Føflekk hysteri!

Evette

Gift med forumet
Hadde du sjekket ut denne? Det virker som den har en skorpe på seg men det går ikke ann å pille bort. .

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vedlegg

• 1399709112715.jpg
    1399709112715.jpg
    23,4 KB · Visninger: 190
Jeg har masse rare føflekker jeg også men usikker på om man bør sjekke de ut. Hva med en kontrolltimr hos legen og få h*n til å se på de du har som er mystiske? Jeg må få gjort det snart.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kanskje d.. skal innom på sånn 3 årlig livmorhalssjekk snart, så kan jo få sjekket den ut da..

Har flekken ujevne kanter har jeg hørt man skal sjekke. Har ingen kompetanse selv men det er det jeg har hørt

Mamma til storebror og lillesøster
<3

Jeg var akkurat å fjerna 5 stk. Hudlegen sa at føflekker som stikker litt ut av kroppen trenger ikke være farlig i seg selv, men de kan bli farlige. For om man klorer de opp og begynner å blø så kunne de bli farlige. Så om det er noen som ligger utsatt til for å bli "skadet" så burde de bli fjerna. Alle føflekker som fjernes sendes inn for sjekk uansett om det er mistanke om de er farlige eller ikke

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har blitt fortalt at det man skal være obs på er om føflekker forandrer seg. Gjør de det, så skal de sjekkes. Så om den søflekken dinikke har vært sånn tidligere ville jeg nok fått den sjekka for sikkerhets skyld.... :-)

Jeg ville fått den fjernet og dermed også sjekket. Er jo ikke store "inngrepet", så bedre føre var :) Har selv en som stikker ut fra kroppen og er ganske mørk(vært sånn i alle år), så den skal jeg be om å få fjernet når jeg skal til legen senere i mnd :)

Kanskje d.. skal innom på sånn 3 årlig livmorhalssjekk snart, så kan jo få sjekket den ut da..

Morsomt.. har fått meg dobbeltime hos fastlegen for fjerning av føflekk og celleprøver :P

Ta en legetime, så sjekket alle, også fjerner du dem du vil fjerne og de legen mener du vil fjerne. :)

Jeg tok en sånn sjekk i fjor, tok vekk en som var i BH kanten da den var ekkel.

Hadde ikke bekymret meg for den jeg hvertfall. Har mange rare føflekker selv rundtomkring, men har memorert de fleste på utseende og har ikke tenkt å bli hysterisk før de endrer utseende og/eller begynner å klø/blø. Men er du veldig urolig er ingenting bedre enn å få den sjekket ut/fjernet. Bare for å få fred i sjelen;)

Hadde ikke bekymret meg for den jeg hvertfall. Har mange rare føflekker selv rundtomkring, men har memorert de fleste på utseende og har ikke tenkt å bli hysterisk før de endrer utseende og/eller begynner å klø/blø. Men er du veldig urolig er ingenting bedre enn å få den sjekket ut/fjernet. Bare for å få fred i sjelen;)
Jeg har faktisk aldri fått sjekka noen av føflekkene mine, og jeg har mange i alle varianter. Men det er første gang jeg ser en med skorpe som ikke virker sår. Syntes det var rart å da er det lett å bli hysterisk:p

Jeg har vært hos hudlege for å sjekke flere rare føflekker,men som oftest så sier han at de er normale :) Har bare fjerna 3 stk. Jeg følger disse når jeg ser på mine egne føflekker:

Selv om det kan være vanskelig å skille mellom normale og unormale føflekker, er det flere trekk ved utseendet til en føflekk som brukes til å skille mellom normale føflekker og føflekkreft. Dette er de såkalte ABCDE-kriteriene:
  • Asymmetri. Føflekker med kreft er asymmetriske i motsetning til de fleste normale føflekker som er symmetriske, slik at den ene halvparten er som et speilbilde av den andre. Føflekker med mindre celleforandringer er også mer symmetriske enn ved kreft
  • Border (grense). Føflekkreft har en typisk uregelmessig og uskarp avgrensning
  • Colour (farge). Føflekker med celleforandringer eller kreft har fargesjatteringer fra rødbrunt til sort. Føflekkreft har ofte en speilende overflate
  • Diameter. Føflekkreft måler vanligvis over 5-7 mm i diameter
  • Elevation (hevelse fra overflaten). En føflekk som er hevet over hudoverflaten med asymmetriske forandringer, gir mistanke om føflekkreft
    (kilde: nhi.no)

Back
Topp