M
Moderator Irene
Guest
Har det gått greit med deg i ettertid?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Her ble det hastekeisersnitt [emoji26] Har heldigvis gått veldig fort fremover fysisk med tanke på snittet osv. Har litt smerter i og rundt såret, men mest fordi klærne gnisser. Har gått trilleturer siden lillemor var 5 dager gammel, så har ingenting å klage over [emoji4] Bearbeidelsen av fødselsopplevelsen psykisk er kanskje det jeg må jobbe mest med [emoji169]
Ja, det ble en nokså heftig og traumatisk opplevelse [emoji26]Samme her!
Hva er d du sitter igjen med i etterkant? Jeg føler helt oppriktig at jeg ikke har født! Jeg føler d var rimelig groteskt å ta KS, og håper jeg slipper noe sånt igjen! D å føle alt de drev med, men ingen smerte er bare ekkelt! Å ikke få ungen til puppen etterpå, samt å miste de dyrebare opplevelsene var vondt!
Ja, det ble en nokså heftig og traumatisk opplevelse [emoji26]
Fra de første riene holdt jeg på rundt 27 timer med forholdsvis regelmessige rier, men hadde kun 1cm åpning.. Ble indusert pga lite fremgang og vannavgang, og kom først inn på føden med 3cm åpning etter totalt 35 timer med rier og på det tidspunktet ekstreme medisinske rier som omtrent ikke var pause mellom. Fikk lystgass og etter hvert epidural og nådde da 10cm åpning i ekspressfart (tok rundt 1,5-2 timer fra jeg kom på føden). Ventet på å få presse, men jenta mi stod fast og kom ikke ned i bekkenet slik hun skulle..
39 timer fra første rie og med nesten en fullverdig vaginal fødsel bak meg, begynte lillemor og gi beskjed om at hun trengte å ut (fosterstress) og hastekeisersnitt ble bestemt i huj og hast før hun var ute under 20 minutter etterpå..
Alt skjedde så fort og jeg kjente på at jeg plutselig var helt uten kontroll med stor frykt for om jenta mi hadde det bra. Var nokså i sjokk når snittet ble utført og synes det var helt forferdelig å kun høre et lite babyskrik og se jenta mi i 2 sek før hun ble tatt med ut av rommet. Heldigvis fikk pappa'n være med henne. Så henne i 2 min da de kom innom igjen mens jeg ble sydd, og så gikk det nesten 5-6 timer før jeg så henne igjen uten noen informasjon om hvordan det gikk med henne. Hun måtte nemlig på nyfødtposten en tur grunnet vann i lungene.. Helt forferdelig! Var liksom blitt mor, men visste ingenting om jenta mi før de endelig kom ned til meg på barsel etter de 5-6 timene [emoji22]
Hadde jeg bare fått litt mer informasjon underveis, tror jeg at opplevelsen i det minste hadde vært endel bedre.. Men ganske misfornøyd med akkurat det. Ellers er jeg veldig glad for at de fikk henne ut i god behold selvsagt [emoji169][emoji169]
Har også kjent på det at jeg ikke fikk henne på brystet.. Hun ble i tillegg foret opp på mme på nyfødt slik at amming osv har vært helt håpløst. Nå pumper jeg og gir både mm og mme, da det er det eneste vi har fått til som ikke tapper meg helt..
Har du fått noen samtale på sykehuset etter opplevelsen? Jeg har blitt anbefalt å be om det..
Så bra du har fått litt oppfølging allerede [emoji106] Jeg har snakket så vidt med jordmor og helsesøster ved helsestasjonen om det.. De anbefaler meg begge å kontakte sykehuset for en samtale der. De synes det var rart at jeg ikke hadde fått tilbud om det før jeg ble sendt hjem..Oi, såpass hos deg ja!!!
Vi skjønte heldigvis at d ble KS en god stund før d ble besluttet! De vurderte d 2 ganger før de faktisk gjorde d! Så jeg rakk å være rolig nok når de kuttet i meg!
Ja, jeg fikk en samtale på sykehuset, men syntes d var vanskelig å snakke med en ung og uerfaren jordmor (som virkelig var verdens søteste og blideste) om opplevelsen av å ikke ha født! Og hvor ekkelt d var å bli herjet så sjukt med og kjenne d de gjorde, men uten at d var vondt! Ekkelt!!
Da var samtalen med legen om en evt neste fødsel bedre, hvor han lovte meg vanlig fødsel med god oppfølging!
Så bra du har fått litt oppfølging allerede [emoji106] Jeg har snakket så vidt med jordmor og helsesøster ved helsestasjonen om det.. De anbefaler meg begge å kontakte sykehuset for en samtale der. De synes det var rart at jeg ikke hadde fått tilbud om det før jeg ble sendt hjem..
Håper du får oppfølgingen du trenger før en eventuell neste fødsel [emoji169] Lykke til [emoji8]
Dette var min første, så har ikke en gang orket å tenke på en eventuell nr. 2 enda. Da må nok jeg også få endel ekstra oppfølging.. Hvis jeg i det hele tatt tør [emoji29]