Følelser i prøveprosessen

Ikke i bruk

Forumet er livet
For et friskt, fruktbart par kan det ta opp mot ett år før unnfangelse inntreffer til tross for at paret har ubeskyttet sex på riktig tidspunkt i hver syklus. Statistisk tar det mellom fire og ti måneder for de fleste. Forventningene til hvor lang tid det skal ta, påvirker i stor grad hvordan prosessen oppleves.

Les artikkelen her

Hvordan opplevde du prøvetiden? Har du noen gode råd å gi andre i samme situasjon?

Jeg tror det er viktig å ha sex for at man vil det, og ikke for å få baby, det å styre med eggløsningstester og alt mulig annet tror jeg kan være med å sinke hele prossessen..

Men nå vet jo ikke jeg hvordan det er å slite med å bli gravid, så det er sikkert lettere sagt enn gjort.

Her satt de fort nr 1 og nr 2, nr 3 var ikke en gang prøvd på :P

Jeg opplevde /opplever den som helt forferdelig. Ikke minst fordi alle de som blir gravide me dengang skal komme med ti tusen supre råd til hvordan man lett blir gravid.

Vi er akkurat begynt å prøve for litt over en måned siden. For oss har dette vært en fantastisk tid med mye forventninger. Vi bestemte oss med en gang vi ble kjærester for å begynne å prøve :) så å kombinere nyforelskelse med å prøve å bli gravid for første gang har gjort meg ekstremt lykkelig <3 vi håper det skjer snart og helst før sommeren, men vi er begge unge så vi tar tiden til hjelp.

For min del har det også hjulpet mye at min partner er så åpen om hvor sterkt han ønsker en familie, og at det var hans forslag å prøve å få barn. Bare jeg tenker på da han sa "jeg vil ha barn med deg", kjenner jeg at jeg blir lykkelig :)

Jeg er kort og godt på en rosa sky enn så lenge :D

Her tok det 13 mnd før jeg ble gravid og mistet. Hadde begynte å gi opp håpet rett og slett, men hadde ikke stresset med det tidligere. Tok temp for første gang den mnd jeg ble gravid da.
Begynte med eggløsningstester og temping etter at jeg mistet, og da klaffet det på pp2.

Er nok veldig individuelt hva som hjelper, så det hjelper nok ikke å råde noen til å slappe av e.l. tror jeg. Jeg begynte å bli ganske sliten av maset til min søster om at jeg måtte få en liten en; var jo bare å spre beina. Det hjelper ihvertfall ikke når folk kommer med diverse kommentarer om hvor enkelt det er.

Råd om å ikke tenke på det, for all del ikke tempe eller bruke el tester, ha sex bare for gøy, det gjør det i alle fall ikke lettere.

Jeg tar el tester på ordre fra gynekologen. Jeg synes ikke det er mye vits, men gjør det.Temper for min egen del.

Har kommet jeg fra gyn og gir mannen beskjed om at "vi må ha sex. I dag." for det ga gyn klar beskjed om.

Jeg tar piller hver måned for å fremme eggløsningen. Da er det søren meg ikke aktuelt å "bare ha sex når vi har lyst uten å tenke på når det er el". Disse sjansene er verdifulle.

Vi regnet med at du skulle ta tid. Men jeg var så innstilt på at de bruker var snakk om tid, det ville skje. Før eller siden. Det gjør det vanskelig å vri over på at det faktisk kanskje ikke blir en baby til. Sjansene begynner å renne ut. Jeg har ikke så mange piller igjen. Snart er det over.

Når vi skulle prøve på førstemann her forsvant mensen først i 6mnd, så tok det omtrent 4mnd før jeg ble gravid...Desverre mistet vi...tok en pause...gravid...mistet igjen...så enda noen mnd og der satt den og vi fikk verdens herligste gutt. Tilsammen nærmere 2år...

Nå prøver vi på nr. 2. Har prøvd i 6mnd nå. Stresser ikke, men håper den sitter snart for ønsker 2 relativt tette.

Her har vi bare sex når vi føler for det og håper jeg er gravid innen sommeren igjen. Enn så lenge venter jeg med tester. Mensen er iallefall regelmessig, ikke gale bare det:DTar uansett ingenting for gitt, og er fantastisk lykkelig over å ha fått guttungen.

Råd om å ikke tenke på det, for all del ikke tempe eller bruke el tester, ha sex bare for gøy, det gjør det i alle fall ikke lettere.

Jeg tar el tester på ordre fra gynekologen. Jeg synes ikke det er mye vits, men gjør det.Temper for min egen del.

Har kommet jeg fra gyn og gir mannen beskjed om at "vi må ha sex. I dag." for det ga gyn klar beskjed om.

Jeg tar piller hver måned for å fremme eggløsningen. Da er det søren meg ikke aktuelt å "bare ha sex når vi har lyst uten å tenke på når det er el". Disse sjansene er verdifulle.

