Føler meg helt ubrukelig

Håpfor2020

Flørter med forumet
Jeg er nå i slutten av uke 7. Jeg har vært så ekstremt plaget av kvalme og oppkast siden uke 4. Og er helt utmattet av denne kvalmen, da jeg aldri har pause med kvalmen. Er helt tapt for energi, ligger hele dagen i sofaen, får ingen frisk luft, kan glemme å gjøre hverdagslige ting som å gå tur med huden, rydde, lage mat, gå på jobb!!!! Får bare 1 uke sykemelding om gangen, så må en tur å spørre om å få den forlenget idag. Synes det er fryktelig å måtte dra til legen hver uke (først mase meg til en time også be om sykemelding og det er ikke gøy å sitte på venterommet å spy) skjønner ikke hvorfor han ikke kan skrive ut mer enn 1 uke om gangen? Kvalmen gir seg jo ikke bare sånn??

Og de på jobb ringer meg stadig og spør når jeg er tilbake. Min mann er lei av å måtte gjøre alt hjemme. Jeg føler meg helt udugelig! Gleder meg bare til å føle meg litt som meg selv igjen!

uff det ble en liten klagetråd... flere som føler seg ubrukelige disse tider?

Jeg er nå i slutten av uke 7. Jeg har vært så ekstremt plaget av kvalme og oppkast siden uke 4. Og er helt utmattet av denne kvalmen, da jeg aldri har pause med kvalmen. Er helt tapt for energi, ligger hele dagen i sofaen, får ingen frisk luft, kan glemme å gjøre hverdagslige ting som å gå tur med huden, rydde, lage mat, gå på jobb!!!! Får bare 1 uke sykemelding om gangen, så må en tur å spørre om å få den forlenget idag. Synes det er fryktelig å måtte dra til legen hver uke (først mase meg til en time også be om sykemelding og det er ikke gøy å sitte på venterommet å spy) skjønner ikke hvorfor han ikke kan skrive ut mer enn 1 uke om gangen? Kvalmen gir seg jo ikke bare sånn??

Og de på jobb ringer meg stadig og spør når jeg er tilbake. Min mann er lei av å måtte gjøre alt hjemme. Jeg føler meg helt udugelig! Gleder meg bare til å føle meg litt som meg selv igjen!

Sniker fra desembergruppen. Jeg vil bare si at du har lov til å være ubrukelig nå. Du gjennomgår noe stort i kroppen, og hvem kan forvente at du skal gjøre så fryktelig mye når du ligger med kvalme og oppkast? Ingen forventer vel det. De på jobben spør nok fordi du kun får èn uke sykemelding av gangen. Og kvalmen kan jo kanskje gi seg fort, det varierer jo veldig fra kvinne til kvinne. For mange går det over 3-4 måneder inn i svangerskapet.

Du kan prøve å fortelle legen din hvor belastende det er med så korte sykemeldinger, når du knapt er i form til å møte opp til legetimen. Kanskje legen din kan forlenge sykemeldingen til å vare to uker av gangen? Det også med tanke på jobben, at de skal få litt stabilitet og forutsigbarhet. Du kan også bare fortelle jobben din at du er gravid og kvalm, og at dette trolig vil vare et par måneder, selv om sykemeldingen bare er på èn uke av gangen. Jeg hadde tenkt å holde graviditeten for meg selv frem til uke 12, men sa ifra til sjefen allerede i uke 8/9 pga kvalme og jeg ble sykmeldt. Jeg ble ikke mast på når jeg skulle tilbake, for det var åpenbart for sjefen at det var usikkert pga graviditet.

Du er overhode ikke aleine. Rart du bare får en uke av gangen. Min lege spurte om ho skulle skrive 2 eller 3 uker til meg. Jeg sa en, men det var i håp om at dette skulle gå fort over igjen med kvalmen. Må nok sikkert forlenge den igjen i morgen. Men da skulle jeg bare sende henne melding så skreiv ho ny. Slipper heldigvis å gå innom.

men husarbeid og matlaging er bare å glemme. Ligger i sengen med bøtta atmed meg. Fikk støvsugd litt i går og flytta litt ting opp på loftet som har stått i esker. Men ellers er det lite eg får gjort. Samboer er heldigvis veldig forståelsesfull for det og fikser det meste om dagen. Men får jo dårlig samvittighet av at jeg ligger i sengen hele dagen og når han kommer fra jobb og har vært borte i 10 timer må han begynne på huset. Men det er dessverre bare sånn det må være nå noen uker fremover.

Så tungvint for deg! Jeg fikk også to uker med en gang, og samme beskjed som Smørblomst - at jeg bare kunne sende melding dersom jeg trengte å forlenge den.

Først en god klem. Til jobben ville jeg sagt jeg sier i fra når den tid kommer men akuratt nå er du sykmeldt. Mannen må bare ta litt for en tid, man er to om og få barn og sånn er det bare. Er jo ikke sikkert han klager heller, men om han gjør så bør han slutte med det. Du er gravid nå ekstrem kvalme setter en helt ut. Jeg synes egentlig ikke så synd på mannen som klager for att det blir mere på han, finnes så mange aleneforeldre der ute som må gjøre alt selv. Så at man i et team må steppe opp litt ekstra er helt greit, lov til og bli sliten men ikke gi den andre dårlig samvittighet. Be legen om litt lengre og si det er ekstra belastende for kvalmen og måtte dra dit

Så innmari slitsomt ,håper det snart blir bedre ❤

Kjenner meg igjen, men jeg spyr ikke. Er konstant kvalm, fikk phenergan fra legen mot kvalmen. Igår fikk jeg 1 mnd sykemelding istedenfor uke til uke.

Hvorfor ringer de fra jobb og spør når du er tilbake? Da kan du svare at det har de ingenting med! Så lenge du leverer sykemelding fra legen så er det det de skal forholde seg til. Sett de på plass!

Syns ikke synd på mannen din, han var med på leken og må ta sin del av konsekvensene.

Du kan prøve prostafen tabletter mot kvalmen. Evt phenergan slik jeg har fått. Snakk med legen din og si du skal ha 1 mnd sykemelding. Still litt krav! Det hjelper

Huff det er leit å høre at du har det så kjipt :-( Jeg ville sikkert prøvd å ta opp med legen å få en lengre sykemelding, det har jeg fått (meget kvalm og sliten, pluss at jeg har blitt hyperstimulert etter ivf).
Er det ikke aktuelt å fortelle på jobben? Kanskje de vil ha større forståelse da?
Det viktigste er at du for all del IKKE skal føle deg ubrukelig eller ha dårlig samvittighet for at du ikke klarer så mye, det er helt normalt! Jeg mener hallo, du gror jo et liv der inne.... og det synes jeg alle bør skjønne og ha respekt for :Heartred

Føler med deg :HeartredFøler meg helt ubrukelig selv for tiden.. Særlig med konsentrasjonsarbeid, som er det jeg jobber med.. Sitter foran pcn hele dagen og programmerer. Det funker dårlig sammen med konstant kvalme og hodepine.. Ringte legekontoret for å få akuttime i dag, men havnet langt bak i telefonkø, så da det var min tur var alle akuttimene for i dag tatt..:sorry: Må prøve igjen i morgen tidlig, og håpe på det beste :sorry:

Back
Topp