Føler meg ikke gravid

frkbby92

Flørter med forumet
Hei! Jeg er førstegangsgravid å er i uke9 nå, men jeg føler meg ikke gravid..
Er så redd for at ting har gått feil osv.. stresser nok alt for mye ang dette! Sikkert ikke bra men hva skal jeg gjøre☹️
Flere som tenker sånn?

Jeg fikk TUL men har veldig lyst å ha ny i uke12-13, må jeg bestille den privat eller er det mulig å få ny henvisning fra legen? Jeg må dra langt for å ta privat ul.. har ikke det her!

Intrykket mitt er at det er helt vanlig å ikke ha symptomer, miste symptomer (kvalmen min har f.eks. dabbet veldig av), og ha mange symptomer :angelic:

Tror vi er flinke til å overbekymre oss, men sånn er nå bare jeg :hilarious: Da jeg var på tul uke 8 lurte gyn på hvorfor jeg var der. Fordi jeg ville sjekke at alt var i orden (hadde ingen grunn, ingen blødninger f.eks.). Hun skjønte ikke hvorfor jeg var bekymret, vi så deretter hjertet banket på skjermen. Da sa hun; se, alt bra, ingen grunn til å tro noe annet! Gratulerer! :hilarious:
Alt ble selvfølgelig sagt i god tone, og jeg følte meg mer avslappet av timen :happy:

Er så redd for at ting har gått feil osv.. stresser nok alt for mye ang dette! Sikkert ikke bra men hva skal jeg gjøre☹️
Flere som tenker sånn?

Jeg fikk TUL men har veldig lyst å ha ny i uke12-13, må jeg bestille den privat eller er det mulig å få ny henvisning fra legen? Jeg må dra langt for å ta privat ul.. har ikke det her!

Har hørt man ikke får TUL henvisning med mindre man har mistet 3ganger eller mer, eller hvis man har hatt blødning.
Jeg fikk henvisning til TUL etter vi så at HCG nivået steg. (Har mista 3 ganger før da) men hun gyn jeg kom til er helt fantastisk og sa at jeg må bare ringe så får jeg time på dagen til ul! Hun skjønner veldig godt at jeg bekymrer meg og vil ikke at jeg skal stresse, Så har vært der 3 ganger allerede[emoji85]
Prøvd å forklare til legen din at du bekymrer deg veldig mye? Skader jo ikke å spørre [emoji4]

Jeg har fått tul ved begge svangerskapene for å sjekke termin slik at oul ble i rett uke. Så en kan også få tul for dette. Sluttet på prevensjon uten å få tilbake mens før jeg ble gravid begge gangene, så her var termin noe usikker. Første svangerskap ble flyttet 14 dager frem utifra beregningen til jm på til. Denne gangen bare 2 dager frem etter min egen beregning :)

Men tror nok ikke det er så "lett" å få en henvisning til med mindre det er indikasjon på at noe skulle være galt.

Føler meg heller ikke gravid selv om symptomer er der.... det er liksom for godt til og være sant hehe...
Nå får eg en tul heldigvis, men hvis ikke hadde eg tatt privat eller sagt at eg hadde hatt en liten blødning og var bekymret...

Flere som tenker sånn?

Bare vær ærlig med legen når du har time, fortell om redselen og slikt.
Jeg har vært gjennom 1 MA, og fortalte legen om angsten for at det skal skje på nytt, selv om det er større sjangse for at det skal gå bra, så er det fremdeles en sjangse for at det ikke skal gå bra, og det sa jeg til legen. Hun skjønte den angsten, og de følelsene og henviste til TUL, og skrev i henvisningen at jeg ønsket den i uke 9-10.

Er dere klarover hvor mye det koster samfunnet at alle skal henvises til offentlig TUL? Kjenner faktisk at jeg blir litt provosert, du skal være glad du ikke blør eller har stygge symptomer! Jeg er absolutt for TUL til de som trenger det, men slike som vil ha "bare fordi" gjør det faktisk mye vanskeligere for andre å få henvisning. Dere kan vel betale en TUL selv om det er så viktig? I uke 12 får dere sannsynligvis høre hjertelyd hos jordmor, det er da vitterlig ikke SÅ lenge til. Lyve seg til en TUL med falske blødninger gjør meg helt sjokkert.. Vi er heldige som blir så godt ivaretatt i dette landet, vær så snill å ikke misbruk det!

