Føler meg ikke sett/hørt av legen

GulSitron

Betatt av forumet
Hei, håper dere har en fin dag!

Jeg har i to uker vært sykemeldt 50% pga smerter i rygg og bekken. Jeg jobber på sykehjem og i følge sykemeldingen skal jeg kunne sette meg ned når jeg kjenner at rygg og bekken ikke funker helt optimalt, pluss at jeg bare skal jobbe halve dager for å ha noe energi når jeg kommer hjem.

Vi kan si det sånn at sykemelding med tilrettelegging slik jeg har funker ikke. Jeg jobber riktig nok "bare" 3,5t, men når jeg kommer hjem fra jobb er det bare å finne en ok stilling og legge seg i senga resten av dagen. Jeg får ekstremt vondt i ryggen av å stå i mer enn 15min, så oppvask er jo et sant mareritt.

Forklarte dette til legen min og det eneste hun sa var at jeg skulle ringe fysio, og tvinge samboer til å ta husarbeid som matlaging, vasking, oppvask etc. Samboer har sitt å stri med han også, det er ikke for gøy at han går på morfin.

Neida, 50% sykemeldt til jeg går i permisjon. "Det er viktig å holde seg i bevegelse" ja, jeg er enig i den - men jeg skal jo gjerne være oppegående hjemme også? Lurer på om jeg i det hele tatt kommer til å klare en fødsel når jeg sliter med energien, ryggen, bekkenet og synes det begynner å bli temmelig tungt..

Jeg antar at jeg er tilbake til legen om kanskje to uker for å sykemelde meg 100%, tviler sterkt på at ryggen blir bra helt plutselig.

Blir så frustrert :(
 
Hei, håper dere har en fin dag!

Jeg har i to uker vært sykemeldt 50% pga smerter i rygg og bekken. Jeg jobber på sykehjem og i følge sykemeldingen skal jeg kunne sette meg ned når jeg kjenner at rygg og bekken ikke funker helt optimalt, pluss at jeg bare skal jobbe halve dager for å ha noe energi når jeg kommer hjem.

Vi kan si det sånn at sykemelding med tilrettelegging slik jeg har funker ikke. Jeg jobber riktig nok "bare" 3,5t, men når jeg kommer hjem fra jobb er det bare å finne en ok stilling og legge seg i senga resten av dagen. Jeg får ekstremt vondt i ryggen av å stå i mer enn 15min, så oppvask er jo et sant mareritt.

Forklarte dette til legen min og det eneste hun sa var at jeg skulle ringe fysio, og tvinge samboer til å ta husarbeid som matlaging, vasking, oppvask etc. Samboer har sitt å stri med han også, det er ikke for gøy at han går på morfin.

Neida, 50% sykemeldt til jeg går i permisjon. "Det er viktig å holde seg i bevegelse" ja, jeg er enig i den - men jeg skal jo gjerne være oppegående hjemme også? Lurer på om jeg i det hele tatt kommer til å klare en fødsel når jeg sliter med energien, ryggen, bekkenet og synes det begynner å bli temmelig tungt..

Jeg antar at jeg er tilbake til legen om kanskje to uker for å sykemelde meg 100%, tviler sterkt på at ryggen blir bra helt plutselig.

Blir så frustrert :(

Betonggulv er noe av det verste man kan utsette bekken for. Bra med fysioterapeut, men da det fremfor jobb. Å det blir ikke en mirakelkur i et svangerskap, men kan være positivt og lindrende. Så høres ut som full sykemelding er det du trenger. Denne siste fasen av fødsel er en kort tid hvor du skal samle krefter til fødselen. Ikke være utmattet av smerter allerede når fødselen starter. Få med deg sjefen på laget og si til legen at du har rett å slett ingenting å gjøre på jobb nå.
 
Føler virkelig med deg! :sorry: Det er ikke alltid enkelt å bli hørt og forstått.

Det er dessverre mange fastleger som ikke evner å sette seg inn i pasientens situasjon. Riktig nok er ikke graviditet en sykdom, men det kan jo gjerne medfølge diverse plager som går utover helsa, og som da påvirker blant annet arbeidsevne og evnen til å fungere i hjemmet. Selv har jeg vært 100% sykemeldt siden tidlig i svangerskapet, fordi jeg begynte å plages med bekkensmerter. Jeg er sykepleier og jobber i omsorgsavdeling, og det innebærer mye gåing, tung forflytning og generelt mye unødvendig stress. I tillegg har jeg en kronisk sykdom, type 1 diabetes som krever svært streng og god kontroll over blodsukker, og det er en ekstra belastning på kroppen bare det - som igjen øker stressnivået. Så sykdom i kombinasjon med bekkenproblematikk, har jeg en svært forståelsesfull fastlege som synes at det er riktig av meg å være 100% sykemeldt.

