Fødtsel skrekk

Litjfossen

Flørter med forumet
Samboern min han har allerede begynt å grue seg til fødtselen, har har sikkelig sykehus skrekk, han blir bare dålig hvis vi nærmer oss, han sir at jeg må føde i skogen da kan han bli med=) off å det er 6mnd igjen stakkar han, å hun som skal bli med meg reiser til syden rundt termin, å mamma skal jeg IKKE ha med meg

Mamma er jo den beste støtte å ha med!!![:D]
jeg hadde min med(eller stemor da) angrer ikke....[:)]

men jeg og mamma har ikke no godt forhold, vi er mer venner enn mor og datter, har ikke bodd med henne på 10år-

Du kan hilse ham å si at:

under en fødsel (sånn jeg ser det ) Så er ting såååå spesielt.. det kan ikke helt forklares før dere har vært der.. MEN, når dere har gått i 9 mnd å ventet på en liten person, som er deres barn, som er laget av det beste fra dere begge.. som dere nå etter 9 mnd er så ufaaaattelig spente og har ett vanvittig savn etter og sjela deres skriker etter å møte denne lille fantastiske skapningen.. Når alle disse månedene er gått, så er både du og samboeren din så sprekkeklare på å møte denne skapningen at hele settingen er bare så utrolig spesiell.. Jeg var LIVREDD for at sambo skulle se der nede under fødselen og når hun kom ut, jeg gråt så jeg rista gjennom store deler av svangerskapet fordi det bekymret meg sånn at han skulle se noe.. men når den tid kom, så brydde jeg meg ikke i det hele tatt.. og tro det eller ei, men en uke etter fødselen sa jeg at jeg gjerne skulle gjort det igjen, rett og slett bare pga stemningen som var der i rommet, vi var to så vanvittig spente kommende foreldre som skulle få møte vårt første barn.. ting er bare veldig annerledes enn hva man klarer å forestille seg.. så blod å gørr og hos noen avføring har INGEN verdens ting å si akkurat der og da, for det er barnet all fokuset går til, man sitter å følger med hjerterytmen til den lille, ser med spenning at åpningen blir større og det nærmer seg osv.. ting er bare veldig spesielt, og veldig lite "sykehus aktig" , det er noe dere skal glede dere til, men det er vanskelig å "se det" nå så lenge før ;) Kos dere, dere har en fantastisk tid i vente :D

han har fødselsskrekk??? Da får han bare finne frem ballene sine igjen altså...makan....han får være der å støtte deg, og tro meg, han kommer ikke til å angre når lille nurket kommer til verden, er det eneste sambo snakker om enda 1 år etter[;)] 

Gi han litt tid du, så går nok alt bra. Ta ham med til lege/jordmor å snakk om fødselen der,
så blir han best mulig forberedt [;)]

ORIGINAL: Litjfossen

men jeg og mamma har ikke no godt forhold, vi er mer venner enn mor og datter, har ikke bodd med henne på 10år-

stemoren min og meg hadde ett dårlig forhold, vi kranglet å kranglet..
de kastet meg ut av huset til slutt.. men etter fødselen, er vi utrolig gode venner og endelig
føler jeg at hun er min "mor".. så er utrolig hva en fødsel gjør med folk!!
men skjønner jo at du ikke vil da... men verdt ett forsøk..[:)]

Du får holde han oppe ved hodet ditt, og få han til å fokusere på deg[:)]  Har inntrykk at menn gjerne blir veldig ivrige når det først er i gang[;)]

tror det at når det først skjer at fødtselen er på gang så kommer han til å bli med, men tror han besvimer stakkar, jeg gleder meg, rååå gleder meg=)

ORIGINAL: Litjfossen

tror det at når det først skjer at fødtselen er på gang så kommer han til å bli med, men tror han besvimer stakkar, jeg gleder meg, rååå gleder meg=)

Når bf her ikke besvimte, så gjør nok ikke din samboer det heller [;)]
Dette går nok bra skal du se! Og han har jo enda litt tid til å forberede seg [;)]

Snakk med JM/føden - jeg hadde fødselsangst og fikk privat omvisning på føden med mannen, kanskje det hadde vært noe for dere også?
Ta en rolig, privat runde for å se på rommene og slikt UTEN stress og panikk, slik at han vet litt om hva han går til og kan få tid til å bearbeide følelsene sine.
Han kan også være med deg til JM for å delta på de fødselsforberedende samtalene.

Lykke til! [:)]

Du får ta han med deg til jordmor så han får snakket litt, og forberedt seg. Tror jeg ville avtalt med noen andre som kunne være med på fødselen i tillegg, i tilfelle han blir så engstelig at han ikke blir noen god støtte for deg.

Hvis han leser engelsk, så er denne boken utrolig bra for alle som skal være med på en fødsel: http://www.amazon.com/Birth-Partner-Third-Childbirth-Companions/dp/1558323570/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1263164902&sr=8-1

Den er veldig omfattende, sikkert for omfattende for de fleste, men kanskje han blir mindre engstelig av å mestre situasjonen godt. Den dekker både praktiske detaljer og følelser rundt det hele. Jeg synes den virker som en hel doula utdannelse i seg selv. (Men kanskje du heller bare skulle leid en doula.[8D])

Back
Topp