Er dere klarover hvor mye det koster samfunnet at alle skal henvises til offentlig TUL? Kjenner faktisk at jeg blir litt provosert, du skal være glad du ikke blør eller har stygge symptomer! Jeg er absolutt for TUL til de som trenger det, men slike som vil ha "bare fordi" gjør det faktisk mye vanskeligere for andre å få henvisning. Dere kan vel betale en TUL selv om det er så viktig? I uke 12 får dere sannsynligvis høre hjertelyd hos jordmor, det er da vitterlig ikke SÅ lenge til. Lyve seg til en TUL med falske blødninger gjør meg helt sjokkert.. Vi er heldige som blir så godt ivaretatt i dette landet, vær så snill å ikke misbruk det!
Så helt enig der, alt blir jo også lagret i journalen. Så viss man sier man har hatt blødninger så blir det skrevet ned.

Her var jeg helt ærlig med legen og sa hvordan jeg følte det, det er det som lønner seg i lengden.

Enig i at man ikke skal misbruke muligheten. Det er likevel ikke noe poeng at de som virkelig er engstelige skal produsere mindre på jobb og kanskje påvirke fosteret pga stress.

Enig i at man ikke skal misbruke muligheten. Det er likevel ikke noe poeng at de som virkelig er engstelige skal produsere mindre på jobb og kanskje påvirke fosteret pga stress.
Det er også sant, men da er det mye bedre å være ærlig med legen og forklare hvordan man føler det og hvordan hverdagen er. De aller fleste legene er veldig flinke til å høre etter på pasientene sine.
Jeg fikk henvisning til TUL av å forklare hvor engstelig jeg er, og at det er noe som er der vær dag.

Det er også sant, men da er det mye bedre å være ærlig med legen og forklare hvordan man føler det og hvordan hverdagen er. De aller fleste legene er veldig flinke til å høre etter på pasientene sine.
Jeg fikk henvisning til TUL av å forklare hvor engstelig jeg er, og at det er noe som er der vær dag.

Tror det var det jeg prøvde si jeg også. Jeg har alltid vært helt ærlig, og det merker leen tror jeg så han tar meg alltid på alvor.

Kommer nok ikke til å lyve til legen nei, det blir for dumt!

Jeg er enig i det du sier ang tul, men folk er forskjellige da.. sånn som meg som går rundt å engster meg hadde fått roen om jeg feks hadde fått en tul.. nå visste ikke jeg at vi får høre hjertelyd hos jordmor i uke12 da, for tror at bare det vil roe meg ganske mye! [emoji4] som førstegangsgravid er det nok mye info som dukker opp etterhvert.

Kommer nok ikke til å lyve til legen nei, det blir for dumt!

Jeg er enig i det du sier ang tul, men folk er forskjellige da.. sånn som meg som går rundt å engster meg hadde fått roen om jeg feks hadde fått en tul.. nå visste ikke jeg at vi får høre hjertelyd hos jordmor i uke12 da, for tror at bare det vil roe meg ganske mye! [emoji4] som førstegangsgravid er det nok mye info som dukker opp etterhvert.

Du må ikke bli bekymret om du ikke får høre hjertelyd i uke 12 heller da. Sist gang fant hun ikke hjertelyd da jeg var 11+3. Skulle uansett på TUL dagen etter og der var alt fint :)

Bare vent, de symptomene kommer gjerne tidsnok ;)
Bare nyt at du er oppegående en så lenge :)

Jeg var hos fastlegen og sa jeg ønsket time til tul. Han sendte noen ord til min faste offentlige gynekolog. Så gikk jeg innom kontoret til gynekologen og fikk bestilt time. De er sjukt opptatte der, så fikk første ledige time, da er jeg 9+5 når jeg skal dit. Men jeg måtte slå i bordet med nye retningslinjer som sier noe om når vi skal ha oppfølging for å i det hele tatt få time før uke 12...

Men jeg er som deg! Og det er så skummelt! Føler meg overhodet ikke gravid, så håper inderlig at vi får gode nyheter hos gynekologen :)

Back
Topp