Jeg synes du skal sette deg ned og notere det du føler rundt arbeidssituasjon akkurat nå. Legg det fram for fastlegen din, og prøv å vinne hans eller hennes forståelse for at du nå trenger en time out. Det er din helse det er snakk om, og det er du som kjenner kroppen din best. Du har faktisk en fødsel i vente, og du skal jo ha nok motivasjon til å fullføre også. Da er det håpløst om du på forhånd føler deg helt utbrent.
Du skal faktisk også fungere etter svangerskapet, så det å presse kroppen sin utover hva den egentlig tåler, det kan være svært uheldig. Selv var jeg plaget i lang tid med bekkensmerter etter første fødsel. Selv om jeg også da var 100% sykemeldt, så var jeg litt aktiv hjemme. Men jeg angrer veldig på at jeg ikke tok mer hensyn til kroppen. Det gikk ut over samværet med sønnen min når det kommer til blant annet lek. Denne gangen har jeg vært mer hensynsfull og lystret kroppens signaler at jeg må ta det mer med ro. Jeg har faktisk følt meg mer sprekere nå på slutten av svangerskapet sammenlignet med forrige gang, og jeg har faktisk tro på at jeg får en bedre barseltid med ¨friskere kropp¨ enn sist.

Lykke til!

:):)
 
Hei, håper dere har en fin dag!

Jeg har i to uker vært sykemeldt 50% pga smerter i rygg og bekken. Jeg jobber på sykehjem og i følge sykemeldingen skal jeg kunne sette meg ned når jeg kjenner at rygg og bekken ikke funker helt optimalt, pluss at jeg bare skal jobbe halve dager for å ha noe energi når jeg kommer hjem.

Vi kan si det sånn at sykemelding med tilrettelegging slik jeg har funker ikke. Jeg jobber riktig nok "bare" 3,5t, men når jeg kommer hjem fra jobb er det bare å finne en ok stilling og legge seg i senga resten av dagen. Jeg får ekstremt vondt i ryggen av å stå i mer enn 15min, så oppvask er jo et sant mareritt.

Forklarte dette til legen min og det eneste hun sa var at jeg skulle ringe fysio, og tvinge samboer til å ta husarbeid som matlaging, vasking, oppvask etc. Samboer har sitt å stri med han også, det er ikke for gøy at han går på morfin.

Neida, 50% sykemeldt til jeg går i permisjon. "Det er viktig å holde seg i bevegelse" ja, jeg er enig i den - men jeg skal jo gjerne være oppegående hjemme også? Lurer på om jeg i det hele tatt kommer til å klare en fødsel når jeg sliter med energien, ryggen, bekkenet og synes det begynner å bli temmelig tungt..

Jeg antar at jeg er tilbake til legen om kanskje to uker for å sykemelde meg 100%, tviler sterkt på at ryggen blir bra helt plutselig.

Blir så frustrert :(
Jeg tenker også at du må få sjefen på banen eller fysio. Ofte så sitter legen med svarteper, men de er forpliktet til å presse lederne til å tilpasse situasjonen til den sykmeldte og ikke omvendt. Så her høres det ut som sjefen må si at dette går ikke. Det vil ordne seg ;)
 
Jeg tenker også at du må få sjefen på banen eller fysio. Ofte så sitter legen med svarteper, men de er forpliktet til å presse lederne til å tilpasse situasjonen til den sykmeldte og ikke omvendt. Så her høres det ut som sjefen må si at dette går ikke. Det vil ordne seg ;)
Dessuten så vil jeg si at det er bedre om du får svangerskapspenger fordi de ikke klarer å tilpasse seg, enn sykmelding. Det er fordi sykmelding spiser av din kvote, og hvis du blir syk etter fødsel så er det ganske kjipt. :shy: Prøv ihvertfall :happy:
 
Be jordmor ordne med svangerskapspenger. Slipper du involvere legen i det hele tatt. Har jeg gjort :)
 
Dette synes jeg ikke høres greit ut! Høres absolutt ut som du trenger 100% sykemelding! Svangerskap er en kort del av livet og det er ikke meningen man skal slite seg ut før fødsel. Ville snakket med jordmor og få henne til å snakke med legen din. Sikkert ikke dumt få en uttalelse av sjefen at tilstrekkelig tilrettelegging ikke er mulig også, men synes i grunn legen burde stole på deg uten at det må bekreftes av andre!
 
