Føler meg ikke som en ansvarlig mor..

Du har tvillinger? Er det ikke vanlig at man automatisk blir 100% sykemeldt fra uke 20?

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg synes...er man mer uansvarlig fordi man utsetter baby(er) også og ikke "bare" seg selv? Hva skjer når du har blitt mamma - er det uansvarlig å være i en så utsatt jobb da som mamma, ift å bli skadet?

Jeg tror jeg ville snakket med arbeidsgiver om at du føler deg fysisk sårbar. I et slik yrke kan man ikke være fysisk usikker og redd heller noe du kanskje vil bli i en eventuell konfrontasjon. Jeg har aldri vært fysisk redd noen og hatt god selvtillit på min egen fysikk - veldig uvant for meg å føle meg mer sårbar som gravid. Forrige svangerskap bodde jeg i Oslo, og jeg har aldri vært redd for å gå alene der på kvelden - bortsett fra da jeg var gravid.
 
Du har tvillinger? Er det ikke vanlig at man automatisk blir 100% sykemeldt fra uke 20?

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg synes...er man mer uansvarlig fordi man utsetter baby(er) også og ikke "bare" seg selv? Hva skjer når du har blitt mamma - er det uansvarlig å være i en så utsatt jobb da som mamma, ift å bli skadet?

Jeg tror jeg ville snakket med arbeidsgiver om at du føler deg fysisk sårbar. I et slik yrke kan man ikke være fysisk usikker og redd heller noe du kanskje vil bli i en eventuell konfrontasjon. Jeg har aldri vært fysisk redd noen og hatt god selvtillit på min egen fysikk - veldig uvant for meg å føle meg mer sårbar som gravid. Forrige svangerskap bodde jeg i Oslo, og jeg har aldri vært redd for å gå alene der på kvelden - bortsett fra da jeg var gravid.
Ang. Tvilling svangerskap: det er ingen standard eller regel ang uke 20, men det er veldig vanlig å bli sykmeldt rundt da.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Her jeg bor blir tvillinggravide tatt ut i permisjon mellom uke 22 og 24... Veldig forskjellige praksis rundt omkring..
 
Ja, jenter! Jeg har nå sagt klart og tydelig i fra om at det ikke blir noe dørvakt"ing" på meg! :) Jeg vil ikke risikere at jeg slår meg, og at det kan gå utover engelene mine. Har også fått forbud fra legen å arbeide om natten, noe jeg også gjorde på den vanlige fulltidsjobben min. Nå løper jeg rundt på kontorene, men bare hvis de trenger litt hjelp. Ellers er jeg nå delvis sykemeldt frem til permisjon. :)
 
Her jeg bor blir tvillinggravide tatt ut i permisjon mellom uke 22 og 24... Veldig forskjellige praksis rundt omkring..
Så rart det ikke er samme opplegg. Får du ekstra permisjon da eller? Jeg hsr bare blitt "vanlig" sykemeldt :/

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Hahaha voksent!!


Venter en liten prins 9 November ❤
Herregud, og det er dine kommentarer "lov å tenke lenger" og det faktumet at du faktisk ikke gadd å lese OP skikkelig? Og at du sier at jeg synes at jobben er viktigere enn barna mine? Ja, da er du en TOSK.
 
Sniker fra mai. Så lenge du pga.graviditet og manglende mulighet for full tilrettelegging ikke kan være der 100% bør du søke om svangerskapspenger..du kan også få dette gradert :) Sykemelding uansett grad går på sykemeldingstida di som er max et år, og selv om man selvfølgelig ønsker at man er frisk etter fødsel er det ikke dumt å ha mulighet for sykemelding hvis man må :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Så rart det ikke er samme opplegg. Får du ekstra permisjon da eller? Jeg hsr bare blitt "vanlig" sykemeldt :/

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Hmm.. Det var da tidlig med permisjon i uke 20-24?
 
