Etter å ha vært sykemeldt i 9 uker pga av svangerskapskvalme ble jeg oppmuntret til å ta kvalmedempende medisiner for å komme meg fortere i jobb igjen. ( Er førskolelærer i en barnehage, ikke lett å kombinere med kvalme og oppkast) Jeg har ikke gått ned i vekt fordi å være i ro og å ta det med ro hindrer den værste kvalmen, og slik unngår jeg å kaste opp mer enn et par ganger om dagen. Jeg er også flink til å spise regelmessig for å holde kvalmen under kontroll. Jeg er skeptisk til å ta medikamenter i graviditeten, og vegrer meg til og med for å ta paracet... Men nå har altså sjefen og en representant fra bedriftshelsetjenesten anbefalt at jeg skal prøve nozinan og afipran (i kombinasjon) i 2 uker for å se om det har noen virkning. Listen er lang på mulige bivirkninger, og den vanligste er sløvhet/ tretthet. ( Depresjon er også vanlig, noe jeg er disponert for å få. Har tidligere hatt svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon...) Jeg forstår ikke at det skal være bedre å "dope" seg og sove bort dagene, ikke kunne kjøre bil, ikke orke å være med ungene mine osv, enn å holde seg i ro og ha det tålig greit??! Jeg kan jo uansett ikke kjøre bil i 35 min til jobben hvis jeg blir sløv og trett?! Kjenner jeg er helt på gråten og føler meg presset til å utsette kroppen og babyen i magen for uante konsekvenser... Det er ikke påvist skader i 1.og 2.termin med bruk av disse medisinene, men fra 3.termin skal man ikke bruke dem da det kan føre til nevrologiske skader hos fosteret. Her går alle varsellampene mine av!!! Hvorfor ta sjansen liksom? Hva hadde dere gjort?!? :'(