er depresjon, så får du jo ikke jobba da heller. Du som jobber i barnehage, der det jo ganske viktig å være opplagt, barn følger sjeldent ditt tempo. Også har du barn hjemme som skal tas vare på. Hvis du føler deg skikkelig presset til dette hadde jeg bedt om en time hos jordmor eller lege og forklart hva du føler å synes. De har kansje et annet syn på saken.
Jeg hadde ikke gått med på dette iallefall.

Håper alt løser seg for deg :) Dette er jo det siste man vil bekymre seg over når en går gravid :/

Takk for støtte:-) Jeg har ringt til legekontoret og sagt i fra om hva jeg har blitt anbefalt, og sykepleieren på telefonen bare lo og sa at dette har arbeidsgiver ingenting med. Legen ville kontakte meg når han hadde anledning, og sånn jeg har forstått han tidligere så anbefaler han ikke kvalmestillende medikamenter med mindre det er helt nødvendig og fordelene er større enn riskoene/ulempene.

verdensbestejente09 skrev:
Oy...leste litt fort der. Trodde du var 9 uker på vei, men du er jo 17;-) tenkte at kvalmen ga seg i ca uke 12-16;-)  hehe. Men kan jo være det gir seg om ikke så lenge uansett. You never know:-)

Jeg har enda håp om at kvalmen skal gi seg, ja;-) Men hverdagen er overkommelig og jeg takler kvalmen greit når jeg tar det med ro. Jeg ønsker å jobbe, og liker jobben min, men jeg synes de ber meg om mye når de sier at jeg bør ta disse medisinene....

Det var litt av noen medikamenter de foreslo og da!! Åssen skal de forvente at du skal kunne jobbe hvis du blir helt svimeslått lissom.. Nei, jeg hadde bare sagt "glem det" rett og slett!

Uansett rart at dette var det første de anbefalte, har hørt at postafen er mildere, og det er stort sett det gravide får skrevet resept på. Jeg snakket med legen min når jeg var kvalm og han anbefalte det uansett ikke når jeg kunne holde kvalmen under kontroll på andre måter (som du gjør ved å slappe av og spise regelmessig)!

Det er DIN kropp, så DU bestemmer!! Jeg hadde aldri gjort det! Hvis du føler så sterkt ubehag ved å ta piller og drit, så la heller vær.. Ser ikke hvorfor de skal presse deg til å gjøre ting du ikke vil.. Syns det er ganske uprofesjonelt og lite sympatisk av de å holde på sånn.. Vil man ikke, så må man ikke!

Du skal ikke ta afipran over flere dager når du er gravid!
Hvis du MÅ ta noe for å fungere, er Prostafen bedre da dette ikke er like sterkt som Afipran. Men de kan ikke tving deg. Snakk med JM, og evt. ta kontakt med http://www.tryggmammamedisin.no.
De kan gi deg skikkelige svar på medisinbruk og svangerskap(og amming)
Og det er helt gratis!

Jeg hadde ikke gjort det! Da hadde jeg heller sykmeldt meg! Går jo an å jobbe litt allikevel å heller prøve seg frem etterhvert:-) å velge gradert sykemelding når du føler du klarer å jobbe litt.

Eg personlig hadde aldri gjort det! Viss du ikkje føle deg vell med å ta dei tablettene så hadde eg sagt nei! å begrunnet det med at det står på at det kan føra til skader på fosteret og at du ikkje vil ha depresjon igjen... off... synes det e stygt av dei å nesten tvinga deg inn i det der:S Eg tar kun paracett viss eg har så vondt i hodet (migrene) at eg ikkje får såva någe på nattå... men eg e kanskje litt vell forsiktige...
I all fall så e det ditt valg om du vil ta sånn, dei kan ikkje tvinga deg... stakkar synes synd på deg.

Spy dem i fange!
Kansje de tar hintet da?

Hadde følgt mine egne instinkt og ikke hørt på hva de andre sier :)Det er din kropp og din baby! Lykke til!

Tusen takk for mange gode svar! :-) Jeg føler jeg har mot til å si i fra nå, at dette er noe jeg virkelig ikke ønsker å utsette meg selv eller babyen i magen min for! :-) Jammen glad jeg kan lufte ting med så mange mennesker i lignende situasjon! Godt å få støtte fra flotte gravide damer! :-) Hipp hurra for novemberforumet!

Back
Topp