Sniker fra mai. Så lenge du pga.graviditet og manglende mulighet for full tilrettelegging ikke kan være der 100% bør du søke om svangerskapspenger..du kan også få dette gradert :) Sykemelding uansett grad går på sykemeldingstida di som er max et år, og selv om man selvfølgelig ønsker at man er frisk etter fødsel er det ikke dumt å ha mulighet for sykemelding hvis man må :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Herlig! :) Søker jeg bare hos NAV, da? :)
 
Sniker fra mai. Så lenge du pga.graviditet og manglende mulighet for full tilrettelegging ikke kan være der 100% bør du søke om svangerskapspenger..du kan også få dette gradert :) Sykemelding uansett grad går på sykemeldingstida di som er max et år, og selv om man selvfølgelig ønsker at man er frisk etter fødsel er det ikke dumt å ha mulighet for sykemelding hvis man må :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Ja det er jeg klar over så er i prosessen med å søke om det nå :) (om bare nav og legen gidder skjønne at jeg skal ha papirer for vanlig ansatt og ikke selvstendig næringsdrivende, ganske irriterende for akkurat det å skrive ut riktig papir burde ikke være et problem, men det er vist ikke så lett... legen "kan du ikke bare bruke det arket da?" Haha). Uansett, prøver å søke for tilrettelagt arbeid går ikke på jobben min. Men merket meg bruket av ordet permisjon så lurte dermed på opplegget.
 
Herlig! :) Søker jeg bare hos NAV, da? :)

Ja, men skjemaet som må fylles ut ligger på arbeidstilsynets nettside. Linken finner du på nettsidene til NAV under emne Svangerskapspenger :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Det gikk raskt og greit for meg å få svangerskapspenger. Skrev ut søknadsskjema som arb.giver og legen fylte ut og signerte. Jeg er heldig og har arb.giver som betaler lønn, og får tilbake fra Nav. Hadde det vært omvendt hadde det vært litt tomt i kassen, siden nav har brukt 3mnd på å gi meg tilbakemelding på at saken er behandlet og når jeg får penger fra. Det er og større sannsynlighet for å få feriepenger om det er arb.giver som har betalt ut pengene og ikke nav.
 
Hun der skulle nok hatt ei over kjeften. Har aldri sagt at jobben var viktigere enn barnene i magen min. At hun våger å i det hele tatt indekere det. Jeg var i en jobbsituasjon der jeg var usikker på hvordan jeg skulle gå frem. Noe dere andre hadde hjerne nok til å forstå. :)

Ja, jeg sto faktisk ikke i døra på lørdagen. Jeg sendte melding om at jeg rett og slett ikke turte. :)
Sjarmerende første setning!
 
Ja, men skjemaet som må fylles ut ligger på arbeidstilsynets nettside. Linken finner du på nettsidene til NAV under emne Svangerskapspenger :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Supert! Tusen takk for hjelp! :)

Det gikk raskt og greit for meg å få svangerskapspenger. Skrev ut søknadsskjema som arb.giver og legen fylte ut og signerte. Jeg er heldig og har arb.giver som betaler lønn, og får tilbake fra Nav. Hadde det vært omvendt hadde det vært litt tomt i kassen, siden nav har brukt 3mnd på å gi meg tilbakemelding på at saken er behandlet og når jeg får penger fra. Det er og større sannsynlighet for å få feriepenger om det er arb.giver som har betalt ut pengene og ikke nav.

Aha, skjønner. Min arbeidsgiver er litt vanskeligere på det området, dessverre.. :p Får prøve så godt jeg kan.
 
Hmm.. Det var da tidlig med permisjon i uke 20-24?

Sykemelding såpass tidlig er jo for de som desverre trenger det. Jeg har ikke kunnet jobbe på lenge nå.. veldig kjedelig og frustrerende desverre :/

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app
 
Det gikk raskt og greit for meg å få svangerskapspenger. Skrev ut søknadsskjema som arb.giver og legen fylte ut og signerte. Jeg er heldig og har arb.giver som betaler lønn, og får tilbake fra Nav. Hadde det vært omvendt hadde det vært litt tomt i kassen, siden nav har brukt 3mnd på å gi meg tilbakemelding på at saken er behandlet og når jeg får penger fra. Det er og større sannsynlighet for å få feriepenger om det er arb.giver som har betalt ut pengene og ikke nav.
Er det skjema man laster ned her du brukte?
http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135
 
Back
Topp