Du får ikke fysio på banen her? Og eventuelt sjefen?
Nå har legen min vært utrolig grei på akkurat dette, hun spør hva jeg tenker og stiller ikke spørsmål en gang. Hadde dog en vrien vikarlege midt oppe i ny sykmelding og da fikk jeg fysio på banen som tok en telefon til vikaren.

Nå har du ikke mange dagene igjen så synes absolutt du skal få sykemeldt deg resten, du skal trossalt ha et liv utenom jobb selv om du er gravid også er du tilbake igjen når permisjonen er over.

Veldig synd at legen skal ta en beslutning ut i fra sin egen mening, og ikke din. Det er du og din kropp som skal gjennom dette, ikke den personen som sitter på legekontoret å synser og tror.
 
Jeg skulle kontakte fysio når lønna kom på konto, men det var noe tull som skjedde sånn at jeg plutselig ikke fikk lønn i det hele tatt. Nå er heldigvis det fikset sånn at jeg får forskuddsbetalt lønna jeg skulle fått i august. :happy:

Samboer snakket med sin lege (som også er gravid) for en tid tilbake, og legen sa at hun vurderte å sykemelde seg selv om hun har en stillesittende jobb og at hun ikke skjønner hvorfor jeg ikke er 100% sykemeldt pga yrket og at det er veldig vanskelig å tilrettelegge. Jeg vet ikke helt hvor mye til nytte jeg er når jeg store deler av dagen blir sittende med vondt sånn at jeg ikke får hjulpet så mye, føler allerede at kollegaene mine synes det er litt dust at jeg kommer sent og går tidlig (selv om de forstår hvorfor også)

Skal snakke med sjefen til uka og bestille time hos fysio. :D
 
Jeg skulle kontakte fysio når lønna kom på konto, men det var noe tull som skjedde sånn at jeg plutselig ikke fikk lønn i det hele tatt. Nå er heldigvis det fikset sånn at jeg får forskuddsbetalt lønna jeg skulle fått i august. :happy:

Samboer snakket med sin lege (som også er gravid) for en tid tilbake, og legen sa at hun vurderte å sykemelde seg selv om hun har en stillesittende jobb og at hun ikke skjønner hvorfor jeg ikke er 100% sykemeldt pga yrket og at det er veldig vanskelig å tilrettelegge. Jeg vet ikke helt hvor mye til nytte jeg er når jeg store deler av dagen blir sittende med vondt sånn at jeg ikke får hjulpet så mye, føler allerede at kollegaene mine synes det er litt dust at jeg kommer sent og går tidlig (selv om de forstår hvorfor også)

Skal snakke med sjefen til uka og bestille time hos fysio. :D
Lykke til :Heartred Prøv å få svangerskapspenger som sagt, da tilrettelegging ikke er mulig og du slipper å spise av sykepenger. Hvis ikke det er mulig, så er det selvsagt at du skal sykmeldes. Vi trenger denne siste perioden på å komme oss før barnet kommer. Ingen vits i å presse seg :Heartred Vi er allerede superkvinner som bærer og det skulle h vært nok.
 
Vurdert å skifte fastlege? Dette bygger jo ikke akkurat tillit mellom dere. Husk at barnet ditt får samme lege som deg, viktig å ha en lege som en stoler på og kan kontakte selv med "små ting" til baby og barn.
 
Vurdert å skifte fastlege? Dette bygger jo ikke akkurat tillit mellom dere. Husk at barnet ditt får samme lege som deg, viktig å ha en lege som en stoler på og kan kontakte selv med "små ting" til baby og barn.
Jeg skiftet fastlege tidligere i dag, men det blir ikke registrert før 01.09.20
Måtte uansett skifte siden jeg flytter til andre kanten av fylket i Oktober. :)
Hadde aldri latt denne fastlegen ha sønnen min som pasient, synes ikke hun tar meg som pasient på alvor, selv om jeg tidligere har blitt både henvist til undersøkelser med en gang og fikk sykemelding da jeg har trengt det tidligere. (Da fikk jeg et par dager da mamma døde brått og uventet, jobbet et par uker også ble jeg sykemeldt igjen)
 
Back
Topp