Vi regnet med at du skulle ta tid. Men jeg var så innstilt på at de bruker var snakk om tid, det ville skje. Før eller siden. Det gjør det vanskelig å vri over på at det faktisk kanskje ikke blir en baby til. Sjansene begynner å renne ut. Jeg har ikke så mange piller igjen. Snart er det over.

Blir litt lei meg kjenner jeg av å lese det siste der...Hvor mange piller igjen? Når er det "over"?

Blir litt lei meg kjenner jeg av å lese det siste der...Hvor mange piller igjen? Når er det "over"?
Jeg er i gang med fjerde av seks kurer med letrozol etter at tre runder med pergo ikke ga noen baby.

Det lar oss prøve nå i mars, april og mai.

Veien derfra aner jeg ikke. Vi prøver sikkert litt uten piller, for gi helt opp tror jeg ikke vi er klare for.

PRØV å ikke stresse. Vær innstilt på at det vil ta tid, og heller bli positivt overrasket om den sitter fort:)

Jeg er i gang med fjerde av seks kurer med letrozol etter at tre runder med pergo ikke ga noen baby.

Det lar oss prøve nå i mars, april og mai.

Veien derfra aner jeg ikke. Vi prøver sikkert litt uten piller, for gi helt opp tror jeg ikke vi er klare for.
Aha, skjønner. Ikke helt inni disse kurene skal jeg være ærlig. Ikke prøvd noe selv. Håpe letrozol gir spire da.
Det forstår jeg godt dere ikke er, når dere ønsker nr. 3. Ville fortsett prøve uten.
Krysser fringrene<3

Aha, skjønner. Ikke helt inni disse kurene skal jeg være ærlig. Ikke prøvd noe selv. Håpe letrozol gir spire da.
Det forstår jeg godt dere ikke er, når dere ønsker nr. 3. Ville fortsett prøve uten.
Krysser fringrene<3
Når man ikke har behov for det, så trenger man jo ikke sette seg inn i det.

For oss som ikke får barn av å "ikke stresse og ikke tenke på det", så er det greit at det finnes hjelp.

Drømmen om nr tre har vi hatt lenge. Vi får se om det blir.

Når man ikke har behov for det, så trenger man jo ikke sette seg inn i det.

For oss som ikke får barn av å "ikke stresse og ikke tenke på det", så er det greit at det finnes hjelp.

Drømmen om nr tre har vi hatt lenge. Vi får se om det blir.

Såklart ikke, men jeg liker likevel å vite litt om alt jeg...skulle iallefall ønske jeg gjorde det veldig ofte.

Kjempe flott det finnes hjelp. Her brukte vi nesten 2år på guttungen.

Er jo UMULIG å ikke tenke på det :P

Jeg syns det er knalltøft å være langtidsprøver! "Slappet av og ikke tenkt på det" har jeg gjort, ble utrolig nok ikke gravid da heller.

Nå venter vi på ivf, men det er også måneder fram i tid regner jeg med. Men etter snart to år som prøver så orker vi vel litt til.

Jeg synes det er forferdelig uansett. Man kjenner jo etter symptomer hver mnd. Når vi prøvde på dattera vår tok det noen mnd før jeg syntes det begynte å bli kjedelig. Det tok "kun" 10 mnd, men 8 av de mnd var forferdelige. Det funket når jeg endelig begynte å teste etter el. Skulle liksom ta det med ro og bare kose oss, sånn ble det ikke. Føler meg mye roligere nå. Har ikke brukt prevensjon siden juni men har det liksom ikke travelt. Jeg ville ha 2 barn innen jeg er 30 og det er 3 år til.

Ikke tenke på det og ikke stress er noe av det verste jeg hører,. Det er jaggu ikke lett å la være å tenke på det når man er prøver i mange år.

Håper det snart klaffer for både oss og dere :)

Ååååh det var en pine!
Håpet hver mnd og gikk i kjelleren i flere dager når det ikke skjedde :(
Var så håpefull, så engstelig, så positiv og negativ om hverandre.

Det slet virkelig på nervene. Jeg hadde gått og trippet etpar år da han endelig kom og sa vi kunne begynne å prøve, så jeg hadde allerede "ventet" en god stund og håpet at det skulle skje et uhell :P

Med lillemann så var vi så utrolige heldige at det klaffet på 1 pp :) Og nå er vi i gang med prøving på nr 2 og er i pp 2 nå, men er innstilt på at det fort kan ta tid :)

Jeg hater å være prøver, og spesielt når "alle" andre rundt blir gravide eller er gravide. Vi er de som har vært lengst sammen, første som giftet seg og eldst av søsken. Mange forventninger knyttet til dette, tydeligvis. Blir trist når folk spør, for ente gang, om ikke vi snart skal begynne å tenke på en liten en. Syns det var koselig å være prøver de første fire månedene, men ikke nå. I tillegg fikk jeg nettopp vite at jeg ikke produserer gode nok egg selv og må ta medisiner for å hjelpe med el. Gjør ikke saken enklere. Det som hjelper meg, er BV-forum og min gode mann :)

Back
Topp